Laerte Ramos de Carvalho: beyond the petrified man
DOI:
https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1118Keywords:
intellectuals, biography, history of educationAbstract
The article deals with aspects of the trajectory of Laerte Ramos de Carvalho (1922-1972) in education and the public sphere. His interventions as a teacher, journalist, manager, researcher, and author stand out in a historical approach based on facts and speeches from documentary sources. This investment results in constructing a more delineated and complex image of the subject, whose trajectory expresses, in acts and words, the tensions and contradictions of the intellectual condition.
Downloads
Download data is not yet available.
References
ARANTES, Paulo. Um departamento francês no ultramar: estudos sobre a formação da cultura filosófica uspiana. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1994.
BARROS, Roque Spencer Maciel de. (Org.). Diretrizes e bases da educação. São Paulo: Pioneira, 1960.
BONTEMPI Jr., Bruno. O Manifesto dos Educadores de 1959 revisitado: Evento, narrativas e discursos. Cadernos de Pesquisa, 51, Artigo e07278. https://doi.org/10.1590/198053147278, 2021.
BONTEMPI Jr., Bruno. O “grupo de Laerte e a escrita da história da educação (1962-1972). Revista Brasileira de História da Educação, Campinas-SP, v. 19 (49), p. 49-58, 2019.
BONTEMPI Jr., Bruno. Nacionalismo e regionalismo em dois inquéritos sobre o ensino superior brasileiro nos anos 1920. Educar em Revista, Curitiba, v. 33, n. 65, p. 35-50, jul./set. 2017. DOI: 10.1590/0104-4060.53219
BONTEMPI Jr., Bruno. Laerte Ramos de Carvalho e a configuração da História e Filosofia da Educação como disciplina acadêmica. Uberlândia: Edufu, 2015.
BONTEMPI Jr., Bruno. O ensino e a pesquisa em história da educação brasileira na cadeira de Filosofia e História da Educação (1933-1962). História da Educação, Pelotas, n. 21, p. 79-105, jan/abr 2007 Disponível em: http//fae.ufpel.edu.br/asphe
BONTEMPI Jr., Bruno. Em defesa de “legítimos interesses” o ensino secundário no discurso educacional de O Estado de S. Paulo (1946-1957). Revista Brasileira de História da Educação, São Paulo, n° 12, jul./dez. 2006.
BONTEMPI Jr., Bruno. Laerte Ramos de Carvalho. In: FÁVERO, Maria L. A.; BRITTO, Jader M. Dicionário de educadores no Brasil. Da colônia aos dias atuais. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2002, p. 674-680.
BOTO, Carlota. A intelectualidade paulista, o Manifesto dos Pioneiros e a Universidade de São Paulo em sua primeira “missão” (1932-1934). In: CURY, Cláudia Engler; VIEIRA, Carlos Eduardo; SIMÕES, Regina Helena Simões. (Org.). História da Educação: global, nacional e regional. Vitória, ES: Edufes, 2019, p. 39-74.
BRANDÃO, Zaia. A intelligentsia educacional: um percurso com Paschoal Lemme. Bragança Paulista: EDUSF, 1999.
BRZEZINSKI. Iria. Tramitação e desdobramentos da LDB/1996: embates entre projetos antagônicos de sociedade e de educação. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 8 n. 2, p. 185-206, jul./out. 2010.
CADERNOS DE HISTÓRIA & FILOSOFIA DA EDUCAÇÃO. Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo. vol. 1, n. 1, 1993.
CARDOSO, Irene. A Universidade da Comunhão Paulista. São Paulo: Editores Associados/Cortez, 1982.
CARVALHO, Laerte Ramos de. Discurso de Orador, 1942.
CARVALHO, Laerte Ramos de. As reformas pombalinas da instrução pública. São Paulo: Saraiva/Edusp, 1978.
CARVALHO, Laerte Ramos de. A formação filosófica de Farias Brito. São Paulo: Saraiva/Edusp, 1977.
CELESTE FILHO, Macioniro. Universidade de São Paulo concebida em 1968 por seus professores, alunos e funcionários. Rev. bras. hist. educ., Maringá-PR, v. 17, n. 1 (44), p. 200-233, Janeiro/Março 2017
CUNHA, Luiz Antônio Rodrigues da. A universidade reformanda. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1988.
FÉTIZON, Beatriz Alexandrina de Moura. Faculdade de Educação: antecedentes e origens: o lugar da Educação. Estudos Avançados, São Paulo, vol. 8, n. 22, p. 365-378, 1994.
