Genre and format in the television adaptation of Gabriela, Clove and Cinnamon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v17i1.17118

Keywords:

Adaptation, Gabriela, Telenovela, Melodrama

Abstract

The transposition of novels into telenovelas entails the reconfiguration of the production logic and ways of using the derived product. Among these changes are adaptations to genre conventions that, in this case, bring with them popular marks that have repercussions on the relationship between public and author. This article explores how the melodramatic matrices and the roots in the feuilleton imply changes in the composition of the plot and characters, or in the modality of plot enlargement. The reflection is made from the adaptations of the novel Gabriela, clove and cinnamon (1958), by Jorge Amado, for the telenovelas Gabriela from Rede Globo: by Walter Durst (1975) and by Walcyr Carrasco (2012). As a result, it was observed that the presence of the popular in the mass media is present in the expansion of the plots through the addition of episodes and characters in the 1975 version and in loans in 2012, with the long and episodic narrative, the use of hooks and of suspense, the drama of forbidden love, fatality, the presence of the hero who saves the girl who is a victim of society, the struggle between good and evil personified in the projects of power among local leaders.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gedy Brum Weis Alves, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutoranda do Programa de Pós - Graduação em Estudos de Linguagens da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Mestre em Estudos de Linguagens pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Formada em Letras pela UFMS e membro do grupo de pesquisa “Mídia e mediações comunicativas da cultura” (UFMS/CNPq).

Márcia Gomes Marques, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Doutora em Scienze Sociali pela Pontificia Università Gregoriana (Itália) e Professora Titular da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Líder do grupo de pesquisa Mídia e Mediações Comunicativas da Cultura (CNPq).

References

ALVES, Ívia. De paradigmas, cânones e avaliações – ou dos valores negativos da produção literária de Jorge Amado. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 37, n. 124, p. 197-208, jun. 2001.
ALVES, Ívia. As mudanças de posição da crítica e a produção de Jorge Amado. In: ALVES, Ivia (Org.) Em torno de Gabriela e Dona Flor. Salvador: Fundação Casa de Jorge Amado, 2004. p.09-34.
AMADO, Jorge. Gabriela, cravo e canela: crônica de uma cidade do interior. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
BOSI, Alfredo. História concisa da literatura brasileira. 50. ed. São Paulo: Cultrix, 2015.
CANDIDO, Antonio. A personagem do romance. In: CANDIDO, Antônio et al. A personagem de ficção. São Paulo: Perspectiva, 2007, p. 51-80.
DA MATTA, Roberto. Dona Flor e seus dois maridos: um romance relacional. In: PORTELLA, Eduardo (Dir.). Jorge Amado, 70 km. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1983, p. 03-33.
DUARTE, Eduardo. Jorge Amado: Romance em tempo de utopia. Rio de Janeiro: Record, 1996.
FERREIRA, Elisabete. Aprendizagem histórica: diálogos entre a telenovela Gabriela e a historiografia. 2014. 201 p. Tese (Doutorado em História). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.
GENETTE, Gérard. Palimpsestos: a literatura de segunda mão. Tradução de L. Guimarães e M. A. R. Coutinho. Belo Horizonte: UFMG, 2006
GOMES, Márcia. Televisión, Telenovelas y la Construcción del Conocimiento en las Sociedades Contemporáneas. Novos Olhares, São Paulo, v.1, n.10, p. 27-41, ag./dez. 2002.
GOMES, Márcia. Aspectos temáticos do mundo das telenovelas: o que fica dentro e fora do que é narrado pelo gênero. In: XXIX Congresso Brasileiro de Ciência da Comunicação, 2006, Brasília. Anais XXIX Congresso Brasileiro de Ciência da Comunicação, 2006. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/281848920. Acesso em: 20 mar 2023.
GOMES, Márcia. Identificação e aproveitamento de conteúdos sociais na recepção de telenovelas. Fronteiras, Porto Alegre, v. 13, n.2, p. 121-129, maio/ago. 2011.
GROSSI, E. Antropologia, intertextualidade e carnavalização na tradução do texto literário para o cinema em Vidas Secas, Macunaíma e Auto da Compadecida. 2013. 324 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2013.
HERMAN, Gláucia Jacuk. Os passos de “Gabriela” – adaptações para televisão (1975/ 2012). 2016. 127 f. Tese (Doutorado em Comunicação) - Universidade Paulista. São Paulo, 2016.
HAMBURGER, Esther. Telenovela e interpretações do Brasil. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ln/a/b4TLvPwvSfT4DfSnJqJ3fvQ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 mar. 2023.
KELLNER, Douglas. A cultura da mídia: estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Tradução de I. C. Benedetti. Bauru: EDUSC, 2001.
LOPES, Maria I. Vassalo. Telenovela brasileira: uma narrativa sobre a nação. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 26, p., 17-34. jan./abr. 2003. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37469. Acesso em: 15 jan. 2022.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: Comunicação, cultura e hegemonia. 4 ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2006.
MARTÍN BARBERO, Jesús. Ofício de cartógrafo: travessias latino-americanas da comunicação na cultura. São Paulo, SP: Loyola, 2004.
MEYER, M. Folhetim. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
REIMÃO, Sandra. Livros e televisão: correlações. Cotia: Ateliê Editorial, 2004.
RINCÓN, Omar. La telenovela: um formato antropófogo. Disponível em: https://revistachasqui.org/index.php/chasqui/article/view/339. Acesso em: 21 mar. 2023.
SILVERMAN, M. Moderna Ficção brasileira: ensaios. Tradução de J. G. Linke. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.
SLUYTER-BELTRÃO, Marília. Interpreting Brazilian Telenovelas. Biography and fiction in a rural-urban audience. In: FADUL, Anamaria (ed.). Serial fiction in TV. São Paulo: ECA-USP, 1993, p. 63-76.
WILLIAMS, Raymond. Marxismo e Literatura. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.
ZAMBERLAN, César.2016. 350f.. Iracema no cinema: nação e identidade na passagem do literário para o fílmico. Tese (Doutorado em Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

Published

2023-06-18

How to Cite

ALVES, G. B. W. .; MARQUES, M. G. Genre and format in the television adaptation of Gabriela, Clove and Cinnamon. Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 72–88, 2023. DOI: 10.35499/tl.v17i1.17118. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/17118. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO