Clues to the consolidation in/of the implicit research in education in the PPGED/ UNEB

Authors

Keywords:

Professional master's degree; Basic education; Implicated and engaged research; Job formats.

Abstract

This text traces clues to the themes and intervention proposals of the research produced in the Graduate Program in Education and Diversity-PPGED at the State University of Bahia-Uneb-Jacobina. The central objective is to record, through the genealogical exercise, the main challenges faced, with emphasis on the time frame of the first Capes evaluation carried out in the respective program (2016–2017), presenting traces of the political-epistemic dispute of the concepts of applied research and of implicated and engaged research in the field of education. To dialogue with the investigative theme, we selected with main references (LOBO, 2015), (BARATA, 2008), (GATTI, 2007), (DELEUZE; GUATARRI, 1992), (NETO; SILVA; SILVA, 2017). We adopted documental research in dialogue with bibliographical research as a methodological procedure. As central results, it presents the contributions to the professional development of teachers and the improvement of Basic Education in the territories where we operate, considering the intervention carried out and its consequences. The Professional Masters in Education presuppose interventions in the educational processes of organizations, transformations in the school space and (re)signification of the role of the subjects participating in the research, for co-authors of the production, as indicated by the concepts of applied research, considering the multiple contexts in which diversity is considered an educational, epistemic and political principle.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Lúcia Gomes da Silva, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), com Pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Professora titular da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), campus IV, Jacobina, atuando no Curso de Letras Vernáculas e no Programa de Pós-Graduação em Educação e Diversidade (PPED), UNEB, Jacobina.

Sr, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Doutor em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Professor da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), atuando na Graduação em Letras e no Programa de Pós-Graduação em Educação e Diversidade.

sr, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Doutor em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia. Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade - PPGED.

References

BECKETT, Samuel. Novelas e Textos para Nada. Lisboa: Ed. Assírio & Alvim, 2006.

COMISSÃO DE AUTOAVALIAÇÃO DO PPGED, 2022. Disponível em: www.mped.uneb.br

CORAZZA, Sandra Mara. Os cantos de fouror: escrileitura em filosofia-educação. Porto Alegre: Sulina, editora da UFRGS, 2008.

de janeiro, Graal, 2000.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a Filosofia? Tradução Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. Rio de Janeiro: editora 34, 1992.

FOUCAULT, Michel. Nietzsche, a genealogia e a história. In: Microfísica do poder. Rio

GHEDIN, Evandro; FRANCO, Maria Amélia S. Questões de método na construção da pesquisa em educação. São Paulo: Cortez, 2011.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

INEP, Censo Escolar/INEP 2018. Disponível em: inep.gov.br. Acesso em 17 abril, 2019.

Janeiro, Lamparina/FAPERJ, 2008.

LARROSA, Jorge; KOHAN, Walter. Apresentação. In: LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Tradução de Alfredo Veiga-Neto. 6. ed. [comemorativa, rev. amp.] Belo Horizonte: Autêntica, 2017. p. 11-26.

LOBO, Lilia F. Os infames da história: pobres, escravos e deficientes no Brasil. Rio de

LOBO, Lilia F. Pesquisar: a genealogia de Michel Foucault. In: FONSECA, Tania Mara G; NASCIMENTO, Maria Lívia do; MARASCHIN, Cleci. (Orgs). Pesquisar na diferença: um abecedário. Porto Alegre: Sulina, 2015.

OLIVEIRA, Marilda Oliveira; MOSSI, Cristian Poletti. Cartografia com estratégia metodológica: inflexões para a pesquisa em educação. In: Conjectura: Filos. Educ. Caxias do Sul, v 19, n 3, p. 185- 198, set.dez. 2014.

PASSOS, E.; BARROS, R. D. B. A cartografia como método de pesquisa-intervenção. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. (Org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 17-31.

RIBEIRO, Renato Janine. Ainda sobre o Mestrado Profissional. Brasília: RBPG, v. 2, n. 6, 2006, p.313- 315.

SADE, Christian; FERRAZ, Gustavo Cruz, ROCHA, Jerusa Machado. O ethos da confiança na pesquisa cartográfica: experiência compartilhada e aumento da potência de agir. Fractal, Rev. Psicol. 2013, vol.25, n.2, p.281-298.

SILVA, Ana Lúcia Gomes da Silva; COSTA, Váldina Gonçalves da; PEREIRA, Diego Carlos. Formação de professores/as pesquisadores/as: contribuições e implicações do método cartográfico para as pesquisas em educação. RECC, Canoas, v. 23, n. 2, p. 13-27, jul. 2018.

SILVA, Ana Lúcia Gomes da. Profissão docente na educação básica no Piemonte da Diamantina: cartografias em construção. Curitiba: CRV, 2021.

SILVA, Ana Lúcia Gomes da; COSTA, Váldina Gonçalves da; PEREIRA, Diego Carlos (Orgs.). Ateliês de Pesquisa: formação de professores(as)-pesquisadores(as) e métodos de pesquisa em educação. 1. ed. Salvador: Eduneb, 2020. p. 57-142.

SILVA, Ana Lúcia Gomes da; SILVA, Jerônimo J. C; RODRIGUEZ, Víctor Manuel A; Educar na Diversidade: travessias interdisciplinares. Salvador: EDUFBA, 2018.

SILVA, Jerônimo J. C; RODRIGUEZ, Víctor Manuel A; SILVA, Zuleide Paiva da. Caminhos metodológicos da pesquisa aplicada em educação. Salvador: EDUFBA, 2022.

SOUZA, Elizeu Clementino de; COSTA, Lívia Fialho. Editorial. Revista da FAEEBA. Educação e Contemporaneidade. Dossiê Educação e Mestrados Profissionais. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/4566/2848. Acesso em 17.05.23. p.11-16.

Published

2023-06-13

How to Cite

Silva, A. L. G. da ., Gomes, A., & Ramos, M. (2023). Clues to the consolidation in/of the implicit research in education in the PPGED/ UNEB. Diálogos E Diversidade, 3, e17561 . Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/rdd/article/view/17561

Issue

Section

Dossiê temático: Mestrado Profissional, pesquisa aplicada e educação