The presence of black authors in the Literary PNLD

what place are we talking about?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v17i1.16772

Keywords:

PNLD Literário, Children's Literature, Black Authors, Law 10639/03

Abstract

This article brings a brief analysis of the collection of the Programa Nacional do Livro e do Material Didático - PNLD Literário (National Book and Didactic Material Program), regarding the approval of works that deal with ethnic-racial issues related to blackness themes, in the 2018 and 2020 editions. In this way, we propose to identify the presence of black and afro-descendant authors whose works were selected by the program. We endorse the importance of the “place of speech” of the voices that enunciate the discourse in the production of narratives, highlighting the relevance of these productions for the strengthening of pedagogical actions that contribute to the fulfillment of Law 10639/03, as well as for the engagement in the fight against racism.

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Author Biographies

Betty Lopes Santos, Universidade do Estado da Bahia UNEB

Graduada em Letras Vernáculas com Habilitação em Língua Portuguesa e Respectivas Literaturas pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)-2001. Mestra pelo Mestrado Profissional em Letras -PROFLETRAS (UNEB), Campus V (2016). Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Estudo de Linguagens - PPGEL - UNEB. Professora de Língua Portuguesa e Literatura - Secretaria de Educação do Estado da Bahia (SEC-BA).   

Luciana Sacramento Moreno Gonçalves, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Doutora em Linguística e Letras (PUCRS), Professora Adjunta do Departamento de Educação Campus XIII (UNEB) e Professora permanente do Programa de Pós-graduação em Estudo de Linguagens - PPGEL (UNEB).

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Published

2023-06-18

How to Cite

SANTOS, B. L.; GONÇALVES, L. S. M. . The presence of black authors in the Literary PNLD: what place are we talking about?. Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 326–340, 2023. DOI: 10.35499/tl.v17i1.16772. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/16772. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS