LITERARY AND RACIAL LITERACY: AN EXPERIENCE IN READING TRAINING IN THE CONTEXT OF THE HOSPITAL CLASS WITH “O CABELO DE CORA”
Keywords:
KEYWORDS: Literary Literacy. Racial Literacy. Reader Training. Hospital Class. History Telling.Abstract
ABSTRACT
The present work emerges as a propositional reflection on the theme of literary and racial literacy in the context of teaching in the hospital class, whose storytelling activity is an integral part of the reader formation process. Here we will bring a brief clipping of a storytelling activity, highlighting the literary work "Cora's Hair", developed from the pedagogical project "Social literacy in progress: reflections on (in)difference". From the fruition of this literary work and from a reflective immersion by our students, we ratify the importance of developing a reading formation involved with the theme of diversity and difference, as a path to a plural coexistence and to the recognition of different identities, and, more specifically, in this context, in a continuous attempt to discourage racist practices in contemporary times. To this end, throughout our report we add theoretical constructs about concepts such as: literary/racial literacy, reading training, hospital class and storytelling.
KEYWORDS: Literary Literacy. Racial Literacy. Reader Training. Hospital Class. History Telling.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Classe hospitalar e atendimento pedagógico domiciliar: estratégias e orientações. / Secretaria de Educação Especial. – Brasília: MEC; SEESP, 2002.
CADEMARTORI, Ligia. O professor e a Literatura: para pequenos, médios e grandes. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. (Série conversas com o professor)
CÂMARA, Ana Zarco. O cabelo de Cora. Ilustr. Taline Schubach. Rio de Janeiro: Pallas, 2015.
CANDIDO, Antônio. A literatura e a formação do homem. In: CANDIDO, Antônio. Revista Remate de Males. 1999, p. 81-90. Disponível em: http://revistas.iel.unicamp.br/index.php/remate/issue/view/200. Acesso em: 2 nov. 2022.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.
EAGLETON, Terry. Teoria da Literatura: uma introdução. Trad. Waltensir Dutra. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
JESUS, Ivone Silva de. Literatura infantil e estigma: possibilidades de reflexão sobre o corpo “diferente”. Trabalho de Conclusão de curso (TCC). Universidade Federal da Bahia. Faculdade de Educação. Curso Pedagogia, 2016.
LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. 6. ed. São Paulo: Ática, 2002.
MACHADO, Regina. Acordais. fundamentos teórico-poético da arte de contar histórias. 1. ed. São Paulo: DCL, 2004.
RODRIGUES, Janine. Não se faz educação antirracista sem letramento racial. Disponível em: https://revistaeducacao.com.br/2022/08/19/educacao-antirracista-letramento/. Acesso em 26 nov. 2022.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais
A submissão de originais para a Revista Diálogos e Diversidade (RDD) implica na transferência, pelas(os) autoras(es), dos direitos de publicação. Os direitos autorais para os manuscritos publicados nesta revista são das(os) autoras(es), com direitos da RDD sobre a primeira publicação. As(os) autoras(es) somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando explicitamente a RDD como o meio da publicação original.
Licença Creative Commons
Exceto onde especificado diferentemente, aplicam-se à matéria publicada neste periódico os termos de uma licença Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, que permite copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato, adaptar, remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial, dando o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas, distribuindo as suas contribuições sob a mesma licença que o original, não podendo aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.