TEXTBOOK AND SCHOOL SUBJECT: KNOWLEDGE AND IMAGES IN "SCIENCE FOR THE MODERN WORLD"
Keywords:
science education, textbook, school subject, image, school knowledgeAbstract
The aim of this study was to understand how the science school subject is materialized in knowledge and images from textbooks in the 1970s. The research was qualitative in nature and documental analysis was carried out, taking as its main source the textbook Science for the modern world: initiation to science, by Oswaldo Frota-Pessoa and Rachel Gevertz, published in 1975. The materiality, knowledge and illustrations of the work were analyzed. The book has four units and 12 chapters spread over 157 pages. The first unit deals with botanical knowledge; the second of abiotic factors and seasons of the year; the third in Zoology and Biochemistry, and the fourth in Cell Biology and Health. The book features 202 images, most with figurative drawings, some with signs that readers can easily understand. Regarding the functionality, the images were classified as: 182 decorative, 11 descriptive and 9 explanatory. Most are decorative, making the text more attractive to the reader. There are several didacticization elements in the organization of text and images that can be related to the production of a book for a wider audience of students, with the obligation of elementary education in the 1970s
Downloads
References
CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria e Educação, Porto Alegre, n. 2, p. 177-229, 1990.
CELLARD, A. Análise documental. In: POUPART, J.; DESLAURIERS, J.P.; GROULX, L.H.; LAPERRIERE, A.; MAYER, R.; PIRES, A. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Tradução de Ana Cristina Nasser. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
CHOPPIN, A. O manual escolar: uma falsa evidência histórica. História da Educação, ASPHE/FaE/UFPel, Pelotas, v. 13, n. 27 p. 9-75, Jan/Abr 2009. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/29026/pdf. Acesso em: 13 set 2021.
CHOPPIN, A. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte.
Educação e Pesquisa, v.30, São Paulo, n.3, set./dez. 2004, p. 549-566. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/GNrkGpgQnmdcxwKQ4VDTgNQ/?lang=pt. Acesso em: 13 set 2021.
GOODSON, I. F. O currículo em mudança: estudos na construção social do currículo. Porto: Porto Editora, 2001.
GOODSON, I. F. A Construção Social do Currículo. Lisboa: Editora Educa, 1997.
GOODSON, I. F. Currículo: Teoria e História. Petrópolis: Vozes, 1995.
GOMES, M.M.; SELLES, S.E.; A.C. LOPES. Currículo de Ciências: estabilidade e mudança em livros didáticos. Educ. Pesqui, São Paulo, v.39, n.2, p. 477-492, abr/jun 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/Tw6H4zT8GKxwmQzrLy4WTzJ/?lang=pt. Acesso em: 11 ago 2021.
KRASILCHIK, M. Reformas e realidade: o caso do ensino das ciências. São Paulo Perspec., 2000, vol.14, n.1, pp.85-9. Disponível em: https://www.scielo.br/j/spp/a/y6BkX9fCmQFDNnj5mtFgzyF/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 15 ago 2021.
LORENZ, K. M. Ação de instituições estrangeiras e nacionais no desenvolvimento de materiais didáticos de ciências no Brasil: 1960-1980. Revista Educação em Questão, Natal, vol. 31, núm. 17, jan-abril, 2008, pp. 7-23. Disponível em:
https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/3903. Acesso em: 14 jul 2021.
MOREIRA, L. C. C. Currículo de ciências: a “ecologia escolar” e o movimento de renovação do ensino de ciências. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Faculdade de Educação. Rio de Janeiro, 2013. 104f.
PERALES, F. J.; J.D. JIMÉNEZ. Las ilustraciones en la enseñanza – aprendizaje de las ciencias. Análisis de libros de texto. Enseñanza de las Ciencias, 20(3): 369-386.7, 2002. Disponível em: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21826. Acesso em: 22 jul.2021.
RUPPENTHAL, R.; SCHETINGER, M. R. C. O sistema respiratório nos livros didáticos de ciências das séries iniciais: uma análise do conteúdo, das imagens e atividades. Ciênc. educ. (Bauru) vol.19, n.3, p. 617-632, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/NQvmVqqGjVG8qrvxMBkc8HN/abstract/?lang=pt. Acesso em: 14 set 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais
A submissão de originais para a Revista Diálogos e Diversidade (RDD) implica na transferência, pelas(os) autoras(es), dos direitos de publicação. Os direitos autorais para os manuscritos publicados nesta revista são das(os) autoras(es), com direitos da RDD sobre a primeira publicação. As(os) autoras(es) somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando explicitamente a RDD como o meio da publicação original.
Licença Creative Commons
Exceto onde especificado diferentemente, aplicam-se à matéria publicada neste periódico os termos de uma licença Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, que permite copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato, adaptar, remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial, dando o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas, distribuindo as suas contribuições sob a mesma licença que o original, não podendo aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.