Impessolização e indeterminação: um estudo da construção verbo (semi) auxiliar + pronome SE + verbo principal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v14i2.8826

Keywords:

Pronome se, indeterminação, impessoalização.

Abstract

This study has as main objective to analyze the uses of the construction with (semi-) auxiliary verb + pronoun SE + main verb in scientific and academic texts of Brazilian Portuguese. It is assumed that it can be used to promote impersonalization or indeterminacy. The initial hypothesis of the research is that in scientific texts, the construction would be more used to promote the defocusing of the discursive first person, while, in the journalistic texts, it would be more used to remove the third discursive person from the sce-ne. Theoretical assumptions of the socioconstructionist theories (MACHADO VIEIRA, 2017; MACHADO VIEIRA; WIEDEMER, 2018), constructionist and cognitivist (CROFT, 2001; DIESSEL 2015; FILLMORE, 1988; GOLDBERG, 1995, 2006; HOPPER, 1991) matter for this study.

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Author Biography

Eneile Santos Saraiva, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutoranda em Letras Vernáculas - Língua Portuguesa, Mestra em Letras Vernáculas - Língua Portuguesa (2013), Licenciada (2011) e Bacharela (2010) em Letras (Português/Literaturas) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. É Pós-graduada (Lato Sensu) em Planejamento,Implementação e Gestão da Educação a Distância (2015) pelo Lante - Universidade Federal Fluminense. Participante do Projeto PREDICAR - Formação e expressão de predicados complexos: estabilidade, variação e mudança construcional (Faculdade de Letras/UFRJ), coordenado pela Profa Dra. Marcia dos Santos Machado Vieira. Atualmente, é Professora Docente I de Língua Portuguesa da Rede Pública Estadual do Rio de Janeiro.

 

References

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Published

2020-12-14

How to Cite

SARAIVA, E. S. Impessolização e indeterminação: um estudo da construção verbo (semi) auxiliar + pronome SE + verbo principal. Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 200–213, 2020. DOI: 10.35499/tl.v14i2.8826. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/8826. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS