Challenges and mistress in academic education: narratives of a physical education teacher with physical disability

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1142

Keywords:

Physical disability, Teaching narrative, Physical education

Abstract

This work aims to know and reflect on the mishaps and challenges of a physical education teacher, with physical disabilities, in the training trajectory. She intends to lay bare facts that were perhaps doomed to mildew on some forgotten shelves in her life story. The investigation presented here is linked to the Center for Studies and Research on Practices in Literacy and Inclusion in Education (NEPPAI/CNPQ-UFOP). The methodology is based on narrative research. The analysis of the information is based on a generating question. From the analysis of the information, the following categories emerged: the “normal” body and the body with physical disabilities; accessibility and (in)exclusion; ableism. Through the research collaborating teacher's narrative, it was observed that she faced accessibility problems to places that should be designed for everyone. It was possible to identify perceptions crossed by prejudice, mainly with regard to ableism. It was noticed that the body of people with disabilities is seen as “abnormal” in the eyes of the teacher. The experience narrated from this research revealed important experiences present in the academic formation of a person with physical disabilities. This fact can contribute to thinking about a more just and inclusive society.

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Author Biographies

Fabrício de Paula santos, Universidade Federal de Ouro Preto

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Professor na Universidade Presidente Antônio Carlos (Unipac) de Conselheiro Lafaiete. Integra o Núcleo de Estudos e Pesquisa Sobre Práticas na Alfabetização e na Inclusão em Educação (Neppai), certificado pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), vinculado ao PPGE da UFOP.

Marco Antônio Melo Franco, Universidade Federal de Ouro Preto

Doutor em Ciências da Saúde com ênfase em Saúde da criança e do adolescente pela Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor do Departamento de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação do Instituto de Ciências Humanas e Sociais da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Coordenador do Núcleo de Estudos e Pesquisa sobre Práticas na Alfabetização e na Inclusão em Educação (Neppai),  certificado pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Membro do Observatório Internacional de Inclusão, Interculturalidade e Inovação Pedagógica (OIIIIPe/CNPq). Coordenador do OIIIIPe-UFOP. Membro do Núcleo de Estudos Sociedade, Família Escola (Nesfe/CNPq). 

Regina Magna Bonifácio Araújo, Universidade Federal de Ouro Preto

Pós-doutorado pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal. Professora titular do Departamento de Educação da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação de Jovens, Adultos e Idosos (Gepejai). Coordenadora da série de Educação de Jovens e Adultos (EJA), na Coleção Docência em Formação, da Editora Cortez.

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Published

2023-12-26

How to Cite

SANTOS, F. de P.; FRANCO, M. A. M.; ARAÚJO, R. M. B. Challenges and mistress in academic education: narratives of a physical education teacher with physical disability. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 8, n. 23, p. e1142, 2023. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1142. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/13566. Acesso em: 23 nov. 2024.