Reflections about English language in the contemporary school curriculum

Authors

  • José Rosamilton de Lima Escola Estadual Vicente de Fontes

Keywords:

Curriculum, School, Society

Abstract

This article reflects about English language at Brazilian school curriculum in contemporary society. It is presented a definition of curriculum based on some scholars of this thematic and with ideas that are present in the official, guiding and normative documents. This article is theoretically based in the studies by LDB (1996), PCN (1999), Pinto (2002), Silva (2017), BNCC (2018) among others. As a methodology, a bibliography review is carried out, which includes studies focused on the theme of the English language and curriculum. Curriculum supports cultural behaviors and values, experiences, methodologies, content and diverse knowledge. It is dynamic and might walk along with social changes. Therefore, curriculum proposes knowledge for the development of skills that are transformed in competences and that enable individuals to have a critical and active formation with training to be a protagonist in society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL, Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei Nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Brasília, 2017.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Brasília: Ministério da Educação, 1999.

BRASIL, Ministério da Educação. Resolução Nº 7, de 14 de dezembro de 2010 – Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental de 9 (nove) anos. Brasília, 2010.

BRITISH COUNCIL. Políticas públicas para o ensino de inglês: um panorama das experiências na rede pública brasileira. 1 ed. São Paulo - SP. 2019.

BROWN, H. Douglas. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. 3rd ed. Pearson Education. NY, United States of America. 2007.

CHAGURI, Jonathas de Paula. O ensino de línguas estrangeiras com a LDB 1971. História do Ensino de Línguas no Brasil. Ano 5, Nº 5, 2011.

CRUZ, Giêdra Ferreira da. Inglês como língua global: reflexões sobre o ensino-aprendizagem. Fólio – Revista de Letras. Vitória da Conquista. V. 8, n. 1, p. 315-331. 2016.

CRYSTAL, D. English as a global language. Cambridge University Press, 2a ed. 2003.

DAY, Kelly. Ensino de língua estrangeira no Brasil: entre a escolha obrigatória e a obrigatoriedade voluntária. Rio de Janeiro. Revista escrita, nº 15, 2012.

FERRAÇO, Carlos Eduardo. Possibilidades para entender o currículo escolar. In: Pátio Revista Pedagógica, ano X, nº 37, Editora Artmed, 2006.

HARMER, Jeremy. How to teach English. Pearson Education Limited. Eight impression. England. 2012.

LUCK, Heloísa. Dimensões de gestão escolar e suas competências. Curitiba: Editora Positivo, 2009.

PINTO. Abuêndia Padilha. Gêneros discursivos e ensino de língua inglesa. IN: DIONÍSIO, Angela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora. Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucena, 2002.

QUEVEDO-CAMARGO, Gladys; SILVA, Gutemberg. O inglês na educação básica brasileira: sabemos sobre ontem; e quanto ao amanhã? Ensino e tecnologia em Revista. Londrina, v. 1, n. 2, p. 258-271, jul./dez. 2017.

RIO GRANDE DO NORTE. Referencial curricular do ensino médio potiguar. Secretaria de Estado da Educação, da Cultura, do Esporte e do Lazer - SEEC. Natal, 2021.

SILVA, Audrey Debei da; SOARES, Aparecida Morgado; PINTO, Rosângela de Oliveira. Teorias e práticas do currículo. Londrina: Editora e Distribuidora Educacional S.A. 2017.

Published

2022-12-23

How to Cite

LIMA, J. R. de. Reflections about English language in the contemporary school curriculum. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, Alagoinhas, BA, v. 12, p. e13590, 2022. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/13590. Acesso em: 19 may. 2024.