BIOGRAPHICAL (AUTO) MEMORIES OF A NURSE IN THE TEACHING EXERCISE: PERSONAL AND PROFESSIONAL PATH

PERSONAL AND PROFESSIONAL PATH

Authors

  • Rita Amorim Universidade Estadual de Feira de Santana

DOI:

https://doi.org/10.59360/ouricuri.vol14.i1.a18825

Keywords:

Memorial; full professor; career progression; university.

Abstract

This memorial aimed to recall our personal and professional path throughout our existence from the various interactions with family, friends, friends, students, students, teachers, teachers, resulting in the professional woman we are discovering and being discovered, with the loves and pains that make life pulsate, of one of the stages of the career progression process for full professor of the Higher Teaching of the State University of Feira de Santana-UEFS. It has a descriptive character. In the process of elaboration we find the memories of our personal and professional experiences. One moment, as a daughter, granddaughter, niece, sister, cousin, friend, colleague and another as a student, nurse and teacher, because we made the choice of writing (auto) biographical. Thus, we present some of the various possibilities of interactions throughout the course of our life, notably family and professional. We narrate about our years of institutionalized studies, from literacy to postgraduate studies, acting as a nurse in a public health institution and in another public institution of higher education and other activities in the professional field. Finally, we present our concerns for the future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A lista: [Compositor e intérprete]: Osvaldo Montenegro. Rio de Janeiro: Warner Music Brasil, 2001. Disponível em: https://oswaldo-montenegro.lyrics.com.br/letras/65521/. Acesso em: 20 jun. 2022.

Alves, R. Entre a ciência e a sapiência: o dilema da educação. São Paulo: Loyola, 2001.

Amorim, R.C. A melhor casa do mundo: minhas memórias de infância. In: RABINOVICH et al. (Org.). Autoetnografia colaborativa e investigação autobiográfica: a casa, os silêncios e os pertencimentos familiares. Curitiba: Juruá. 2016.

Anastasiou, L. G. C.; ALVES, L. P. Processos de ensinagem na Universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: UNIVILLE, 2005.

Bolsanello, M.A. Memorial acadêmico de uma professora universitária: sentido e significado. Educar em Revista, Curitiba, n. 64, p. 317-342, abr./jun. 2017.

Fonseca, C. Concepções de família e práticas de intervenção: uma contribuição antropológica. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 50-59, maio/ago. 2005. https://doi.org/10.1590/S0104-12902005000200006

Habermas, J. Teoria do agir comunicativo: racionalidade da ação e racionalidade social. Trad. Paulo Astor Soethe. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

Horta, W.A. Processo de enfermagem. São Paulo: EPU, 1979.

Universidade Estadual de Feira de Santana. Projeto Político-Pedagógico Curso de Enfermagem. Feira de Santana, 2017.

Universidade Estadual de Feira de Santana. Colegiado do curso de enfermagem. Currículo pleno do curso de enfermagem. Feira de Santana, 1997.

Universidade Estadual de Feira de Santana. Colegiado do curso de enfermagem. Currículo pleno do curso de enfermagem. Feira de Santana, 2004.

Rabinovich, E.P. Apresentação: sobre autobiografia, infância e poética. In: Rabinovich et al. (org.). Família e poéticas da infância: relatos autobiográficos. Curitiba: Juruá, 2013. p. 21-22.

Waldow, V.R. Cuidar/cuidado: o domínio unificador da enfermagem: In: Waldow, V. R; Lopes, M.J.M.; Meyer, D.E. (Org.). Maneiras de cuidar maneiras de ensinar: a enfermagem entre a escola e a prática profissional. Porto Alegre: Artmed. 1995.

Waldow, V. R; Lopes, M.J.M.; Meyer, D.E. Maneiras de cuidar maneiras de ensinar: a enfermagem entre a escola e a prática profissional. Porto Alegre: Artmed. 1995.

Waldow, V.R. examinando o conhecimento em enfermagem. In: Meyer, D.E.; Waldow, V. R; Lopes, M.J.M. (Org.). Marcas da diversidade: saberes e fazeres da enfermagem contemporânea. Porto Alegre: Artmed. 1998.

Waldow, V.R. Cuidar como marco de referência para o ensino de enfermagem. In: Congresso Brasileiro de Enfermagem, 1998. Anais. Salvador. Aben, 1998. P.198-200.

Waldow, V.R. Cuidado humano: o resgate necessário. 2. ed. Porto Alegre: Sagre Luzzato, 1999.

Published

2024-03-10

How to Cite

AMORIM, R. BIOGRAPHICAL (AUTO) MEMORIES OF A NURSE IN THE TEACHING EXERCISE: PERSONAL AND PROFESSIONAL PATH: PERSONAL AND PROFESSIONAL PATH. Ouricuri Magazine, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 102–113, 2024. DOI: 10.59360/ouricuri.vol14.i1.a18825. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/ouricuri/article/view/18825. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Rememoração e contação da história ‘de si’ pela geografia afetiva do campo-roça na lembrança ancestral dos familiares mortos e vivos.