Interações discursivas em uma aula on-line de língua inglesa na plataforma Google Meet

Authors

  • Rafael Lira Gomes Bastos Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v15i1.11387

Abstract

Considering the context of the emergency remote teaching, the aim of this study is to understand the characteristics of the discursive interactions of an on-line English class on the Google Meet platform. The examples of interactions came from an English course semester two class recording at the Centro Cearense de Idiomas, Joquei center. Assuming a dialogic point of view, the discursive interactions were characterized considering the context of class realization and interlocutors’ – teacher and students –active-responsive attitudes due to the construction of a communicative project in which students could talk about accessories and ask about prices in English. The study offers a panorama of discursive interaction characteristics in the on-line English class on the Google Meet platform connected to its organizational steps, comparing them to the face-to-face class when it was possible. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, M. M. Os gêneros do discurso. Tradução de Paulo Bezerra.São Paulo: Editora 34, 2016.

BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato responsável. Tradução de Valdemir Miotello e de Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro & João Editores, 2017.

BAKHTIN, M. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. Tradução de Aurora Fornoni Bernardini, José Pereira Júnior, Augusto Góes Júnior, Helena Spryndis Nazário e Homero Freitas de Andrade. São Paulo: Editora Hucitec, 2002.

BASTOS, R. L. G.; LIMA, S. de C. Narrativas de aprendizagem de inglês em tempos de pandemia. In: OLIVEIRA, K. C. C. de; ALBUQUERQUE, F. G. de; ARAÚJO, A. da S.; SANTIAGO, A. G. J. de (org.). Reflexões sobre o ensino de línguas e literatura, formação docente e material didático. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020. p. 75-91.

CICUREL, F. De l’analyse des interactions en classe de langue à l’agir professoral : une recherche entre linguistique interactionnelle, didactique et théories de l'action. Pratiques, [S.L.], n. 149-150, p. 41-55, 15 jun. 2011.

GOULART, C. Em busca de balizadores para a análise de interações discursivas em sala de aula com base em Bakhtin. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 18, n. 36, p. 15-31, 2012.

PAES, F. C.; FREITAS, S. Trabalho docente em tempos de isolamento social. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 12, n. 2, p. 129-149, 21 set. 2020.

OLIVEIRA, A. S. S. de. TORGA, V. L. M.; RIBEIRO, M. D’A. A. A interação verbal em sala de aula: leituras bakhtinianas sobre o lugar da palavra no processo de ensino-aprendizagem. Caderno Seminal Digital. Rio de Janeiro, v. 19, n. 19, 29 jul. 2013.

RECUERO, R.; SOARES, F. O Discurso Desinformativo sobre a Cura do COVID-19 no Twitter: Estudo de caso. E-Compós, [S. l.], Ahead of print, 10 set. 2020.

SINCLAIR, J. MC. H., COULTHARD, R.M. Towards an Analysis of Discourse. Oxford University Press, 1975.

VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2018.

Published

2021-07-01

How to Cite

BASTOS, R. L. G. Interações discursivas em uma aula on-line de língua inglesa na plataforma Google Meet . Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 120–137, 2021. DOI: 10.35499/tl.v15i1.11387. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/11387. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS