Sob a égide da pós-verdade e dos multiletramentos

o discurso do movimento antivacinação infantil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v17i2.18670

Keywords:

Análise do Discurso, Multiletramento, Meme, Movimento Antivacina.

Abstract

This article aims to analyze the post-truth discourse in anti-vaccination movement movements during the Covid-19 pandemic context. The theoretical-methodological contribution that supports this research is the French Orientation Discourse Analysis, based on the precepts of Foucault (2008, 2014), Paveau (2020) and other studies. In order to establish a dialogue with the, we integrated the kh perspective into basic-discursive teaching, in relation to its discursive genres, in relation to its relationship with the new and multiple studies, proposed by Rojo (2004, 2008, 2012, 2015), Soares (2002), among others. This empirical research has an interpretive nature and takes as its corpus the meme genre, collected on the social network Instagram which, in its enunciative configuration, based on political and religious fundamentalism, chorus with the children's anti-vaccination movement, subverting its medicine. As a result, we verified the growing spread of fake news and its impact on the regularization of post-truth in massive reproductions on the networks, which urges us to problematize it in the classroom and social reflection on the role of multiliteracies on the web.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Fernandes Pimenta de Almeida Lima, Universidade Estadual de Goiás (UEG / UNUINHUMAS)

Graduada em Letras/Língua Portuguesa pela Universidade Estadual da Paraíba - UEPB (1996), Especialista em Linguística pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN (2000), Mestre em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás - UFG (2005), Doutora em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista - UNESP (2011), Pós-Doutora em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2013), Pós-Doutora em Linguística e Crítica Cultural pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB (2023). É docente do Curso de Letras da Universidade Estadual de Goiás.

Sara Pereira, Universidade Estadual de Goiás (UEG / UNUINHUMAS)

Mestranda em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás – UFG, Especialista em Linguagem, Cultura e Ensino pela Universidade Estadual de Goiás – UEG/UNUINHUMAS (2022), Graduada em Letras, com Habilitação em Língua Portuguesa, Língua Inglesa e suas respectivas Literaturas pela Universidade Estadual de Goiás – UEG/UNUINHUMAS (2019). Graduada em Ciências Biológicas - Licenciatura Plena - pela Universidade Federal de Goiás – UFG (2018).

References

ALLCOTT, Hunt; GENTZKOW, Matthew. Social media and fake news in the 2016 election. Journal of Economic Perspectives, v. 31, n. 2, p. 211-236, 2017. Disponível em: https://www.aeaweb.org/articles?id=10.1257/jep.31.2.211. Acesso em: 10 fev. 2022.

ANDRADE, Alan Victor Freitas de. O meme como gênero ciborgue: uma análise pós-humanista da página História no Paint na rede social Facebook. 2021. 82 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, Campo Grande/MS, 2021.

ANDREATTA, Elaine Pereira. Fake news em tempos de pandemia: a urgência de novos multiletramentos na cultura digital. Calidoscópio, [S. l.], v. 19, n. 1, p. 88–103, 2021. DOI: 10.4013/cld.2021.191.07. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/22017. Acesso em: 14 nov. 2022.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BÍBLIA. Efésios. Português. In: A Bíblia sagrada: antigo e novo testamento. Tradução de João Ferreira de Almeida. Brasília: Sociedade Bíblica do Brasil, 2017. p. 1286.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 05 jun. 2022.

CURCINO, Luzmara; SARGENTINI, Vanice; PIOVEZANI, Carlos (Org.). Discurso e pós(verdade). São Paulo: Parábola, 2021.

SOUZA FILHO, Luiz Alberto de; LAGE, Débora de Aguiar. Entre fake news e pós-verdade: as controvérsias sobre vacinas na literatura científica. JCOM – América Latina. v. 4, p. 01-17, jan./fev. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.22323/3.04020901. Acesso em: 28 out. 2022.

FOUCAULT, Michel. A Arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FOUCAULT, Michel. A Ordem do discurso: aula inaugural no College de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. 9. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014.

LEMKE, Jay L. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trabalhos em Linguística Aplicada, 49 (2), p. 455-479. Disponível em: https://dx.doi. org/10.1590/S0103-18132010000200009. Acesso em: 02 jan. 2022.

MAINGUENEAU, Dominique. Análise de textos de comunicação. Tradução de Cecilia P. de Souza-e-Silva, Décio Rocha. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

MARTELETO, Regina M. Análise de redes sociais – aplicação nos estudos de transferência da informação. Ciência da Informação, [S. l.], v. 30, n. 1, 2001. DOI: 10.18225/ci.inf.v30i1.940. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/940. Acesso em: 15 nov. 2022.

PAVEAU, Marie-Anne. Análise do discurso digital: dicionário das formas e das práticas. Tradução de Julia Lourenço Costa e Roberto Leiser Baronas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2020.

ROJO, Roxane; BARBOSA, Jaqueline. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

ROJO, Roxane. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagem na escola. In: ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. (Estratégias de ensino; 29) p. 11-31.

ROJO, Roxane. Gêneros do discurso e gêneros textuais: questões teóricas e aplicadas. In: MEURER, José Luiz; BONINI, Adair; MOTTA-ROTH, Désirée (orgs.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.

ROJO, Roxane. Gêneros do discurso/texto como objeto de ensino de línguas: um retorno ao trivium. In: SIGNORINI, Inês (Org.). (Re)discutir texto, gênero e discurso. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

ROJO, Roxane; CORDEIRO, Glaís S. (org.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.

SARGENTINI, Vanice; CARVALHO, Pedro Henrique de. A vontade de verdade nos discursos os contornos das fake news. In: CURCINO, Luzmara; SARGENTINI, Vanice; PIOVEZANI, Carlos (Org.). Discurso e pós(verdade). São Paulo: Parábola, 2021.

SERRA, Alynne. Fake News: uma discussão sobre o fenômeno e suas consequências. 2018. 43 f. Monografia (Graduação) - Curso de Ciência da Computação, Universidade Federal do Maranhão, UFMA, 2018.

SOARES, Magda. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p. 143-160, Dec. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302002008100008&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 20 abr. 2022.

STREET, Brian V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução de Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2014. 240 p.

ZOPPI-FONTANA, Mónica. Pós-verdade e enunciação política entre a mentira e o rumor. In: CURCINO, Luzmara; SARGENTINI, Vanice; PIOVEZANI, Carlos (Org.). Discurso e pós(verdade). São Paulo: Parábola, 2021.

Published

2023-12-14

How to Cite

LIMA, F. F. P. de A.; PEREIRA, S. Sob a égide da pós-verdade e dos multiletramentos: o discurso do movimento antivacinação infantil. Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 109–122, 2023. DOI: 10.35499/tl.v17i2.18670. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/18670. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO