(Re)thinking the formation: auto[bio]graphics narratives of peasant chemistry teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1101

Keywords:

Formação de professores de química, Educação à distância, Narrativas autobiográficas, Memoriais, Estágio curricular supervisionado

Abstract

The experiences lived by each subject from the rural area and the influence on their professional teacher education, is still the scene of little discussion regarding the training of chemistry teachers in Brazil, especially in the Northeast. Based on this problematization, the general objective of this investigation proposes to reflect on the autobiographical narratives contained in the memorials of students in the rural area of the Chemistry Degree Course in the EAD modality, enrolled in the last Supervised Curricular Internship. From the framework of autobiographical research, we evidence that the subjects articulate their life trajectory to the insertion in the university and the making of the internship in the process of training chemistry teachers as something that does not distance itself between the formation and the being a teacher, which we could evidence in the narratives contained in the formation memorials.

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Author Biographies

Franklin Kaic Dutra-Pereira, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECM/UFRN). Licenciado em Química (CES/UFCG) e em Pedagogia (UNICSul). Pesquisa currículo, narrativas, conversas e invenções nas/das Ciências/Química na perspectiva da Educação antipatriarcal, anticolonialista a partir das pós-estruturas do conhecimento. Professor de Ensino de Química do CFP/UFRB. Líder do RESSONAR - Coletivo Universitário de Pesquisa em Representação Social, Narrativas [auto(bio)gráficas] e Cartografias Inventivas na Educação em Ciências. Membro do GEPPC/UFPB. "Adia o fim do mundo" e vive "sem medo de ser feliz" porque o "amanhã há de ser outro dia" chegou pois começamos a "brilhar como uma estrela". 

Saimonton Tinôco, Universidade Federal da Paraiba

Doutor em Educação Especial Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professor da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), campus II, Areia (PB). Líder do Grupo Interinstitucional de Pesquisa A[travessa]mentos (UFPB/IFSP) e membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Curriculares (GEPPC) da UFPB.

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Published

2023-03-28

How to Cite

DUTRA-PEREIRA, F. K.; TINÔCO, S. . (Re)thinking the formation: auto[bio]graphics narratives of peasant chemistry teachers. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 8, n. 23, p. e1101, 2023. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1101. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/15587. Acesso em: 17 jul. 2024.