HORNBY, Nick. Alta Fidelidade. São Paulo: Cia. das Letras, 2013.
MAIA, Ana Beatriz Feltran. Laerte Ramos de Carvalho editorialista: embates pela manutenção dos princípios norteadores da fundação da USP (1947-1964). In: VIEIRA, Carlos Eduardo.; BONTEMPI Jr., Bruno; OSINSKI, Dulce Regina Baggio (org.). História intelectual e educação: imprensa e esfera pública. Jundiaí: Paco, 2019, p. 11-24.
MASCARO, Carlos. Laerte Ramos de Carvalho, Júlio de Mesquita Filho, e O Estado de São Paulo na História da Educação no Brasil. O professor, São Paulo, p. 4, ago., 1975.
NAPOLITANO, Marcos. 1964: História do regime militar brasileiro. São Paulo: Contexto, 2018.
PILETTI, Nelson. Laerte Ramos de Carvalho: a formação e os estudos histórico-filosóficos. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, vol.14, n. 2, p. 235-258, 1988.
PILETTI, Nelson. Laerte Ramos de Carvalho: a concepção de educação. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, vol.16, n. 1/2, p. 38-61, 1990.
RIBEIRO, Maria Luísa Santos. A reconstrução do texto histórico em educação no contexto da sociedade brasileira: minha experiência nesse processo. In: MONARCHA, Carlos (Org.), História da educação brasileira: a formação do campo. Ijuí: Unijuí, 1999. p. 121-146.
ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da educação no Brasil (1930-1977). 8a. ed., Petrópolis: Vozes, 1986.
TANURI, Leonor Maria. Historiografia da educação brasileira: contribuição para o seu estudo na década anterior à instalação dos cursos de pós-graduação. In: MONARCHA, Carlos (org.). História da educação brasileira: a formação do campo. Ijuí: Unijuí, 1999, p. 147-168.
VIDAL, Diana Gonçalves; BONTEMPI Jr., Bruno; SALVADORI, Maria Ângela Borges. Tempos Pretéritos e Escolhas de Futuro: a Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo e a formação docente. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. especial, p. 1419-1440, dez. 2016. 1419 http://dx.doi.org/10.1590/2175-623667087.
UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Teses e dissertações defendidas na FEUSP (1967 a 1998). São Paulo: FEUSP, 2003.
BARROS, Roque Spencer Maciel de. (Org.). Diretrizes e bases da educação. São Paulo: Pioneira, 1960.
BONTEMPI Jr., Bruno. O Manifesto dos Educadores de 1959 revisitado: Evento, narrativas e discursos. Cadernos de Pesquisa, 51, Artigo e07278. https://doi.org/10.1590/198053147278, 2021.
BONTEMPI Jr., Bruno. O “grupo de Laerte e a escrita da história da educação (1962-1972). Revista Brasileira de História da Educação, Campinas-SP, v. 19 (49), p. 49-58, 2019.
BONTEMPI Jr., Bruno. Nacionalismo e regionalismo em dois inquéritos sobre o ensino superior brasileiro nos anos 1920. Educar em Revista, Curitiba, v. 33, n. 65, p. 35-50, jul./set. 2017. DOI: 10.1590/0104-4060.53219
BONTEMPI Jr., Bruno. Laerte Ramos de Carvalho e a configuração da História e Filosofia da Educação como disciplina acadêmica. Uberlândia: Edufu, 2015.
BONTEMPI Jr., Bruno. O ensino e a pesquisa em história da educação brasileira na cadeira de Filosofia e História da Educação (1933-1962). História da Educação, Pelotas, n. 21, p. 79-105, jan/abr 2007 Disponível em: http//fae.ufpel.edu.br/asphe
BONTEMPI Jr., Bruno. Em defesa de “legítimos interesses” o ensino secundário no discurso educacional de O Estado de S. Paulo (1946-1957). Revista Brasileira de História da Educação, São Paulo, n° 12, jul./dez. 2006.
BONTEMPI Jr., Bruno. Laerte Ramos de Carvalho. In: FÁVERO, Maria L. A.; BRITTO, Jader M. Dicionário de educadores no Brasil. Da colônia aos dias atuais. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2002, p. 674-680.
BOTO, Carlota. A intelectualidade paulista, o Manifesto dos Pioneiros e a Universidade de São Paulo em sua primeira “missão” (1932-1934). In: CURY, Cláudia Engler; VIEIRA, Carlos Eduardo; SIMÕES, Regina Helena Simões. (Org.). História da Educação: global, nacional e regional. Vitória, ES: Edufes, 2019, p. 39-74.
BRANDÃO, Zaia. A intelligentsia educacional: um percurso com Paschoal Lemme. Bragança Paulista: EDUSF, 1999.
BRZEZINSKI. Iria. Tramitação e desdobramentos da LDB/1996: embates entre projetos antagônicos de sociedade e de educação. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 8 n. 2, p. 185-206, jul./out. 2010.
CADERNOS DE HISTÓRIA & FILOSOFIA DA EDUCAÇÃO. Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo. vol. 1, n. 1, 1993.
CARDOSO, Irene. A Universidade da Comunhão Paulista. São Paulo: Editores Associados/Cortez, 1982.
CARVALHO, Laerte Ramos de. Discurso de Orador, 1942.
CARVALHO, Laerte Ramos de. As reformas pombalinas da instrução pública. São Paulo: Saraiva/Edusp, 1978.
CARVALHO, Laerte Ramos de. A formação filosófica de Farias Brito. São Paulo: Saraiva/Edusp, 1977.
CELESTE FILHO, Macioniro. Universidade de São Paulo concebida em 1968 por seus professores, alunos e funcionários. Rev. bras. hist. educ., Maringá-PR, v. 17, n. 1 (44), p. 200-233, Janeiro/Março 2017
CUNHA, Luiz Antônio Rodrigues da. A universidade reformanda. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1988.
FÉTIZON, Beatriz Alexandrina de Moura. Faculdade de Educação: antecedentes e origens: o lugar da Educação. Estudos Avançados, São Paulo, vol. 8, n. 22, p. 365-378, 1994.
HORNBY, Nick. Alta Fidelidade. São Paulo: Cia. das Letras, 2013.
MAIA, Ana Beatriz Feltran. Laerte Ramos de Carvalho editorialista: embates pela manutenção dos princípios norteadores da fundação da USP (1947-1964). In: VIEIRA, Carlos Eduardo.; BONTEMPI Jr., Bruno; OSINSKI, Dulce Regina Baggio (org.). História intelectual e educação: imprensa e esfera pública. Jundiaí: Paco, 2019, p. 11-24.
MASCARO, Carlos. Laerte Ramos de Carvalho, Júlio de Mesquita Filho, e O Estado de São Paulo na História da Educação no Brasil. O professor, São Paulo, p. 4, ago., 1975.
NAPOLITANO, Marcos. 1964: História do regime militar brasileiro. São Paulo: Contexto, 2018.
PILETTI, Nelson. Laerte Ramos de Carvalho: a formação e os estudos histórico-filosóficos. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, vol.14, n. 2, p. 235-258, 1988.
PILETTI, Nelson. Laerte Ramos de Carvalho: a concepção de educação. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, vol.16, n. 1/2, p. 38-61, 1990.
RIBEIRO, Maria Luísa Santos. A reconstrução do texto histórico em educação no contexto da sociedade brasileira: minha experiência nesse processo. In: MONARCHA, Carlos (Org.), História da educação brasileira: a formação do campo. Ijuí: Unijuí, 1999. p. 121-146.
ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da educação no Brasil (1930-1977). 8a. ed., Petrópolis: Vozes, 1986.
TANURI, Leonor Maria. Historiografia da educação brasileira: contribuição para o seu estudo na década anterior à instalação dos cursos de pós-graduação. In: MONARCHA, Carlos (org.). História da educação brasileira: a formação do campo. Ijuí: Unijuí, 1999, p. 147-168.
VIDAL, Diana Gonçalves; BONTEMPI Jr., Bruno; SALVADORI, Maria Ângela Borges. Tempos Pretéritos e Escolhas de Futuro: a Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo e a formação docente. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. especial, p. 1419-1440, dez. 2016. 1419 http://dx.doi.org/10.1590/2175-623667087.
UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Teses e dissertações defendidas na FEUSP (1967 a 1998). São Paulo: FEUSP, 2003.
Downloads
Published
2023-05-28
How to Cite
BONTEMPI JUNIOR, B. Laerte Ramos de Carvalho: beyond the petrified man. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 8, n. 23, p. e1118, 2023. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1118. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/16574. Acesso em: 21 nov. 2024.
Issue
Section
Dossiê