Da entrevista oral à entrevista escrita: uma proposta de sequência didática na perspectiva da pedagogia culturalmente sensível

Authors

  • Gabriele Cristine Carvalho Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Minas Gerais (IFMG)
  • José Manoel Siqueira da Silva Universidade Federal de Sergipe (UFS) e Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG) https://orcid.org/0000-0002-5928-3450
  • Victor Renê Andrade Souza Universidade Federal de Sergipe (UFS) e Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG) https://orcid.org/0000-0003-0392-2839

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v16i1.13591

Abstract

One of the challenges of teaching Portuguese as a mother tongue is to articulate the language practices recommended in official documents (reading, text production, orality, and linguistic/semiotic analysis) in a contextualized and meaningful way for the student. In this paper, we present a proposal for a didactic sequence based on the theoretical-methodological assumptions of Dolz, Noverraz and Shneuwly (2004), in the perspective of culturally sensitive pedagogy (ERICKSON, 1987; BORTONI-RICARDO, 2003) and on the guidelines of the Base Nacional Comum Curricular (National Common Curricular Base) (BRAZIL, 2017). We propose a didactic sequence related to the impacts of the Covid-19 pandemic on the world of work as skills related to the Portuguese curricular component are developed, specifically the relationship between orality and writing, from the retextualization of oral interviews to the written modality. We present, in detail, the didactic sequence and analyze its application in a 7th grade of an elementary school class of the municipal network of Água Branca, in the countryside of the state of Alagoas, during the Covid-19 pandemic. We highlight the productivity of the proposal and point to the possibility of replication in other educational contexts.

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Author Biographies

José Manoel Siqueira da Silva, Universidade Federal de Sergipe (UFS) e Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG)

Doutorando em Estudos Linguísticos pelo Programa de Pós-graduação em Letras (PPGL) da Universidade Federal de Sergipe (UFS), mestre em Estudos Linguísticos pelo mesmo programa (PPGL/UFS) e pós-graduando em Docência com ênfase na Educação Básica pelo Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG).Tem interesse na área de Sociolinguística – com ênfase em aspectos morfossintáticos, semântico-pragmáticos, contatos linguísticos, mobilidade, variação e ensino de língua materna – e em processamento da variação nos níveis gramaticais mais altos.

Victor Renê Andrade Souza, Universidade Federal de Sergipe (UFS) e Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG)

Mestrando em Estudos Linguísticos pelo Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Federal de Sergipe (PPGL/UFS). Graduado em Letras Português pela mesma instituição (2019). Pós-graduando em Docência com ênfase na Educação Básica pelo Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG). Tem se dedicado a estudos descritivos voltados a fenômenos linguísticos na perspectiva da produção, percepção e processamento linguístico. Tem interesse nas seguintes áreas: Sociolinguística Variacionista, Processamento Linguístico e Ensino de Língua Portuguesa.

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Published

2022-06-23

How to Cite

CARVALHO, G. C.; SILVA, J. M. S. da; SOUZA, V. R. A. Da entrevista oral à entrevista escrita: uma proposta de sequência didática na perspectiva da pedagogia culturalmente sensível . Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 73–93, 2022. DOI: 10.35499/tl.v16i1.13591. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/13591. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS