THE IMPORTANCE OF PHYSICAL EXERCISE IN TREATMENT OF MENTAL DISORDERS
Keywords:
Mental Disorder, Physical Exercise, Health, Physical EducationAbstract
The present study aims to evaluate, based on the literature, the possible repercussions of physical exercise in the treatment of mental disorders. The method used in the study is the narrative bibliographic review and Scielo's databases, Ordinance GM / MS, No. 3,088, which deals with the institution of the Psychosocial Care Network (RAPS), Law No. 10,216, which talks about the principles of the Brazilian Psychiatric Reform and the Brazilian Journal of Physical Education and Sport. Mental disorders are classified as dysfunctions or changes in the functioning of the mind including changes in the individual's thoughts, perceptions, emotions and behavior and their relationship with other people. Regular practice of physical exercise improves physiological abilities, physical conditioning, combats physical inactivity, improves sleep quality and is antagonistic to psychological symptoms linked to mental disorder and / or side effects of medication adherence. In addition to these benefits, the practice of physical exercises contributes in parallel with the socialization, fitness and sense of well-being of the individual, being an indispensable tool in the aid of clinical and therapeutic treatment.
Downloads
References
Andrade, M. S.; Lira C. A. B. Fisiologia do Exercício. 1 ed. São Paulo: Editora Manole, 2016. p. 47
BRASIL. Ministério da Saúde. Banco de dados do Sistema Único de Saúde - DATASUS. Disponível em: http://www2.datasus.gov.br/cid10/V2008/WebHelp/f40_f48.htm . Acesso em: 28 de setembro de 2020.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria GM/MS, nº 3.088, de 23 de dezembro de 2011. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2011/prt3088_23_12_2011_rep.html . Acesso em: 28 de setembro de 2020.
BRASIL. Secretária de Estado de Saúde. Portaria SAS/MS n° 224 de 29 de janeiro de 1992. Disponível em: https://www.saude.mg.gov.br/index.php?option=com_gmg&controller=document&id=836. Acesso em: 28 de setembro de 2020.
Charansonney, O. L., & Després, J. P. (2010). Disease prevention—should we target obesity or sedentary lifestyle? Nature Reviews Cardiology, 7(8), 468–472. Disponível em: http://doi.org/10.1038/nrcardio.2010.68. Acesso em: 28 de setembro de 2020.
FERREIRA, L. A. S.; DAMICO, J. G. S.; FRAGA, A. B. Entre a composição e a tarefa: estudo de caso sobre a inserção da educação física em um serviço de saúde mental. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Brasília, v. 39, n. 2, p. 176-182, abr. 2017
FIGUEIREDO, S. M. T.; OLIVEIRA, B. N.; ESPIRITO-SANTO , G. Atuação do profissional de educação física em CAPS representada pelos demais profissionais do serviço
. Revista Pensar a Prática, Goias, v. 23, p. 14, mar. 2018
Furtado RP, Oliveira MFM, Sousa MF, Vieira PS, Neves RLR, Rios GB. O trabalho do professor de educação física no Caps: aproximações iniciais. Movimento 2015; p. 21(1):41-52 Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/download/43457/33331. Acesso em: 28 de setembro de 2020.
Hawkley LC, Cacioppo JT. Loneliness matters: a theoretical and empirical review of consequences and mechanisms. Ann Behav Med. 2010; 14:218–27
Lin X, Alvim SM, Simoes EJ, Bensenor I, Barreto S, Schimidt M, et al. Leisure time physical activity and cardio-metabolic health: results from the Brazilian Longitudinal Study of Adult Health (ELSA-Brasil). J Am Heart Assoc. 2016; 5(6):003337.
Organização Pan-Americana de Saúde (OPAS). Organização Mundial de Saúde. Determinantes Sociais e Riscos para a Saúde, Doenças Crônicas Não Transmissíveis e Saúde Mental, 2018. Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=5652:folha-informativa-transtornos-mentais&Itemid=839. Acesso em: 28 de setembro de 2020.
Organização Mundial de Saúde (OMS). People with mental disabilities cannot be forgotten, 2020. Disponível em: https://www.who.int/mediacentre/news/releases/2010/mental_disabilities_20100916/en/ . Acesso em: 28 de setembro de 2020.
Organização Mundial de Saúde (OMS). Depression, 2012. Disponível em: http://www.emro.who.int/health-topics/depression . Acesso em: 22 de outubro de 2020.
PEREIRA, Ana Luiza Souza. Exercício físico no controle e prevenção da ansiedade e depressão. 33f. 2013. Monografia (Bacharelado em Educação Física). Faculdade de Educação Física, Centro Universitário de Formiga, UNIFOR, Formiga, MG, 2013. Disponível em: https://bibliotecadigital.uniformg.edu.br:21015/xmlui/handle/123456789/221. Acesso em: 22 de outubro de 2020.
Pinto VAM. Oficinas Terapêuticas na Saúde Mental: um olhar na perspectiva dos usuários do Caps. Rio de Janeiro: UFRJ/EEAN, 2011. (Dissertação).
SANTOS, F. T. et al. O papel desinstitucionalizador da educação física na saúde mental. Motrivivência, Florianópolis, v.26, n.42, p. 281-292, 2014
SESAB. Secretária da Saúde do Estado da Bahia. Rede de Atenção Psicossocial. Disponível em: http://www.saude.ba.gov.br/atencao-a-saude/comofuncionaosus/rede-de-atencao-psicossocial/ . Acesso em: 28 de setembro de 2020.
SILVA, C. L. da. Atividade física de lazer e saúde: uma revisão sistemática. Mudanças
– Psicologia da Saúde, v. 25, n. 1, p. 57-65, Jan.-Jun., 2017
VARELA, S. H.; OLIVEIRA, B. N. Alongamento? Dinâmica? Chama o Professor de Educação Física! Rediscutindo o Fazer da Categoria em um CAPS. Licere, Belo Horizonte, v. 21, n. 1, p. 313-340, mar. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais
A submissão de originais para a Práticas e Cuidado: Revista de Saúde Coletiva (PC-RESC) implica na transferência, pelas(os) autoras(es), dos direitos de publicação. Os direitos autorais para os manuscritos publicados nesta revista são das(os) autoras(es), com direitos da PC-RESC sobre a primeira publicação. As(os) autoras(es) somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando explicitamente a PC-RESC como o meio da publicação original.
Licença Creative Commons
Exceto onde especificado diferentemente, aplicam-se à matéria publicada neste periódico os termos de uma licença Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, que permite o uso irrestrito, a distribuição e a reprodução em qualquer meio desde que a publicação original seja corretamente citada.