Challenges and strategies for inclusion of deaf students in higher education

the role of student support and institutional policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/gz.v12n2.p279

Keywords:

Inclusion of deaf people. Student retention. Accessibility policies.

Abstract

This paper addresses the challenges of Including deaf students In higher education, focusing on the Federal University of Recôncavo da Bahia (UFRB). The paper discusses the legal aspects and public policies that guarantee the access and retention of these students, highlighting the role of the Center for Inclusion Policies (NUPI) and the student supporter. The research explores effective teaching strategies that contribute to the academic success of deaf students, considering their linguistic and cultural specificities. It also highlights the importance of ongoing training for teachers, the role of Libras Interpreters, and the central role of the student supporter In pedagogical mediation. It is concluded that, for full Inclusion, it is essential to go beyond Infrastructure, providing adequate pedagogical resources and raising awareness among the academic community.

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Author Biographies

Viviane dos Santos Barreto Diniz, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Formanda em Licenciatura em Biologia pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), com atuação como estudante apoiador do Núcleo de Políticas de Inclusão (NUPI). Atua principalmente nos seguintes temas: educação, libras, licenciatura, ensino de ciências e Inclusão. Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB).

Sátila Souza Ribeiro, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestre em Educação (UFBA). Especialista em Educação Inclusiva (FTC). Especialista em Libras (UNIASSELVI). Formada em Letras/Libras, pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Certificada pelo Prolibras em Proficiência no Uso e Ensino da Libras e em Tradução/Interpretação da Libras-Português e Português-Libras (UFSC/MEC/INEP). Professora de Língua Brasileira de Sinais (Libras) da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Atua nas áreas de Educação Bilíngue para Surdos e Inclusão nos seguintes temas: Pessoa Surda; Tecnologia Assistiva e Acessibilidade; Metodologia do Trabalho Científico e Orientação de Trabalho científico. Atua na Educação Superior desde 2010, nas seguintes áreas: Professora Formadora I no curso de Especialização em Educação Inclusiva EaD/UAB/UEFS (2019-2022); EaD/UAB/UFRB (2023/2024). Participa do Núcleo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Tecnologia Assistiva e Acessibilidade (NETAA/UFRB). Coordena o Projeto de Extensão Librando UFRB/PIBEX.

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Published

2024-12-24

How to Cite

DINIZ, V. dos S. B.; RIBEIRO, S. S. Challenges and strategies for inclusion of deaf students in higher education: the role of student support and institutional policies. Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Fábrica de Letras - UNEB, v. 12, n. 2, p. 279–292, 2024. DOI: 10.30620/gz.v12n2.p279. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/grauzero/article/view/v12n2p279. Acesso em: 21 jan. 2025.