BIOGRAPHICAL (AUTO) MEMORIES OF A NURSE IN THE TEACHING EXERCISE: PERSONAL AND PROFESSIONAL PATH
PERSONAL AND PROFESSIONAL PATH
DOI:
https://doi.org/10.59360/ouricuri.vol14.i1.a18825Keywords:
Memorial; full professor; career progression; university.Abstract
This memorial aimed to recall our personal and professional path throughout our existence from the various interactions with family, friends, friends, students, students, teachers, teachers, resulting in the professional woman we are discovering and being discovered, with the loves and pains that make life pulsate, of one of the stages of the career progression process for full professor of the Higher Teaching of the State University of Feira de Santana-UEFS. It has a descriptive character. In the process of elaboration we find the memories of our personal and professional experiences. One moment, as a daughter, granddaughter, niece, sister, cousin, friend, colleague and another as a student, nurse and teacher, because we made the choice of writing (auto) biographical. Thus, we present some of the various possibilities of interactions throughout the course of our life, notably family and professional. We narrate about our years of institutionalized studies, from literacy to postgraduate studies, acting as a nurse in a public health institution and in another public institution of higher education and other activities in the professional field. Finally, we present our concerns for the future.
Downloads
References
A lista: [Compositor e intérprete]: Osvaldo Montenegro. Rio de Janeiro: Warner Music Brasil, 2001. Disponível em: https://oswaldo-montenegro.lyrics.com.br/letras/65521/. Acesso em: 20 jun. 2022.
Alves, R. Entre a ciência e a sapiência: o dilema da educação. São Paulo: Loyola, 2001.
Amorim, R.C. A melhor casa do mundo: minhas memórias de infância. In: RABINOVICH et al. (Org.). Autoetnografia colaborativa e investigação autobiográfica: a casa, os silêncios e os pertencimentos familiares. Curitiba: Juruá. 2016.
Anastasiou, L. G. C.; ALVES, L. P. Processos de ensinagem na Universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: UNIVILLE, 2005.
Bolsanello, M.A. Memorial acadêmico de uma professora universitária: sentido e significado. Educar em Revista, Curitiba, n. 64, p. 317-342, abr./jun. 2017.
Fonseca, C. Concepções de família e práticas de intervenção: uma contribuição antropológica. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 50-59, maio/ago. 2005. https://doi.org/10.1590/S0104-12902005000200006
Habermas, J. Teoria do agir comunicativo: racionalidade da ação e racionalidade social. Trad. Paulo Astor Soethe. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
Horta, W.A. Processo de enfermagem. São Paulo: EPU, 1979.
Universidade Estadual de Feira de Santana. Projeto Político-Pedagógico Curso de Enfermagem. Feira de Santana, 2017.
Universidade Estadual de Feira de Santana. Colegiado do curso de enfermagem. Currículo pleno do curso de enfermagem. Feira de Santana, 1997.
Universidade Estadual de Feira de Santana. Colegiado do curso de enfermagem. Currículo pleno do curso de enfermagem. Feira de Santana, 2004.
Rabinovich, E.P. Apresentação: sobre autobiografia, infância e poética. In: Rabinovich et al. (org.). Família e poéticas da infância: relatos autobiográficos. Curitiba: Juruá, 2013. p. 21-22.
Waldow, V.R. Cuidar/cuidado: o domínio unificador da enfermagem: In: Waldow, V. R; Lopes, M.J.M.; Meyer, D.E. (Org.). Maneiras de cuidar maneiras de ensinar: a enfermagem entre a escola e a prática profissional. Porto Alegre: Artmed. 1995.
Waldow, V. R; Lopes, M.J.M.; Meyer, D.E. Maneiras de cuidar maneiras de ensinar: a enfermagem entre a escola e a prática profissional. Porto Alegre: Artmed. 1995.
Waldow, V.R. examinando o conhecimento em enfermagem. In: Meyer, D.E.; Waldow, V. R; Lopes, M.J.M. (Org.). Marcas da diversidade: saberes e fazeres da enfermagem contemporânea. Porto Alegre: Artmed. 1998.
Waldow, V.R. Cuidar como marco de referência para o ensino de enfermagem. In: Congresso Brasileiro de Enfermagem, 1998. Anais. Salvador. Aben, 1998. P.198-200.
Waldow, V.R. Cuidado humano: o resgate necessário. 2. ed. Porto Alegre: Sagre Luzzato, 1999.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rita Amorim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors maintain copyright and grant the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing of the work with recognition of authorship and initial publication in this magazine.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) as this can increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).