Epistemic and methodological edits of oral poetry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v16i1.13743

Abstract

In the heart of Literature, oral poetry, or the poetics of orality as a whole, encompass methodologies of analysis that differ from those of conservative and traditionalist Literary Criticism and Theory, since its broad theoretical and conceptual support relates the literary scope with many other epistemic fields, such as theater, music, anthropology, sociology, ethnology, among others. Therefore, this work aims to discuss some theoretical points regarding oral poetry and its genealogy in popular cultures, incurring its methodological and epistemological interfaces. For this, we based ourselves on a literature review of texts and research by authors such as: Zumthor (1993), Fernandes (2007), Culler (1999), Santos (1994), Burke (1989), among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciano Santos Xavier, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Mestrando em Literatura e Cultura pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), graduado em Letras, Língua Portuguesa e Literaturas pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Integrante do Grupo de Pesquisa Linguagens, Estudos Culturais e Formação do Leitor (LEFOR).

Denise Dias de Carvalho Sousa, Universidade do Estado da Bahia (UNEB) - DCH - Campus IV

Doutora em Teoria da Literatura pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC/RS). Docente da Universidade do Estado da Bahia (UNEB – DCH IV) na graduação e no Programa de Pós-Graduação em Educação e Diversidade (PPED). Líder do Grupo de Pesquisa Linguagens, Estudos Culturais e Formação do Leitor (LEFOR).

References

ARAÚJO, N. A. Na cadência das águas do Velho Chico: poética oral do samba de roda ribeirinho. 220 f. Il. 2015. Tese (Doutorado) – Instituto de Letras, Universidade Federal da Bahia. Salvador, 2015.

BURKE, P. Cultura popular na idade moderna: em busca da cultura popular. Campinas: Companhia das Letras, 1989.

COSTA, E. S. Cultura Brasileira: singular e plural. In: COSTA, Edil Silva. Sete estudos de literatura oral e cultura popular. Salvador: EDUNEB, 2016.

COSTA, E. S.; FERNANDES, F. A. G.; ARAÚJO, N. A. (Orgs.). Vozes, performances e arquivos de saberes. Salvador: Eduneb, 2018.

CULLER, J. Teoria literária: uma introdução. Trad. Sandra Vasconcelos. São Paulo: Beca Produções Culturais Ltda., 1999.

DÖRING, K. As vozes nas tradições orais – poéticas sonoras!. In: COSTA, E. S.; FERNANDES, F. A. G.; ARAÚJO, N. A. (Orgs.). Vozes, performances e arquivos de saberes. Salvador: Eduneb, 2018. p. 249-290.

FERNANDES, F. A. G. A voz e o sentido: poesia oral em sincronia. São Paulo: Editora UNESP, 2007.

HALL, S. Notas sobre a desconstrução do “popular”. In: HALL, S. Da Diáspora: identidades e mediações culturais. Liv Sovic (Org.). Trad. Adelaine La Guardia Resende et al., Belo Horizonte: Editora da UFMG/Humanitas/Unesco, 2003.

MATTELART, A.; NEVEU, É. Introdução aos estudos culturais. Trad. Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola, 2004.

SANTOS, J. L. dos. O que é cultura. 14. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.

XAVIER, L. S. Diálogos literários e identitários na chula “Tempo da Fartura”, cantada por um grupo de samba de roda do sertão baiano. Anais: Edição 2018 – XIV ENECULT (Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura). CULT/UFBA. Salvador, 2018.

ZUMTHOR, P. A letra e a voz: a “literatura” medieval. Trad. Jerusa Pires Ferreira. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

ZUMTHOR, P. Introdução à poesia oral. Trad. Jerusa Pires Ferreira et al. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

ZUMTHOR, P. Performance, recepção, leitura. Trad. Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. 1. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

Published

2022-06-23

How to Cite

XAVIER, L. S.; SOUSA, D. D. de C. Epistemic and methodological edits of oral poetry. Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 116–126, 2022. DOI: 10.35499/tl.v16i1.13743. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/13743. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS