LITERARY AND RACIAL LITERACY: AN EXPERIENCE IN READING TRAINING IN THE CONTEXT OF THE HOSPITAL CLASS WITH “O CABELO DE CORA”

Authors

Keywords:

KEYWORDS: Literary Literacy. Racial Literacy. Reader Training. Hospital Class. History Telling.

Abstract

ABSTRACT

The present work emerges as a propositional reflection on the theme of literary and racial literacy in the context of teaching in the hospital class, whose storytelling activity is an integral part of the reader formation process. Here we will bring a brief clipping of a storytelling activity, highlighting the literary work "Cora's Hair", developed from the pedagogical project "Social literacy in progress: reflections on (in)difference". From the fruition of this literary work and from a reflective immersion by our students, we ratify the importance of developing a reading formation involved with the theme of diversity and difference, as a path to a plural coexistence and to the recognition of different identities, and, more specifically, in this context, in a continuous attempt to discourage racist practices in contemporary times. To this end, throughout our report we add theoretical constructs about concepts such as: literary/racial literacy, reading training, hospital class and storytelling.

KEYWORDS: Literary Literacy. Racial Literacy. Reader Training. Hospital Class. History Telling.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ivone Silva de Jesus, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora em exercício pela Secretaria Municipal de Educação de Salvador (Classe Hospitalar e Domiciliar) e pela Secretaria Estadual de Educação da Bahia (AEE - DEF. VISUAL). Membro da Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial (Abpee). 

References

REFERÊNCIAS

BRASIL. Ministério da Educação. Classe hospitalar e atendimento pedagógico domiciliar: estratégias e orientações. / Secretaria de Educação Especial. – Brasília: MEC; SEESP, 2002.

CADEMARTORI, Ligia. O professor e a Literatura: para pequenos, médios e grandes. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. (Série conversas com o professor)

CÂMARA, Ana Zarco. O cabelo de Cora. Ilustr. Taline Schubach. Rio de Janeiro: Pallas, 2015.

CANDIDO, Antônio. A literatura e a formação do homem. In: CANDIDO, Antônio. Revista Remate de Males. 1999, p. 81-90. Disponível em: http://revistas.iel.unicamp.br/index.php/remate/issue/view/200. Acesso em: 2 nov. 2022.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.

EAGLETON, Terry. Teoria da Literatura: uma introdução. Trad. Waltensir Dutra. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

JESUS, Ivone Silva de. Literatura infantil e estigma: possibilidades de reflexão sobre o corpo “diferente”. Trabalho de Conclusão de curso (TCC). Universidade Federal da Bahia. Faculdade de Educação. Curso Pedagogia, 2016.

LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. 6. ed. São Paulo: Ática, 2002.

MACHADO, Regina. Acordais. fundamentos teórico-poético da arte de contar histórias. 1. ed. São Paulo: DCL, 2004.

RODRIGUES, Janine. Não se faz educação antirracista sem letramento racial. Disponível em: https://revistaeducacao.com.br/2022/08/19/educacao-antirracista-letramento/. Acesso em 26 nov. 2022.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

Published

2022-12-29

How to Cite

Jesus, I. S. de. (2022). LITERARY AND RACIAL LITERACY: AN EXPERIENCE IN READING TRAINING IN THE CONTEXT OF THE HOSPITAL CLASS WITH “O CABELO DE CORA”. Diálogos E Diversidade, 2, e15763. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/rdd/article/view/15763

Issue

Section

Dossiê temático: Práticas leitoras na contemporaneidade