Ciranda de Pedra e Fazes-me Falta

A linguagem errante em Lygia Fagundes Telles e Inês Pedrosa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35499/tl.v15i1.11174

Abstract

This paper aims at a dialogue between contemporary Brazilian and Portuguese literature, focusing on the analysis of the novels Ciranda de Pedra, by Lygia Fagundes Telles, and Fazes-me Falta, by Inês Pedrosa; through the perspective of language, knowing that this category, in the work of the referred authors, is shown as errant, full of vague spaces, dwelling in incompleteness, and demonstrating to be impotent to clarify what has been said. When it comes to the Brazilian writer, this is her debuting novel, in which she herself considers it as a watershed in her literary career for being aesthetically more elaborate than the other ones. On the other hand, Inês Pedrosa, according to the critics, started to appear in the literary field, mainly, because of this novel. Because of this, both books were significant to their success, which can also be justified by the irreverence in the language within their pages. The analysis will be introduced through the eyes of theorists and critics that have contributed to the study of contemporary literature, specially Maurice Blanchot (1997; 1987). In order to understand the examination made by the critics about Pedrosa and Lygia’s fiction, works by Diana Navas, Telma Ventura (2017) and Sônia Régis (1998) –amongst others – will be consulted. The studies about the works of both authors have been growing since more readers have gotten to know the meaningful romantic legacy that awaits new researchers willing to plunge into their winding language.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Licilange Alves, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Graduada em Letras Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA (2011). Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Letras - PPGL em Estudos do discurso e do texto pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Atualmente, é doutoranda em Literatura Comparada pelo Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGLetras) pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Bolsista FUNCAP, desenvolvendo pesquisas na área de Letras, com ênfase em Literatura.

Cid Ottoni Bylaardt , Universidade Federal do Ceará (UFC)

Possui graduação em Letras e doutorado em Estudos Literários pela Universidade Federal de Minas Gerais, e pós-doutorado em Literatura Comparada pela Universidade de Coimbra, Portugal. É professor Associado IV de Literatura Brasileira da Universidade Federal do Ceará, com projeto de pesquisa denominado "Esvaziamento da História nas Literaturas Brasileira e Portuguesa Contemporâneas". Tem interesse particular em literatura contemporânea, brasileira e internacional, mas não só. Tem mais de uma centena de textos publicados sobre literatura e cultura brasileira e portuguesa, e orienta teses e dissertações. Escreve também poemas e romances. É músico amador (instrumentos: piano e viola), com interesse em música brasileira e internacional (clássica e erudita). É Bolsista de Produtividade em Pesquisa Nível 2 do CNPq.

References

BLANCHOT, Maurice. A literatura e o direito à morte. In.: A parte do fogo. Trad. Ana Maria Scherer. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.
BLANCHOT, Maurice. O espaço literário. (Trad.) Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Rocco, 1987.
CANDIDO, Antonio. A nova narrativa. In: A educação pela noite e outros ensaios. São Paulo: Editora Ática, 1989.
DELEUZE, Gilles. Crítica e Clínica. (Trad.) Peter Pál Pelbart. São Paulo: Ed. 34, 1997.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol.1. São Paulo: Ed. 34, 2011.
DRUMMOND DE ANDRADE, Carlos. Carta. In. TELLES, Lygia F. Ciranda de Pedra. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.
GOMES, Carlos Magno. A circularidade da escrita de Lygia Fagundes Telles. Alea, Rio de Janeiro, v. 19, n. 3, p. 557-570, dez. 2017. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-106X2017000300557&lng=pt&nrm=iso>. Acessos em 02 mar. 2020. https://doi.org/10.1590/1517-106x/2017193557570
NAVAS, Diana; VENTURA, Telma. A escrita feminina em Fazes-me falta, de Inês Pedrosa: o (des)tecer narrativo. Litcult. Disponível online, 2017.
NAVAS, Diana; VENTURA, Telma. “A escrita feminina em Fazes-me falta: corpo morto, corpus descontruído”. In: Revista Desassossego. São Paulo, USP. 18, abr.-dez. 2017. p. 85-100. Disponível em <http://www.revistas.usp.br/desassossego/article/view/131468>. Acesso em 20 nov. 2019.
PEDROSA, Inês. Fazes-me falta. [recurso eletrônico] / Inês Pedrosa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2011. Formato: e-PUB.
REAL, Miguel. O romance português contemporâneo: 1950-2010. Lisboa: Caminho, 2012.
REIS, Carlos. “Estudos narrativos”. In: Dicionário de Estudos narrativos. Coimbra: Almedina, 2018. p. 119-132.
RÉGIS, Sônia. A densidade do aparente. In: Cadernos de literatura brasileira: Lygia Fagundes Telles. Nº 5. São Paulo: Instituto Moreira Salles, março 1998.
SANTIAGO, Silviano. Posfácio. In: TELLES, Lygia Fagundes. Ciranda de pedra. São Paulo: Companhia das Letras, de 2009.
TELLES, Lygia F. Ciranda de Pedra. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

Published

2021-07-01

How to Cite

ALVES, L.; OTTONI BYLAARDT , C. Ciranda de Pedra e Fazes-me Falta: A linguagem errante em Lygia Fagundes Telles e Inês Pedrosa. Tabuleiro de Letras, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 198–210, 2021. DOI: 10.35499/tl.v15i1.11174. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/11174. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS