"Quarto escuro"
representações sociais sobre currículo (re)produzidas por professores de língua portuguesa na educação básica durante a implementação do ensino remoto emergencial
DOI:
https://doi.org/10.35499/tl.v17i2.18958Keywords:
Pandemia covid-19, Esnsino remoto emergencial, Currículo, ProfessoresAbstract
This article aims to analyze social representations (re)produced by Portuguese language teachers, working in Basic Education, in the context of the implementation of Emergency Remote Teaching. And, due to this objective, we specifically aim to: i) identify social representations (re)produced by Portuguese language teachers, in Basic Education, in the context of the implementation of Emergency Remote Teaching; ii) to characterize the process of representational constitution of the identified social representations. As theoretical foundations, we start from works on social representations and curriculum, such as Moscovici (2007), Jodelet (2001), Pedra (1997), Silva (2001), among other scholars. Methodologically, this study follows the design of qualitative research, of an interpretative nature, through the Reflection Group technique for data generation. For this sampling, we selected data from 2 Portuguese language teachers, who collaborated in the reflective session on the curriculum theme. According to data analysis, we identified that, underlying the perceptions of these collaborators, there is a social representation (re)produced about a (non)curriculum during the focused context. The process of anchoring and objectifying this social representation can be made possible through the figure of the "Dark Room", evoked by one of the collaborators, which systematizes the context of overlapping activities and absence of curricular documents experienced by the class.
Downloads
References
ARRUDA, Eucidio P. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede-Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020.
BIRMAN, Joel. O trauma na pandemia do coronavírus: suas dimensões políticas, sociais, econômicas, ecológicas, culturais, éticas e científicas. Rio de Janeiro: José Olympio, 2020.
BLIN, J-F. Représentations, pratiques et identités profissionelles. Paris: L’Harmattan, 1997.
DIAS-TRINDADE, Sara; CORREIA, Joana Duarte; HENRIQUES, Susana. O ensino remoto emergencial na educação básica brasileira e portuguesa: a perspectiva dos docentes. Rev. Tempos Espaços Educ., v. 13, n. 32, jan./dez., 2020.
GILLY, Michel. As representações sociais no campo da Educação. In: JODELET, Denise (ed.). As representações sociais. Rio de Janeiro: UERJ, 2001. p. 321-337.
GOODSON, Ivor F. Currículo: Teoria e História. Petrópolis: Vozes, 1995.
JODELET, Denise. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, Denise (ed.). As representações sociais. Rio de Janeiro: UERJ, 2001. p. 17-44.
LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Currículo: debates contemporâneos. São Paulo: Cortez, 2010.
MACEDO, Roberto S. Currículo – campo, conceito e pesquisa. Petrópolis: Vozes, 2013.
MARCUSCHI, Luiz A. Análise da conversação. São Paulo: Editora Ática, 1991.
MARQUES, Rita de Cassia; SILVEIRA, Anny Jackeline Torres; PIMENTA, Denise Nacif. A pandemia de covid-19: interseções e desafios para a história da saúde e do tempo presente. In: REIS, Tiago Siqueira et al. (org.). Coleção história do tempo presente: volume III. Boa Vista: Editora da UFRR, 2020. p. 225-249.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.
MOITA LOPES, Luiz Paulo da. (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo, Parábola, 2006.
MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Editora Vozes, 2007.
OLIVEIRA, Inês Barbosa de. O currículo como criação cotidiana. Petrópolis, RJ: DP et Alii; Rio de Janeiro: FAPERJ, 2016.
ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE (OPAS). Folha Informativa sobre COVID-19. Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19. Acesso em: 16 out. 2023.
ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE (OPAS). OMS afirma que COVID-19 é agora caracterizada como pandemia. Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19. Acesso em: 16 out. 2023.
PARAÍSO, Marlucy A. (org.). Pesquisas sobre currículos e culturas: temas, embates, problemas e possibilidades. Curitiba: Editora CRV, 2010.
PEDRA, José Alberto. Currículo, Conhecimentos e Suas Representações. São Paulo: Papirus, 1997.
SÁ, Celso P. de. Representações Sociais: o conceito e o estado atual da teoria. In: SPINK, Mary J. (org.). O conhecimento no cotidiano. São Paulo: Brasiliense, 1995, p. 19-57.
SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SACRISTÁN, José Gimeno. Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2010.
SILVA, Maria da Conceição Valença da. Docência na educação superior nas representações sociais de professores de instituições pública e privada: interfaces com sentimentos de identidade profissional e com profissionalidade docente. Curitiba: CRV, 2020.
SILVA, Tomaz Tadeu da. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
SOUSA, Raimundo; SILVA, Crismayklayta S. da. Novo coronavírus: implicações nos aspectos socioeconômicos, político e educacional. In. SOUSA, Raimundo; QUEIROZ, Luiz M. G. (org.). Educação pública na pandemia do coronavírus. Curitiba: CRV, 2020. p. 17-37.
TOMAZINHO, Paulo. Ensino Remoto Emergencial: a oportunidade da escola criar, experimentar, inovar e se reinventar. Disponível em: https://tomazinho.com.br/ensinoremoto-emergencial-a-oportunidade-da-escola-criar-experimentar-inovar-e-sereinventar/. Acesso em: 18 dez. 2020.
WAGNER, Wolfgang. Sócio-gênese e característica das Representações Sociais. In: MOREIRA, Antonia S. P.; OLIVEIRA, Denize C. de. (Org.). Estudos interdisciplinares de Representação Social. Goiânia: AB, 1998. p. 3-25.
XIAO, Chunchen; LI, Yi. Analysis on the Influence of Epidemic on Education in China. In: DAS, Veena; KHAN, Naveeda (ed.). Covid-19 and Student Focused Concerns: Threats and Possibilities, American Ethnologist website. Disponível em: https://americanethnologist.org/features/collections/covid-19-and-student-focused-concerns-threats-and-possibilities/analysis-on-the-influence-of-epidemic-on-education-in-china. Acesso em: 09 out. 2023.
ZIMERMAN, D. A minha prática com grupos de reflexão. In: OLIVEIRA Jr, J. F. Grupo de reflexão no Brasil: grupos e educação, Taubaté: Cabral Editora e Livraria Universitária, 2002. p. 63-78.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autor(es) conservam os direitos de autor e concedem à Revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite a partilha do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta Revista.