Image-words, biographical writing and the ghosts of Derrida
DOI:
https://doi.org/10.35499/tl.v14i2.9769Abstract
The impulse of this writing was a look from Derrida, who seemed to see without being seen, in D’ailleurs Derrida. The words-images of someone who has died, of their spectra, motivate the concerns that guide the text. The concepts of phalagocentrism, archival and spectrality are discussed, based on the works Of Grammatology, Archive Fever and Specters of Marx. The objective is to think to what extent writing, especially biographical writing, is permissive to the spectra or makes it possible to erase them. In the end, the question about the intention of the author who writes, to guarantee the permanence of his own existence or to point tirelessly to what remains refractory to the analytical and historical synthesis and the tendency to archivement.
Downloads
References
BERNARDO, F. Derrida e o cinema. Revista Filosófica de Coimbra, n. 51, pp. 51-90, 2017.
BIRMAN, J. Arquivo e mal de arquivo: uma leitura de Derrida sobre Freud. Natureza Humana, v.10, n.1, p. 105-128, jan-jun, 2008
DERRIDA, J. Espectros de Marx: o estado da dívida, o trabalho do luto e a nova Internacional. Trad. Anamaria Skinner. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1994.
___________. Documentário. In: FATHY, S. D’ailleurs Derrida (Documentaire). DVD (151 min). Paris: Gloria Films/Arte, 1999.
___________. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Trad. Claudia M. Rego, Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 2001.
___________. Gramatologia. Trad. Miriam Chnaiderman e Renato Janine. São Paulo: Perspectiva, 2017.
DIAS, F. L. Espectros de Derrida na ficção brasileira contemporânea: 1964 e seus fantasmas consistentes nas obras A resistência, de Julián Fuks, e Lavoura arcaica, de Raduan Nassar. Cadernos literários, n.2, v.1, p. 41-51, 2017.
FATHY, S. D’ailleurs Derrida (Documentaire). DVD (151 min). Paris: Gloria Films/Arte, 1999.
FREIRE, M. C. “O retorno dos fantasmas: arriscar um pensamento desconstrutivo do cinema”. In Atas do III Encontro Anual da AIM, editado por Paulo Cunha e Sérgio Dias Branco, 58-65. Coimbra: AIM, 2014.
HANDKE, P. A perda da imagem ou através da Sierra de Gredos. Trad. Simone H. Mello. São Paulo: Estação Liberdade, 2009.
McMULLEN, K.; MELLINGER, L.; OGIER, P. Ghost dance. 1983. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=JMQDUrQ6ctM. Acesso em 12/09/2020.
MILAN, B. Derrida caça os fantasmas de Marx. Entrevista: Especial para a Folha, de Paris. São Paulo: Folha de São Paulo, 26 de junho de 1994.
PAZ, R. G. Pensar as demandas: implicações ético-estéticas da espectrologia de Jacques Derrida nas teorias da narrativa. In: Anais da XV Abralic – Experiências literárias, textualidades contemporâneas, pp.2763-2774. Rio de Janeiro: UERJ, 2017.
PIMENTEL, D. A. Resenha de pensar em não ver. Alea, Rio de Janeiro, vol.17/1, p. 181-186, jan-jun 2015.
PINTO Neto, Moysés. A estranha instituição da literatura no multiverso dos espectros. Alea, Rio de Janeiro, v.17, n.1, pp.114-126, jan-jun 2015.
RIBEIRO, Marcelo. Derrida na Cahiers du Cinéma: "O cinema e seus fantasmas". Entre Imagens, n.17, dez.2014. Disponível em https://www.incinerrante.com/textos/jacques-derrida-e-os-fantasmas-do-cinema. Acesso em 25/09/2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autor(es) conservam os direitos de autor e concedem à Revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite a partilha do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta Revista.