Gabriela Mistral: some methodological considerations to think about her biographical studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1147

Keywords:

Gabriela Mistral, Biography, Memory, Rhizome

Abstract

The present work aims to present some reflections and methodological considerations to think about the biographical studies about Gabriela Mistral (1889-1957). Thus, in the first part some biographical notes of the author are presented, highlighting the importance of travels and experiences in her formative trajectory. On the second part it is analyzed the cosmetic operation that the author suffered and her work in her native country, Chile, which made possible that, on the Dictatorship led by Augusto Pinochet (1973-1989), it was decreed ways of reading about an official Mistral. Finally, some methodological considerations are proposed that, it is considered, would allow recognizing a creative, plural and connected Mistral, in which its recognition as a historical subject stands out; the breaking of the plastering and reading the rhizome, reading the keys in its own work; the use of metaphors; and the recovery of the concept of experience.

Keywords: Gabriela Mistral. Biography. Memory. Rhizome. Experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carola Sepúlveda Vásquez, Universidade Federal da Integração Latino-Americana

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). É professora adjunta da Universidade Federal da Integração Latino-Americana (Unila).

References

ARTIÈRES, Philippe. Arquivar a própria vida. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 11, n. 21, p. 9-34, jul. 1998.

ASSMAN, Aleida. A luta das recordações nas histórias de Shakespeare. In: ASSMAN, Aleida. Espaços da recordação: formas e transformações da memória cultural. Tradução: Paulo Soethe. Campinas: Unicamp, 2011.

BENJAMIN, Walter. O narrador. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Obras Escolhidas. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BLANCO, José Joaquín. Se llamaba Vasconcelos. Una evocación crítica. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 1993.

CANO, Gabriela. Gabriela Mistral: la dura lección de que existen patrias. Debate Feminista, Ciudad de México, v. 13, p. 133-139, abr. 1996.

CARVALHO, José Murilo. A formação das almas: o imaginário da República do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

CHAMON, Carla Simone; FARIA FILHO, Luciano Mendes de. A educação como problema, a América como destino: a experiência de Maria Guilhermina. In: VENANCIO MIGNOT, Ana Chrystina; GONÇALVES GONDRA, José (org.). Viagens pedagógicas. São Paulo: Cortez, 2007.

CITELI, Maria Teresa. O feminismo mudou a ciência?. Cadernos Pagu, Campinas, n. 17-18, p. 373-377. 2002.

DE CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano. Petrópolis: Vozes, 1994.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Rizoma. Lisboa: Assírio & Alvim, 2004.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Experiencia y formación. Biografización, biograficidad y heterobiografía. Revista Mexicana de Investigación Educativa, Ciudad de México, v. 19, n. 62, p. 695-710, jul./set. 2014.

DOSSE, François. O desafio biográfico: escrever uma vida. São Paulo: USP, 2009.

GINZBURG, Carlo. Olhos de madeira: nove reflexões sobre a distância. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

GRANDÓN, Olga. La prosa poética de Gabriela Mistral: identidad y discurso. 2004. 119 páginas. Tese. (Doctorado en Literatura con mención en Literatura chilena e Hispanoamericana) – Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad de Chile, Santiago, 2004.

GRANDÓN, Olga. Gabriela Mistral: identidades sexuales, etno-raciales y utópicas. Atenea, Concepción, n. 500, sem. II 2009.

LADRÓN DE GUEVARA, Matilde. Gabriela Mistral, rebelde magnífica. Santiago: Editorial Emisión, 1999.

LAGARDE, Marcela. Los cautiverios de las mujeres: madresposas, monjas, putas, presas y locas. Ciudad de México: UNAM, 2005.

LARROSA, Jorge. Sobre la experiencia. Aloma – Revista de Psicologia, Ciències de l'educació, Barcelona, n. 19, p. 87-112, 2006.

LÓPEZ, Oresta. Alfabeto y enseñanza domésticas: el arte de ser maestra rural en el valle del Mezquital. Ciudad de México: Consejo Estatal para la Cultura y las Artes de Hidalgo, 2001.

LORIGA, Sabina. O pequeno x: da biografia à história. Tradução Fenando Scheibe. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

MANZANO, Rolando. Recorrer la vida desde la vereda contraria. DIBAM – Revista Patrimonio Cultural, Santiago, n. 6, año XIII, 2008.

MISTRAL, Gabriela. Carta a mi biógrafo. El Mercurio, Santiago, 8 de Julio de 1934.

MISTRAL, Gabriela. Viajar. In: SCARPA, Roque Esteban (org.). Gabriela anda por el mundo. Santiago: Editorial Andrés Bello, 1978.

MISTRAL, Gabriela. Niña errante: cartas a Doris Dana. Santiago: Lumen, 2009.

MISTRAL, Gabriela. Como escribo. In: REAL ACADEMIA ESPAÑOLA. Gabriela Mistral en verso y prosa. Antología. Lima: Santillana Ediciones Generales, 2010.

MORAES, Dislane Zerbinatti; LUGLI, Rosario Genta (org.). Docência, pesquisa e aprendizagem: (auto) biografias como espaços de formação/investigação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

PIZARRO, Ana. Gabriela Mistral: El proyecto de Lucila. Santiago: LOM Ediciones; Embajada de Brasil en Chile, 2005.

PIZARRO, Ana. Con identidad transgresora. Referente simbólico de la nación. DIBAM – Revista Patrimonio Cultural, Santiago, n. 46, año XIII, 2008.

ROCKWELL, Elsie. Metáforas para encontrar historias inesperadas. In: ROCKWELL, Elsie. Vivir entre escuelas: relatos y presencias. Antología esencial. Compilado por Nicolás Arata, Juan Carlos Escalante e Ana Padawer. Buenos Aires: CLACSO, 2018.

SAID, Edward. Fora do lugar: memórias. Tradução: José Geraldo Couto. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

SCOTT, Joan. El problema de la invisibilidad. In: KLEINBERG, Jay (comp.). Retrievieng women’s history. Paris: Unesco/Berg, 1989.

SCOTT, Joan. El género: una categoría útil para el análisis histórico. In: LAMAS, Marta (comp.). El género. Construcción cultural de la diferencia sexual. Ciudad de México: PUEG-UNAM, 1996.

TEITELBOIM, Volodia. Gabriela Mistral: pública y secreta. Santiago: Editorial Sudamericana, 1996.

TELLES, Norma. Escritoras, escritas, escrituras. In: DEL PRIORE, Mary; BASSANEZI, Carla. (org.). História das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2000.

TODOROV, Tzvetan. El hombre desplazado. Madrid: Editorial Taurus, 2008.

VENANCIO MIGNOT, A. C.; CAMARA BASTOS M. H.; SANTOS CUNHA, M. T. Tecendo educação, história, escrita autobiográfica. In: VENANCIO MIGNOT, A. C.; CAMARA BASTOS, M. H.; SANTOS CUNHA, M. T. (org.). Refúgios do eu: educação, história e escrita autobiográfica. Florianópolis: Mulheres, 2000.

VON SIMSON, Olga R. de Moraes. A construção de narrativas orais sugeridas e incentivadas pela visualidade. A conjugação de depoimentos orais e fotografias históricas em pesquisas que visam reconstruir a história do tempo presente. À espera de publicação pelo Grupo de Pesquisa Memória e Fotografia (GPMEF) do CMU- UNICAMP.

VON SIMSON, Olga R. de Moraes; PARK, Margareth Brandini; FERNANDES, Renata Sieiro. Educação não formal: um conceito em movimento. In: VON SIMSON, Olga R. de Moraes et al. Visões singulares, conversas plurais. São Paulo: Itaú Cultural, 2007.

Sites consultados

http://salamistral.salasvirtuales.cl

http://www.memoriachilena.cl

Published

2024-03-05

How to Cite

SEPÚLVEDA VÁSQUEZ, C. Gabriela Mistral: some methodological considerations to think about her biographical studies. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 9, n. 24, p. e1147, 2024. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1147. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/9677. Acesso em: 13 may. 2024.