PRECEPTORS TRAINING: THE FUNDAMENTAL INVESTMENT IN THE TEACHING LEARNING PROCESS IN THE TRAINING OF HEALTH RESIDENTS
Keywords:
Active methodologies, Preceptorship, Residency in health, Mental healthAbstract
Objective: to describe the experience of conducting a training course for preceptors in a mental health nursing residency program. Method: descriptive study of the experience report type carried out by health professionals specializing in mental health nursing. The present study describes the structuring, elaboration, implantation/adaptation and evaluation of a training course in preceptorship. It is noteworthy that the course lasted 120 hours, and was based on active methodologies (Design Thinking; Gamification; Mind Map; Panorama up and down; Portfolio; PBL; TBL), ensuring the protagonism of students involved in the training process. Results: the results were positive in the eyes of those involved, students and facilitators. The methodologies used were effective and well evaluated. And the objective of the course was achieved, with the described course being a good strategy for equipping professionals to act as preceptors. Conclusion: the good acceptance of the participants and the good evaluations that the course received are highlighted. Thus, this report, by describing the construction/implementation of a training course in preceptorship, based on active methodologies, enhances the dissemination and knowledge on the subject, in addition to stimulating further research on the subject.
Downloads
References
Haubrich PL, Silva CT, Kruse MH, Rocha CM. Intenções entre tensões: as residências multiprofissionais em saúde como lócus privilegiado da educação permanente em saúde. Saúde em Redes. 2015;1(1):47-56.
Antunes JM, Daher DV, Ferrari MF. Preceptoria como lócus de aprendizagem e de coprodução de conhecimento. Revista de Enfermagem UFPE on line. 2017;11(10):3741-8.
Silva CA, Dalbello-Araujo M. Programa de Residência Multiprofissional em Saúde: o que mostram as publicações. Saúde em Debate. 2020;43:1240-58.
Autonomo FR, Hortale VA, Santos GB, Botti SH. A Preceptoria na formação médica e multiprofissional com ênfase na atenção primária–Análise das Publicações Brasileiras. Revista Brasileira de Educação Médica. 2015;39:316-27.
Medeiros RS, José Gilberto JG, Hohl KG, Andrade JV. Aprendizagem significativa: júri simulado como proposta de abordagem de tratamentos em dependência química. Prát. Cuid. Rev. Saude Colet., 2021;2:e13158.
Universidade de São Paulo. Projeto Político Pedagógico: Programa de Enfermagem em Saúde Mental e Psiquiátrica da Faculdade de Medicina de São Paulo, 2020.
Ribeiro KR, PRADO ML. The educational practice of preceptors in healthcare residencies: a study on reflective practice. Revista gaucha de enfermagem. 2014;35:161-5.
Peixoto LS, Tavares CM, Queiroz PP. Research about the knowledge and teaching practice of the preceptor: a test pilot. Revista de Enfermagem UFPE on line, 2014:2038-46.
Campos GW. Saúde pública e saúde coletiva: campo e núcleo de saberes e práticas. Ciência & Saúde Coletiva. 2000;5:219-30.
Buregio RMVF. Elaboração de um plano de ação como estratégia integradora do ensino-serviço dentro do contexto da preceptoria. 2020. p. 13. Trabalho de conclusão de curso (especialização de preceptoria em saúde) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2020.
Andrade JV, Moraes RC. O que o Coronavírus tem nos tirado? Anos potenciais de vida perdidos em Minas Gerais. Journal of Nursing and Health. 2020;10(4):e20104014.
Feferbaum M, Radomysler CN, Costa ECS. Ensino Participativo Online: fundamentos, métodos e ferramentas. São Paulo: CEPI FGV Direito SP, 2021.
Paiva ED, Zanchetta MS, Londoño C. Inovando no pensar e no agir científico: o método de Design Thinking para a enfermagem. Escola Anna Nery. 2020, 6;24.
Pereira DC, Takenami IO, Quintanilha LF. Gamificação como ferramenta de avaliação no aprendizado em disciplinas de ciências da saúde. Atas de Ciências da Saúde, 2020;10(4):121-30.
González JM, Gea EM, Ariza MD. El aprendizaje del mapa mental grupal mediante las TIC en Educación Superior. Educação & Sociedade. 2020;41.
Cotta RM et al. Panorama Sobe-Desce e Varal do SUS: o que motiva e o que desmotiva a utilização do Sistema Único de Saúde? Journal of Management & Primary Health Care. 2018, 19;9.
Cotta RM, Costa GD. Portfólio Reflexivo: Método de Ensino, Aprendizagem e Avaliação. Viçosa: Editoras UFV/ABRASCO, 2016.
Biello S, Yoss S, Walker ER, Druss B, Lang DL. Addressing Public Mental Health Challenges: A Mixed-Methods Evaluation of Problem-Based Learning. Pedagogy in Health Promotion. 2020:2373379920944963.
Burgess A, Kalman E, Haq I, Leaver A, Roberts C, Bleasel J. Interprofessional team-based learning (TBL): how do students engage?. BMC medical education. 2020;20(1):1-1.
Maia TC, Andrade JV, Silva IM, Júnior BR. Oficina crítico-reflexiva “Desenvolvimento e Saneamento Rural”: extensão universitária por meio do Projeto Rondon. Revista Caminho Aberto, 2019;6(11).
Brasil. Conselho Nacional de Saúde, Ministério da Saúde. Resolução Nº 510, de 07 de abril de 2016.
Pretto NL, Riccio NCR. A formação continuada de professores universitários e as tecnologias digitais. Educar. 2010;26(37):153-169.
Agra G, Formiga NS, Oliveira PS, Costa MM, Fernandes MD, Nóbrega MM. Análise do conceito de Aprendizagem Significativa à luz da Teoria de Ausubel. Revista Brasileira de Enfermagem. 2019;72:248-55.
Lara EM, Lima VV, Mendes JD, Ribeiro EC, Padilha RD. O professor nas metodologias ativas e as nuances entre ensinar e aprender: desafios e possibilidades. Interface-Comunicação, Saúde, Educação. 2019; 10;23.
Rodrigues EM, Silva KK. Tecnologias educacionais digitais na formação de preceptores para residências multiprofissionais no SUS. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., 2020;5(1):112-123.
Andrade JV, Araújo DC. O uso da terapia comunitária como estratégia para apoiar estudantes. Vivencias, 2019;15(28):165-70.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
Submission of originals to Práticas e Cuidado: Revista de Saúde Coletiva (Practices and Care: Journal of Public Health - PC-RESC) implies the transfer of publication rights by the authors. The copyright for manuscripts published in this journal belongs to the authors, with PC-RESC retaining rights over the first publication. The authors may only use the same results in other publications if they explicitly indicate PC-RESC as the original publication medium.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, the terms of a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License apply to the material published in this journal, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.