AUDIODESCRIÇÃO EM QR CODE PARA PRODUTOS EDITORIAIS: O PONTO DE VISTA DA PESSOA COM DEFICIÊNCIA VISUAL

Authors

Keywords:

Audiodescrição; Produto Editorial Acessível; QR Code.

Abstract

Reading and writing are essential human accomplishments in the contemporary world. Writing has positively changed how society engages in relationships, but it has excluded those that cannot use it, i.e. the visually impaired population, given it can only be appreciated through the eyes. In this paper, we explore how the audio description on QR Codes can be an accessibility instrument, since it is an imaging manifestation. Thus, we aimed to analyze the possibilities of audio description access through QR Codes in editorial products following the experience of visually impaired persons. The chosen methodology was a participation research with qualitative approach including 12 blind users of the Braille System and audio description advisors. Models of editorial products in Braille with audio description on QR Codes were used. They were assessed by the research participants, who answered a digital questionnaire after testing them. Results show that the QR Code in relief placed to the right lower corner of even pages of Braille and ink books and its use set back to the left immediately below the text in Braille on books without ink transcription are the main preferences of the investigated population.

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Author Biographies

Patrícia Silva de Jesus, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

Licenciada em Letras Vernáculas pela Universidade Católica do Salvador (Ucsal). Mestra em Educação Científica, Inclusão e Diversidade pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB).É autora do Projeto #PraCegoVer e dos livros Manual do Ledor na Perspectiva da Adiodescrição e Manual de Audiodescrição em QR Code para Produtos Editoriais. Foi coordenadora da Educação Especial no Estado da Bahia e consultora da UNESCO.

Nelma de Cássia Silva Sandes Galvão, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

Graduação em Psicologia e Doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA. Docente do Centro de Ciências e Tecnologia em Energia e Sustentabilidade da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), desenvolvendo atividades de Ensino, Pesquisa e Extensão no Bacharelado de Engenharia em Tecnologia Assistiva e Acessibilidade e no Mestrado em Educação Científica, Inclusão e Diversidade, envolvendo as seguintes temáticas: Tecnologia Assistiva; Acessibilidade; Educação Especial na perspectiva inclusiva da Educação Básica ao Ensino Superior; Interdisciplinaridade; Formação de docentes; Formação de engenheiros.

References

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Published

2024-08-30

How to Cite

Silva de Jesus, P., & Silva Sandes Galvão, N. de C. (2024). AUDIODESCRIÇÃO EM QR CODE PARA PRODUTOS EDITORIAIS: O PONTO DE VISTA DA PESSOA COM DEFICIÊNCIA VISUAL. Diálogos E Diversidade, 4, e20093. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/rdd/article/view/20093

Issue

Section

Dossiê temático: Processos de ensino e aprendizagem numa perspectiva inclusiva