PARADIGMAS DEL APRENDIZAJE EN LAS CARRERAS DE INGENIERÍA: UNA MIRADA DESDE LAS CIENCIAS SOCIALES
Keywords:
Social Sciences., Engineering, Learning paradigms, Student contextAbstract
For the process of analysis and optimization of the student's learning process, the teacher needs to evaluate the variables of their practices before teaching in the classes. The first action is linked to the Linear Practice so that it does not generate conflicts of reasoning and leads the student to learning by Acquisition without castrating the right of free thought through the information offered. The second action is focused on the Naive Look that prevents the understanding of paragraphs and chapters, harming the assimilation of the text and the context. The objective was to analyze the learning paradigms of Social Sciences in Engineering Careers. The methodology was an investigation of a basic nature of the exploratory type with a quantitative paradigm. The sample was made up of 700 students from a private university in São José dos Campos-SP. The results indicated that the majority of students do not have knowledge about the skills and difficulties, which impairs interest and meaningful learning. In general, it is concluded that, however, without the awareness of their own abilities and difficulties, the student's systemic university training is harmed as a critical, participatory and humanized future professional in Engineering.
Downloads
References
ARBOLEDA, J C. Educar para la evolución de la vida humana y planetaria. Una perspectiva comprensivo edificadora. Actos de Enseñar y Educar, p. 14-29, 2020.
AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Psicología educativa. 3 ed. México: Trilla, 2014.
CABANAS, A.; BRITO, A. K. Revisitando os pensamentos filosóficos de Davydov para a prática da educação contemporânea. XII Encontro Latinoamericano de Pós-graduação (EPG), Ciência, Inovação & Tradição, 2013, Universidade do Vale do Paraíba (UniVaP), São José dos Campos, 2013.
CAMILLONI, A. R. W. El saber didáctico. Cuestiones de educación. Buenos Aires: Paidós, 2008.
CORREIA, W. C. C.; OLIVEIRA, G. F. Reflexões sobre a prática da interdisciplinaridade através da metodologia Project Based Learning: um estudo de caso no ensino de Engenharia. Revista Docência do Ensino Superior, v. 10, p. 1-17, 2020.
DAVYDOV, V. V.; MOXHAY, P. Problems of Developmental Instruction: A Theoretical and Experimental Psychological Study: A Theoretical & Experimental Psychological Study. New York: Nova Science, 2009.
DOMINGUES, R.; CABANAS, A. (2014, OCTUBRE). A pedagogia do olhar. En Universidade do Vale do Paraíba – UniVap (Edit.), XIV Encontro Latino Americano de Pós-graduação (EPG), Ciência para um Planeta Urbano, 2014, Universidade do Vale do Paraíba (UniVaP), São José dos Campos, 2014.
DORNELLES, M.; CRISPIM, S. Inteligência emocional de professores universitários: um estudo comparativo entre ensino público e privado no Brasil. Revista Internacional de Educação Superior (on line), v. 7, n. 1, 2021. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9020984 Acesso em: 13 jul. 2023.
FLORES, V. Aprendizaje significativo con estrategia de enseñanza activa para un curso de proyecto software. Una experiencia en el norte de Chile. Ingeniare. Revista Chilena de Ingeniería, v. 29, n. 1, p. 120-8, 2021.
GARDNER, H. Estructuras de la mente. 2 ed. Bogotá: Fondo de Cultura Económica, 2016.
MONTALVÁN, A. O. Y. Propuesta de protocolo de investigación para la disminución de los problemas de formación investigativa del Ingeniero de Software de la Facultad de Ciencias Matemáticas y Físicas de la Universidad de Guayaquil. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores (on line), 2023. Disponível em: https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/3619/3569 Acesso em: 13 jul. 2023.
MOYSAN-LOUAZEL, A.; PODEVIN, G.; TUCHSZIRER, C. Entre résilience et renouvellement: les OPCA à la veille de la réforme sur la liberté de choisir son avenir professionnel. Formation Emploi. Revue française de sciences sociales, n. 152, p. 97-118, 2020.
PICÓN, Y. R. Por el camino del pensamiento sociológico de Niklas Luhmann. In: VILELLA, M. A. (Comp.). Manual de iniciación pedagógica al pensamiento complejo. 2 ed. Bogotá: Unesco/Instituto Colombiano de Fomento de la Educación Superior, 2003. p. 68-73.
PIZZOLATO, M. et al. Reflexões sobre estilos de aprendizagem na formação em Engenharia de Produção. Produto & Produção, v. 23, n. 3, p. 80-99, 2022.
POZO, J. I. Adquisición de conocimiento. 2 ed. Madrid: Morata, 2006.
RAMOS, L.; MOURA, J. ORTEGA HORTAS, M. NOVO BUJÁN, J. Desarrollo de competencias en visión artificial utilizando estrategias de aprendizaje cooperativo multiespecialidad con estudiantes de TFG. In: VI Jornadas de Innovación Docente, 2022. A Coruña, Centro Universitario de Formación e Innovación Educativa (CUFIE), Universidade da Coruña, 2022. p. 231-242.
RUIZ, L. E. La complejidad en las Ciencias Sociales. In: VILELLA, M. A. (Comp.). Manual de iniciación pedagógica al pensamiento complejo. 2 ed. Bogotá: Unesco/Instituto Colombiano de Fomento de la Educación Superior, 2003. p. 153-7.
SCHAFRANSKI, M. D. Pedagogia no ensino superior. Sociedade cognitiva. São Paulo: Juruá, 2003.
SIGAHI, T. F. A. C. Engenheiro da mesmice ou profissional do futuro? Os limites do paradigma clássico e a educação em engenharia na perspectiva da complexidade. 2021. 287f.Tese (Doutorado) – Ciências, Escola Polictécnica, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, 2021.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. Trad. J. L. Camargo. 2 ed. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 2008. Título original: мысль и язык.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ana Cabanas, Rodrigo dos Reis Nunes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Direitos Autorais
A submissão de originais para a Revista Diálogos e Diversidade (RDD) implica na transferência, pelas(os) autoras(es), dos direitos de publicação. Os direitos autorais para os manuscritos publicados nesta revista são das(os) autoras(es), com direitos da RDD sobre a primeira publicação. As(os) autoras(es) somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando explicitamente a RDD como o meio da publicação original.
Licença Creative Commons
Exceto onde especificado diferentemente, aplicam-se à matéria publicada neste periódico os termos de uma licença Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, que permite copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato, adaptar, remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial, dando o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas, distribuindo as suas contribuições sob a mesma licença que o original, não podendo aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.