Eating Quincas’s hunger or to establish another modes of existence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v17i1.17109

Keywords:

Quincas Wateryell, Jorge Amado, Modes of existence, Fireflie, Life

Abstract

This text, ethically committed to the uplift of life, is an attempt to respond to the harassment of contemporary production of sad passions that constantly seek to subdue our bodies. To do so, it seeks to be with Jorge Amado’s literature, understood in terms of his commitment to freeing life from what de-potentializes it. With the aim of producing an alternative circuit of affections, now governed by joy, this text joins hands with Quincas Wateryell, in addition to Spinoza (2017), Didi-Huberman (2012), Gilles Deleuze (2002), Suely Rolnik (2018) and Pelbart (2016). It is a question of accessing Quincas in what he emanates from strength towards us, producing an increase in our power to act – an indispensable condition for the establishment of other modes of existence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antonio Carlos Sobrinho, Universidade de Brasília (REDExp/UnB)

Doutor em Literatura e Cultura pelo Programa de Pós-Graduação em Literatura e Cultura (PPGLitCult) da Universidade Federal da Bahia, no âmbito da linha Documentos da Memória Cultural. Mestre em Estudo de Linguagens com ênfase em Leitura, Literatura e Identidade pelo Programa de Pós-Graduação em Estudo de Linguagens (PPGEL) da Universidade do Estado da Bahia, Campus I.

References

AMADO, Jorge. “Eu acredito no futuro”. Jornal da Tarde, São Paulo, 4.maio.1974. Sem crédito de entrevistador.

AMADO, Jorge. A morte e a morte de Quincas Berro d’Água. 77.ed. Rio de Janeiro: Record, 1998.

AMADO, Jorge. O sumiço da santa. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

BONA, Dénètem Touam. Cosmopoéticas do refúgio. Tradução de Milena P. Duchiade. Florianópolis: Cultura e Barbárie, 2020.

BUARQUE, Chico. O que será (A flor da terra). In: ______. Meus caros amigos. São Paulo: Philips Records, 1976. 1LP (34min:12seg). Faixa A1 (2min:47seg).

DELEUZE, Gilles. Conversações. 1972-1990. Tradução de Peter Pál Pelbart. São Paulo: 34, 1992.

DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. Tradução de Peter Pál Pelbart. 2.ed. São Paulo: 34, 2011.

DELEUZE, Gilles. Espinosa: filosofia prática. Tradução de Daniel Lins e Fabien Pascal Lins. São Paulo: Escuta, 2002.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Luz contra luz. Tradução de Vanessa Brito. Lisboa: KKYM, 2015.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Sobrevivência dos vaga-lumes. Tradução de Vera Casa Nova e Márcia Arbex. Belo Horizonte: UFMG, 2012.

DUARTE, Eduardo de Assis. Jorge Amado: romance em tempo de utopia. Rio de Janeiro: Record; Natal: UFRN, 1996.

GUATTARI, Felix. Revolução molecular: pulsações políticas do desejo. Tradução de Suely Rolnik. 3.ed. São Paulo: Brasiliense, 1981.

HAN, Byung-Chul. Agonia do eros. Tradução de Enio Paulo Giachini. Petrópolis: Vozes, 2017.

HAN, Byung-Chul. Capitalismo e impulso de morte. Ensaios e entrevistas. Tradução de Gabriel Salvi Philipson. Petrópolis: Vozes, 2021

KLINGER, Diana. Literatura e ética: da forma para a força. Rio de Janeiro: Rocco, 2014. (Entrecríticas).

MIGNOLO, Walter D.. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 32, n. 94, p. 1-18, jun. 2017.

NOVA, Vera Casa. Levantes: entrevista com Georges Didi-Huberman. ARS, São Paulo, n. 28, p. 17-27, jun.-dez. 2016.

PELBART, Peter Pál. O avesso do niilismo. Cartografias do esgotamento. 2.ed. São Paulo: n-1 edições, 2016.

PRECIOUS. Direção: Lee Daniels. Produção de Lee Daniels Entertainment e Smokewood Entertainment. Estados Unidos: Lionsgate, 2009. 1 DVD.

PUCHEU, Alberto. Apesar de tudo, o impossível. In: ______. para que poetas em tempos de terrorismos? Rio de Janeiro: Azougue, 2017. p. 123-124.

PUCHEU, Alberto. Poema para a catástrofe do nosso tempo. São Paulo: Bregantini, 2020.

RAYEL, Mara Lafourcade. Gesto, afeto e arte em Espinosa. Algazarra, São Paulo, n. 5, p. 196-214, nov. 2017.

ROLNIK, Suely. À escuta de futuros em germe. Agenciamentos contemporâneos. Apresentação online (2h:25min). 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=4yZRBY8eFXc. Acesso em: 30.ago.2020.

ROLNIK, Suely. O inconsciente colonial-capitalístico. In: ______. Esferas da insurreição. Notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 edições, 2018. p. 29-98.

SEIXAS, Raul. Ouro de tolo. In: SEIXAS, Raul. Krig-Ha, Bandolo! São Paulo: Philips Records, 1973. 1LP (29min:02seg). Faixa B5 (2min:51seg).

SENA, Jorge de. Uma pequenina luz. In: ______. Não leiam delicados este livro. 100 poemas de Jorge de Sena. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2019. p. 77-78.

SHÖPKE, Regina. Alegria: a verdadeira resistência. Rio de Janeiro: Confraria do vento, 2020.

SODRÉ, Muniz. O terreiro e a cidade: a forma social negro-brasileira. Rio de Janeiro: Imago; Salvador: Fundação Cultural do Estado da Bahia, 2002. (Coleção Bahia: Prosa e Poesia).

SONTAG, Susan. Contra a interpretação. In: ______. Contra a interpretação. Tradução de Ana Maria Capovilla. Porto Alegre: L&PM, 1987.

SPINOZA, Baruch. Ética. Tradução de Tomás Tadeu. 3.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

STUBS, Roberta. Devires de um corpo-experiência. Curitiba: Appris, 2019.

Published

2023-06-18

How to Cite

SOBRINHO, A. C. Eating Quincas’s hunger or to establish another modes of existence. Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 28–45, 2023. DOI: 10.35499/tl.v17i1.17109. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/17109. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO