“I wanted to be started from a young age”: paralympic sport in the life story of an intellectual disability

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1141

Keywords:

Intellectual disability, Paralympic sport, Life's history

Abstract

This research aimed to analyze the influences of paralympic sport on the development and life trajectory of people with intellectual disabilities (ID) from the life story of a DI athlete of the athletics modality residing in a small town in the north-central mesoregion of Paraná. It was evidenced that, although the life history of the DI athlete is marked by numerous difficulties related, mainly, with the financial aspects and lack of incentive to practice sports until adolescence, the sport had/has an extremely important role as means of social inclusion and improved quality of life, not only in terms of health, but also psychological, social and economic aspects. It is concluded that it is extremely important to provide access to sports for people with disabilities, considering the benefits in the following aspects: physical/motor, intellectual, social, affective and cultural in the development as an athlete and as a citizen. One of the means is to carry out university extension, which has the potential to put into practice the social responsibility of the public university and contribute to an effective transformation of reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andréia Paula Basei, Universidade Estadual de Maringá, Campus Regional do Vale do Ivaí

Docente do Departamento de Ciências do Movimento Humano da Universidade Estadual de Maringá, Campus Regional do Vale do Ivaí. Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Campinas

Ricardo Alexandre Carminato, Universidade Estadual de Maringá, Campus Regional do Vale do Ivaí

Docente do Departamento de Ciências do Movimento Humano da Universidade Estadual de Maringá, Campus Regional do Vale do Ivaí

Doutorando em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física  UEM/UEL

Jhenifer da Silva Pereira, Universidade Estadual de Maringá, Campus Regional do Vale do Ivaí

Graduada em Educação Fisica. Departamento de Ciências do Movimento Humano. Universidade Estadual de Maringá, Campus Regional do Vale do Ivaí.

References

ARROYO, Miguel; VIELLA, Maria Lopes; SILVA, Maurício Roberto (org.). Trabalho infância: exercícios tensos de ser criança, haverá espaço na agenda pedagógica? Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

AMERICAN ASSOCIATION ON INTELLECTUAL AND DEVELOPMENTAL DISABILITIES. Intellectual Disability. Disponível em: https://www.aaidd.org/intellectual-disability/faqs-on-intellectual-disability. Acesso em: 13 abr. 2022.

BARBANTI, Valdir. O que é esporte? Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, [s. l.], v. 11, n. 1, p. 54–58, 2012. Disponível em: https://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/833. Acesso em: 22 dez. 2023.

BRANCATTI, Paulo Roberto et al. História de vida de pessoas deficientes físicos que participam nos projetos de basquete sobre rodas e atletismo adaptado. Revista da Associação Brasileira de Atividade Motora Adaptada, Marília, v.18, n.2, p. 159-176, jul./dez., 2017. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/sobama/article/view/7505. Acesso em: 22 dez. 2023.

BRASIL. Lei n. 10.891, de 09 de julho de 2004 – Institui a Bolsa-Atleta. Brasília, 2004.

BRASIL. Política nacional do esporte. Ministério público do esporte. Brasília, Ed. 5, 2005. Disponível em: http://arquivo.esporte.gov.br/arquivos/politicaNacional/ politicaNacionalCompleto.pdf. Acesso em: 5 out. 2021.

BRASIL. Estatuto da pessoa com deficiência. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2015.

BRASIL. Lei n° 9.615, de 24 de março de 1998. Institui normas gerais sobre o desporto e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 1998. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9615consol.htm. Acesso em: 12 abr. 2021.

CARDOSO, Vinicius Denardin. A reabilitação de pessoas com deficiência através do desporto adaptado. Rev. Bras. Ciênc. Esporte, Florianópolis, v.33, n.2, p.529-539, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbce/a/KVK8XWkSVGyMZLxqXgB8kqH/?lang=pt. Acesso em: 22 dez. 2023.

COMIM, Flavio, Artes e esportes [livro eletrônico]: relação com desenvolvimento humano integral. São Paulo: Fundação Itaú Social, 2019.

COMITE PARALIMPICO BRASILEIRO - CPB. Jogos Paralímpicos de verão: resultados do Brasil. Disponível em: https://cpb.org.br/competicoes/jogos-paralimpicos-de-verao/resultados-do-brasil/. Acesso em: 12 dez. 2023.

CONFEDERAÇÃO BRASILEIRA DE DESPORTOS PARA DEFICIENTES INTELECTUAIS. Ranking Atletismo CBDI 2021. Disponível em: http://cbdi.org.br/wp-content/uploads/2022/03/Ranking-Atletismo-CBDI-2021-Novo.pdf. Acesso em: 30 abr. 2022.

DALLA DÉA, Vanessa Santana. et al. Participação da pessoa com deficiência intelectual e síndrome de Down nas Paralimpíadas: o direito à visibilidade. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, [s. l.], v. 35, n. 3, p. 77-87, 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/194549. Acesso em: 22 dez. 2023.

DRAGO, Rogério; SANTOS, Camila Reis. História de vida na pesquisa com adultos com deficiência: algumas reflexões. Revista Educação: Teoria e Prática, v. 23, n. 44, p. 81-94, 16 dez. 2013. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6945. Acesso em: 22 dez. 2023.

FREDERICO, Jacqueline Costa; LAPLANE, Adriana Lia Friszman de. Sobre a Participação Social da Pessoa com Deficiência Intelectual. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 26, n. 3, jul./set. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/r4nbdV8mLHZ7Jw5pFp79R7n/. Acesso em: 22 dez. 2023.

GLAT, Rosana; PLETSCH, Márcia. O método de história de vida em pesquisas sobre autopercepção de pessoas com necessidades educacionais. Revista Educação Especial, v. 22, n. 34, 2009. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/268. Acesso em: 22 dez. 2023.

MACHADO, Raoni Perruci. Atleta Como Maior Legado Olímpico. In: Katia Rubio, (Org.) Megaeventos Esportivos, Legado e Responsabilidade Social. São Paulo: Casa Do Psicólogo, 2008. p. 161-185.

MELLO, Marco Túlio; WINCKLER, Ciro. Esporte Paralímpico. São Paulo, Atheneu, 2012.

OLIVEIRA, Amália Rebouças de Paiva; FAUSTINO, Pedro Ferreira; SEABRA JUNIOR, Manoel. O. Adaptações de estratégias e recursos como auxilio a prática do badminton às crianças com deficiência intelectual. Revista Eletrônica Gestão & Saúde. Edição Especial Julho, p. 600-611, 2013. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rgs/article/view/292. Acesso em: 22 dez. 2023

OLIVEIRA, Amalia Rebouças de Paiva; GONÇALVES, Adriana Garcia; SEABRA JUNIOR, Manoel. O. Badminton e esporte adaptado para pessoas com deficiência: revisão sistemática de literatura. Rev. Assoc. Bras. Ativ. Mot. Adapt., Marília, v.18, n.1, p. 93-108, jan./jun., 2017. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/sobama/article/view/6957. Acesso em: 22 dez. 2023.

PESTANA, Mayara Borkowske et al. Efeitos do exercício físico para adultos com deficiência intelectual: Uma revisão sistemática. J. Phys. Educ. São Paulo, v. 29, Edição 1, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jpe/a/hv8wzTd4w7PFpw6wYVDRQsQ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 22 dez. 2023.

PEREIRA-SILVA, Nara Liana, FURTADO, Adelaine Vianna, ANDRADE, Jaqueline de Melo. A Inclusão no Trabalho sob a Perspectiva das Pessoas com Deficiência Intelectual. Trends in Psychology, Ribeirão Preto, v. 26, n. 2, p. 1003-1016, Jun. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tpsy/a/ZK6HxCDKT9dgw4dDXrYw5DK/abstract/?lang=pt. Acesso em: 22 dez. 2023.

REIS, Joab Grana; ARAÚJO, Suéllen Melo; GLAT, Rosana. Autopercepção de pessoas com deficiência intelectual sobre deficiência, estigma e preconceito. Revista Educação Especial, v. 32, 2019, pp. 1-16. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/33882. Acesso em: 20 nov. 2023.

SERON, Bruna Barboza et al. O esporte para pessoas com deficiência e a luta anticapacitista: dos estereótipos sobre a deficiência à valorização da diversidade. Revista Movimento, [s. l.], v. 27, p. e27048, 2021. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/113969. Acesso em: 17 abr. 2023.

SILVA , Diego Orcioli et.al. Atividade física para pessoas com deficiência: Guia de Atividade Física para a População Brasileira. Revista Brasileira Atividade Física e Saúde, v.26, Bezerra ES, 2021. Disponível em: https://rbafs.emnuvens.com.br/RBAFS/article/view/14558. Acesso em: 29 mar. 2022.

VARGAS, Leandro Martinez et al. Desenvolvimento das habilidades motoras fundamentais em crianças com deficiência intelectual: diferença entre os sexos. Cad. Pós-Grad. Distúrb. Desenvolv. São Paulo, v. 18, n. 1, p. 83-103, jun. 2018. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1519-03072018000100006&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 22 dez. 2023.

VICCARI, Gabriely Souza; MATTES, Verônica Volski. Construções e transições de carreira no esporte adaptado: um estudo de caso com uma atleta paraolímpica da seleção brasileira de voleibol sentado. Revista da Associação Brasileira de Atividade Motora Adaptada, Marília, v. 19, n. 2, 2018. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/sobama/article/view/8392. Acesso em: 20 abr. 2022.

WINNICK, Joseph. Educação física e esportes adaptados. 3.ed. Barueri: Manole, 2004.

Published

2023-12-26

How to Cite

BASEI, A. P.; CARMINATO, R. A.; PEREIRA, J. da S. “I wanted to be started from a young age”: paralympic sport in the life story of an intellectual disability. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 8, n. 23, p. e1141, 2023. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1141. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/16786. Acesso em: 21 nov. 2024.