The semiotics of the innocent

the functioning of the Son Gohan archetype in Dragon Ball Z

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v17i1.16562

Keywords:

Archetypal Semiotics, Innocent, Son Gohan, Dragon Ball Z

Abstract

This article aims to describe and interpret the archetype of the innocent present in Son Gohan, from the Dragon Ball Z anime (Akira Toriyama), according to the perspective of archetypal semiotics whose result is the articulation of semiotics with archetypal psychology. In order to reach the scope of this article, the methodological-heuristic outline of archetypal semiotics developed by Soares (2020, 2021a, 2021b, 2023) follows. Therefore, the use of the Jungian concept of archetype (JUNG, 2002) is resorted to, which, in turn, allows the extensive application of the four points of the basic needs of archetypal constitution (MARK; PEARSON, 2003) on which the analysis is based. whose tension is to understand the valence of the main traits linked to the semiotic structure of the innocent. Thus, the text is organized as follows: at first, Gohan's semiotic architecture is described and interpreted in light of the archetypal functioning of the innocent with regard to the four constituent phases of the narrative. Subsequently, based on the relationship between the four points of basic needs of archetypal constitution, the composition of Gohan's semiotic narrativity is investigated. As a result of the achievement of the outlined objective, it appears that, among other things, the particularities of the archetype in Gohan that often assists in the hero's journey.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thiago Barbosa Soares, Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Bolsista de produtividade PQ-2 do CNPq e professor adjunto do curso de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Tocantins (UFT) no campus de Porto Nacional. possui graduação em Letras, português/inglês, pela Universidade do Vale do Sapucaí (2009), em Psicologia pela Universidade Paulista (2014) e em Filosofia pela Universidade de Franca (2014), especialização em Estudos Literários pela Faculdade Comunitária de Campinas (2013), mestrado em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos (2015) e doutorado em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos (2018). É membro pesquisador do Laboratório de Estudos do Discurso (LABOR-UFSCar) e do Grupo de Estudos em Análise do discurso e História das ideias linguísticas (VOX-UFSCar). É ainda editor-chefe da revista Porto das Letras (ISSN - 2448-0819) vinculada ao programa de pós-graduação em Letras da UFT. É autor de “Discurso do Sucesso: a produção de sujeitos e sentidos do sucesso no Brasil contemporâneo” (Pedro & João Editores, 2017), “Percurso linguístico: conceitos, críticas e apontamentos” (Pontes, 2018), “Concisa apresentação da linguística” (Pimenta Cultural, 2020) e “Composição discursiva do sucesso: efeitos materiais no uso da língua” (EDUFT, 2020) além de ser organizador das seguintes obras: “Múltiplas perspectivas em Análise do Discurso: objetos variados” (Pedro & João Editores, 2018),  “No campo discursivo: teoria e análise” (Pontes, 2020) e “Mídia, Linguagem e Sociedade: espaços, corpos e vozes na atualização da resistência” (Pontes, 2020).

References

BARROS, Diana Luz Pessoa. Teoria semiótica do texto. 4 ed. São Paulo: Editora Ática, 2005.

CAMPBELL, Joseph. O herói de mil faces. 10 ed. Trad. Adail Ubirajara Sobral. São Paulo: Cultrix/Pensamento, 2007.

DRAGON BALL Z. Criação de Akira Toriyama. Japão: Fuji Network System, 1989-1996, son., color. Série animada exibida no Brasil pela rede Bandeirantes.

ECO, Umberto. Tratado geral de semiótica. Trad. Antônio de Pádua Danesi [et. al.]. São Paulo: Perspectiva, 1980.

ECO, Umberto. O signo. Trad. Maria de Fátima Marinho. 2 ed. Lisboa: Editorial Presença, 1981.

ECO, Umberto. Interpretação e superinterpretação. Trad. Monica Stahel. 4 ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2018.

FIORIN, José Luiz. Elementos de análise do discurso. 2 ed. São Paulo: Contexto, 1990.

GREIMAS, Algirdas Julius.; COURTÉS; Joseph. Dicionário de semiótica. Trad. Alceu Dias Lima et al. São Paulo: Editora Cultrix, 1989.

GRINBERG, Luiz Paulo. Jung: o homem criativo. São Paulo: FTD, 1997.

GRIMM, Jacob; GRIMM, Wilhelm. Hans, o bom menino. In. GRIMM, Jacob; GRIMM, Wilhelm. Contos. Trad. Eugênio Amado. Belo Horizonte: Editora Itatiaia, 2006.

JUNG, Carl Gustav. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. Trad. de Maria Luíza Appy, Dora Mariana R. Ferreira da Silva. 2 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

JUNG, Carl Gustav. A vida simbólica: escritos diversos (vol. I). Trad. Araceli Elman et. al. 7 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018.

HILLMAN, James. Psicologia arquetípica: uma introdução concisa. Trad. Lucia Rosemberg e Gustavo Barcelos. 2 ed. São Paulo: Editora Cultrix, 2022.

MARK, Margaret; PEARSON, Carol S. O Herói e o Fora-da-Lei: como construir marcas extraordinárias usando o poder dos arquétipos. São Paulo: Cultrix, 2003.

PEARSON, Carol S. O despertar do herói interior: a presença dos doze arquétipos nos processos de autodescoberta e de transformação do mundo. Trad. Paulo César de Oliveira. São Paulo: Editora Pensamento-Cultrix, 1994.
PETERSON, Jordan Bernt. Além da ordem: mais 12 regras para a vida. Trad. Wendy Campos. Rio de Janeiro: Alta Books, 2021.
PLATÃO, Francisco Savioli; FIORIN, José Luiz. Para entender o texto: leitura e produção. 7 ed. São Paulo: Editora Ática, 1993.
PROPP, Vladimir. Morfologia do conto maravilhoso. Trad. Jasna Paravich Sarhan. 2 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.
SOARES. Thiago Barbosa. Percurso linguístico: conceitos, críticas e apontamentos. Campinas, SP: Pontes Editores, 2018.
SOARES. Thiago Barbosa. A semiótica do herói: a conflagração do caminho ascendente de Son Goku. Porto das Letras, Vol. 06, Nº especial. 2020. p. 113-128. Acesso em 07 de jul. 2022. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/9955.
SOARES. Thiago Barbosa. A semiótica do sábio: uma análise da constituição da jornada de Piccolo em Dragon Ball Z. Revista Multidisciplinar de Estudos Nerds/Geek, Rio Grande, v.3, n.5, p. 23-35, jan.jun. 2021a. Acesso em 07 de jul. 2022. Disponível em: https://revistaestudosnerd.wixsite.com/estudosnerd/v-3-n-5-2021.
SOARES. Thiago Barbosa. A semiótica do amigo: uma análise da composição do companheirismo de Kuririn, em Dragon Ball Z. Revista Tabuleiro de Letras, v. 15, n. 01, p. 29-43, jan./jun. 2021b. Acesso em 07 de jul. 2022. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/10657.

SOARES. Thiago Barbosa. Semiótica arquetípica: aproximaciones de vías semióticas y psicológicas. Sítio Novo. v. 7, n. 1: jan./mar. 2023. No prelo.

VOGLER, Christopher. A jornada do escritor: estruturas míticas para escritores. Trad. Ana Maria Machado. 2 ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.

Published

2023-06-18

How to Cite

SOARES, T. B. The semiotics of the innocent: the functioning of the Son Gohan archetype in Dragon Ball Z. Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 205–218, 2023. DOI: 10.35499/tl.v17i1.16562. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/16562. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS