COLLECTIVE WORK AND PRODUCTS IN THE PROFESSIONAL MASTERS OF EDUCATION
Keywords:
applied research, professional master's degree, co-authorship, collective research, university extensionAbstract
This article deals with the articulation of research in professional master's degrees in education for the collective creation of complementary products. It presents and analyzes two experiences developed whitin Promestre’s line of research ‘Science popularization and education in Museums’ at Universidade Federal de Minas Gerais, and discusses the advantages and difficulties of this articulation. Unlike strictly academic postgraduate studies, the research at professional master's degree involves the search for appropriate forms, languages and vehicles for audiences that do not access academic texts, bringing the need for collaboration from designers, illustrators, video editors and other specialties. Which highlights the collective dimension of the development process of products and educational resources.We discuss how the university extension, thanks to its characteristics of social relevance, plural interdisciplinary team and extended temporality, can become a reference to overcome obstacles to collective work in the academic tradition in the field of humanities. From these presentations and discussions, we defend the value of collective research in programs and processes of knowledge production applied to education and in its connection with university extension.
Downloads
References
ALVAREZ, G. R. Colaboração científica: indicadores de coautoria e subautoria em periódicos indexados na SciELO. Em Questão, Porto Alegre, v. 28, n. 4, p. 119493, 2022. DOI: 10.19132/1808-5245284.119493. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/119493. Acesso em: 28 mar. 2023.
ARAÚJO, R. S. de; CRUZ, P. J. S. C. Reflexões epistemológicas sobre a extensão universitária: contribuições ao diálogo de saberes. Linhas Críticas, [S. l.], v. 28, p. e36816, 2022. DOI: 10.26512/lc28202236816. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36816. Acesso em: 28 mar. 2023.
BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência São Paulo: Unesp, 2004.
FLECK, Ludwik. The problem of epistemology [1936]. New York: Kluwar Academic Publishers, 1986
LOPES, A. C; COSTA, H.H.C. A produção bibliográfica em coautoria na área de educação. Revista Brasileira de Educação. v. 17, n. 51. Dez 2012 DOI:10.1590/S1413-24782012000300013 Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/VxXG5RG4Fq5yz6wrdyTDdyr/?lang=pt Acesso em: 28 mar. 2023.
MERTON, R. K. The Ethos of Science (1942) In: ______. On social structure and science. Ed. Piotr Sztompka. Chicago: Univ. Chicago Press, 1996.
OLIVEIRA, B. ; ZAIDAN, S. A produção de conhecimento aplicado como foco dos mestrados profissionais. In: Mestrado profissional: implicações para a educação básica. Guimarães, Selva; Gonçalves, Wenceslau (orgs.). Campinas, Alínea, 2018. Pgs 41-57.
OLIVEIRA, L. V. A extensão universitária socialmente orientada enquanto resistência epistemológica: Possibilidades emancipatórias. Interfaces - Revista de Extensão da UFMG, [S. l.], v. 10, n. 2, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/33737. Acesso em: 28 mar. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Bernardo Jefferson de Oliveira, Marina Assis Fonseca
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Direitos Autorais
A submissão de originais para a Revista Diálogos e Diversidade (RDD) implica na transferência, pelas(os) autoras(es), dos direitos de publicação. Os direitos autorais para os manuscritos publicados nesta revista são das(os) autoras(es), com direitos da RDD sobre a primeira publicação. As(os) autoras(es) somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando explicitamente a RDD como o meio da publicação original.
Licença Creative Commons
Exceto onde especificado diferentemente, aplicam-se à matéria publicada neste periódico os termos de uma licença Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, que permite copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato, adaptar, remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial, dando o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas, distribuindo as suas contribuições sob a mesma licença que o original, não podendo aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.