INTERACTION BETWEEN UNIVERSITY AND COMMUNITY IN THE INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION: COMBATING RACISM AND PREJUDICE IN THE INTERIOR OF CEARÁ
Keywords:
Students, Community of Portuguese Speaking Countries, Migrants, Social Integration, HealthAbstract
Introduction: This paper presents an experience report on a university extension project developed in 2018 at UNILAB, in the interior of Ceará. UNILAB emerged as a way of internationalizing and internalizing higher education, based on Brazil's cooperation agreement with Portuguese-speaking African countries and East Timor. The arrival of the university brought to light various conflicts between the local population and the presence of the students, highlighting the racism present in Brazilian society. Report: The Open Doors Open Arms Project emerged within the framework of the student assistance policy, as part of the broader understanding of health, seeking to strengthen student integration by combating racism. Conclusion: With this experience, it was possible to promote information, reflection and rapprochement between students and the local population, enhancing care and reception in municipal health and social assistance services, as well as within UNILAB.
Downloads
References
Araujo, R. C. B., Mendonça, F. W. O., & Iufa, V. (2019). Relatório de projeto PIBEAC “Portas Abertas Braços Abertos: qualificando o acolhimento e o atendimento de estrangeiros nos equipamentos públicos da rede de saúde e de assistência social dos municípios de Acarape/CE e Redenção/CE”. Ceará: UNILAB.
Brasil. (1986). 8a Conferência Nacional de Saúde - Relatório Final. Anais da 8a Conferência Nacional de Saúde - Relatório Final. Brasília: Ministério da Saúde.
Chatzidakis, A., Hakim, J., Littler, J., Rottenberg, C., & Segal, L. (2020). The care manifesto: the politics of interdependence. London/New York: Verso.
CPLP. (2004). Declaração de Fortaleza. Fortaleza: Comunidade dos Países de Língua Portuguesa. Recuperdo de https://www.cplp.org/id-4627.aspx
França, T., & Cairns, D. (2020). South-South student migration: socially integrating students from Portuguese-speaking Africa at UNILAB, Brazil. Globalisation, Societies and Education, 18(5), 578–588. Recuperado de https://doi.org/10.1080/14767724.2020.1805301
Góis, C. W. L. (2005). Psicologia comunitária - atividade e consciência. Fortaleza: Edições UFC.
Gonzalez, L. (2020). Por um feminismo afro-latino-americano. In Hollanda, H. B. (Ed.). Pensamento feminista hoje: perspectivas decoloniais (pp. 38–51). Rio de Janeiro: Bazar do tempo.
Lee, J. J., & Rice, C. (2007). Welcome to America? International student perceptions of discrimination. Higher Education, 53(3), 381-409. Recuperado de https://doi.org/10.1007/s10734-005-4508-3
Mendonça, F. W. O. (2017). Implicações psicossociais do preconceito e do racismo em estudantes africanos da Universidade da Integração da Lusofonia Afro-Brasileira (Dissertação de mestrado). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, Brasil. Recuperado de http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/24231
Ministério da Educação. (2010). Presidente Lula entrega campi de universidades e institutos federais. Brasília: Portal MEC. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/212-educacao-superior-1690610854/16096-presidente-lula-entrega-campi-de-universidades-e-institutos-federais
Oliveira, L. G. F., & Guidio, M. C. M. S. (2022). Relações entre racismo institucional e saúde integral da população negra: estudo com e estratégia da saúde da família. Práticas e Cuidado: Revista de Saúde Coletiva, 3(n.e15345), 1-19. Recuperado de https://www.revistas.uneb.br/index.php/saudecoletiva/article/view/15345/10873
Ress, S. (2018). Race as a political issue in brazilian south-south cooperation in higher education. Comparative Education Review, 62(3), 409–428.
Santos, G. S. R., Paulino, G. B., Rocha, F. M., Luz, R. S., Santos, G. V. R., Dumas, G. B., Saidel, M. G. B., & Santos, D. S. (2022). Política pública, saúde e racismo: revisão integrativa da literatura. Práticas e Cuidado: Revista de Saúde Coletiva, 3(n.e14537), 1–15. Recuperado de https://www.revistas.uneb.br/index.php/saudecoletiva/article/view/14537
Siqueira, A. C. A. N. (2019). Questões raciais no Centro de Referência em Assistência Social – CRAS: Desafios para Psicólogas e Psicólogos (Dissertação de mestrado). Universidade do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil Recuperado de https://www.bdtd.uerj.br:8443/bitstream/1/17222/5/Disseração%20-%20Ana%20Carolina%20Areias%20Nicolau%20Siqueira%20-%202019%20-%20Completa.pdf
Subuhana, C. (2009). A experiência sociocultural de universitários da África Lusófona no Brasil: entremeando histórias. Pro-Posições, 20(1), 103–126. Recuperado de https://doi.org/10.1590/S0103-73072009000100007
UNILAB. (2020). Sobre a Unilab. Redenção: Portal UNILAB. Recuperado de https://unilab.edu.br/sobre-a-unilab/?_ga=2.45936420.1282725337.1702566151-568449834.1688489561&_gl=1*2h7fsv*_ga*NTY4NDQ5ODM0LjE2ODg0ODk1NjE.*_ga_622E2NCDRK*MTcwMjU2NjE1MC4xOS4xLjE3MDI1NjYyMTAuMC4wLjA
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Renata Castelo Branco Araujo, Francisco Weslay Oliveira Mendonça, Nila Larisse Silva de Albuquerque, Luana Rego Colares de Paula
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright
Submission of originals to Práticas e Cuidado: Revista de Saúde Coletiva (Practices and Care: Journal of Public Health - PC-RESC) implies the transfer of publication rights by the authors. The copyright for manuscripts published in this journal belongs to the authors, with PC-RESC retaining rights over the first publication. The authors may only use the same results in other publications if they explicitly indicate PC-RESC as the original publication medium.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, the terms of a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License apply to the material published in this journal, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.