O silenciamento das mulheres em "A pequena sereia", de Hans Christian Andersen, e "Uma voz entre os arbustos", de Marina Colasanti

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v16i1.13989

Abstract

Abstract:

This paper aims to analyze the silencing of women presented in the tradicional fairy tale “The little mermaid”, by Hans Christian Andersen, published originally in 1837 in compared to the modern fairy tale “Uma voz entre os arbustos”, by Marina Colasanti, published for the first time in 1992. From the tales, it is possible to study how patriarchal society retains the women in private sphere, while the public space belongs to men. For this reason, limited to domestic sphere for so long, women were not allowed to express themselves, discuss nor write openly, since such activities were considered typically for men. Therefore, the silence of women was a way to keep them obediente to men. Thereby, we compare these two tales in order to identify the meaning of silence of the main female characters in different time periods: romanticism and contemporaneity. For this purpose, we adopt concepts from feminist theory, as reported by authors such as May Del Priore (2020), Chimamanda Ngozi Adichie (2015), Adriana Piscitelli (2009), Heleieth Saffioti (2004); the idea of power as stated by Michel Foucault (2011) and conceptions on fairy tales according to Luís da Câmara Cascudo (2012), Mariza Mendes, Nelly Novaes Coelho (1991), among others.

Keywords: Patriarchy; Women; Silencing; Fairy tales.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cinthia Freitas de Souza, UNIMONTES

Master's degree in Brazilian Literature at Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES). Bachelor of Portuguese at the same university. Works specially with literature written by women, literature for children, Marina Colasanti,  feminist theory of gender and fairy tales. Currently teaches Portuguese and Literature at public school system in Minas Gerais. 

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. Sejamos todos feministas. Tradução de Chritina Baum. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

ANDERSEN, Hans Christian. A pequena sereia. In: CONTOS de fadas de Perrault, Grimm, Andersen & outros. Ana Maria Machado (Apresentação). Trad. Maria Luiza X. de A. Borges. Rio de Janeiro: Zahar, 2010. p. 209-246.

BLANC, Cláudio. Guia da mitologia grega. São Paulo: Online, 2014. p. 5-24.

BLOCH, R. Howard. Misoginia medieval e a invenção do amor romântico ocidental. Tradução de Cláudia Moraes. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.

CASCUDO, Luís da Câmara. Literatura oral no Brasil. São Paulo: Global, 2012. p. 308-310.

COELHO, Nelly Novaes. O conto de fadas. 2. ed. São Paulo: Ática, 1991.

COLASANTI, Marina. Longe como meu querer. São Paulo: Ática, 1997. Entrevista concedida à Editora Ática.

COLASANTI, Marina. Aos sofistas, a culpa. In: COLASANTI, Marina. Fragatas para terras distantes. Rio de Janeiro: Record, 2004. p. 57-64.

COLASANTI, Marina. Entre a espada e a rosa. São Paulo: Melhoramentos, 2009. p. 42-49.

DARNTON, Robert. O grande massacre dos gatos e outros episódios da história cultural francesa. Tradução de Sonia Coutinho. Rio de Janeiro: Graal, 1986.

DEL PRIORE, Mary. Sobrevivente e guerreiras: uma breve história da mulher no Brasil de 1500 a 2000. São Paulo: Planeta, 2020.

ENGELS, Friedrich. A origem da família, da propriedade privada e do Estado. Tradução de Leandro Konder. 7. ed. Rio de Janeiro, 1891/2021.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade: a vontade de saber. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2011. v. 1

FREITAS, Zilda de Oliveira. A literatura de autoria feminina. In: FERREIRA, Silvia Lícia; NASCIMENTO, Enilda Rosendo (Org.) Imagens da mulher na cultura contemporânea. Salvador: NEIM/UFBA, 2002.

MACHADO, Ana Maria (Apresentação). Um eterno encantamento. In: CONTOS de fadas de Perrault, Grimm, Andersen & outros. Tradução de Maria Luiza X. de A. Borges. Rio de Janeiro: Zahar, 2010. p. 7-13.

MENDES, Mariza B. T. Em busca dos contos perdidos: o significado das funções femininas nos contos de Perrault. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

PISCITELLI, Adriana. Gênero: a história de um conceito. In: ALMEIDA, Heloísa Buarque de; SZWAKO, José (Org.) Diferenças, igualdades. São Paulo: Berlendis & Vertecchia, 2009. p. 116-148.

REIF, Laura. Radical liberal, interseccional.... Conheça as principais vertentes do feminismo. Revista AzMina on-line, 15 out. 2019. Disponível em: https://azmina.com.br/reportagens/radical-liberal-interseccional-conhecas-as-principais-vertentes-do-feminismo/. Acesso em: 24 jun. 2021.

SAFFIOTI, Heleieth I. B. Gênero, patriarcado e violência. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2004. p. 44-47.

SOUZA, Wanessa Zanon. Representações da mulher em obras de Helena Parente Cunha, Lygia Fagundes Telles e Marina Colasanti. 96 f. Dissertação (Letras Vernáculas) – Faculdade de Letas, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009. Disponível em: < http://www.dominiopublico.gov.br/pesquisa/DetalheObraForm.do?select_action=&co_obra=166714>. Acesso em: 25 maio 2014.

YOUSAFZAI, Malala. Eu sou Malala: a história da garota que defendeu o direito à educação e foi baleada pelo Talibã. Com Christina Lamb. Tradução de Caroline Chang et al. São Paulo: Companhia das Letras, 2013. 342 p.

ZIOLKOWSKI, Jan M. A fairy tale from before fairy tales: Egbert of Liège’s “De puella a lupellis seruala” and the Medieval background of “Little red Riding hood”. Sepeculum, vol. 67, n. 3, jul. 1992, p. 549-575. Disponível em: <www.academia.edu/1621023>. Acesso em: 20 out. 2015.

Published

2022-06-23

How to Cite

FREITAS DE SOUZA, C. . O silenciamento das mulheres em "A pequena sereia", de Hans Christian Andersen, e "Uma voz entre os arbustos", de Marina Colasanti. Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 181–196, 2022. DOI: 10.35499/tl.v16i1.13989. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/13989. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS