Literature

reflections on teaching literature in Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/gz.v12n1.p77

Keywords:

Education, Literacy, Literature, Blackness

Abstract

This article seeks to problematize, in the first place, notions of literacy and to narrow the subject by pointing out how such literacy practices can be useful, if done critically, in school. Secondly, to think about the spaces that laws 10.639/03 and 11.645/08 should (or should) have in classroom practices and, finally, what is the role of literature as a possibility to carry out pedagogical actions that stimulate critical thinking in literacy practices and application of these laws. It is hoped that based on the reflections proposed, this article can serve as a provocation to teachers who already work in the classroom, or even teachers in training, in undergraduate courses, so that they can apply pedagogical practices that empower their students regarding issues related to the applicability of laws 10.639/03 and 11.645/08 and use the literary text as a potential for social intervention in the lives of students of basic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

John Santos de Souza, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural, Universidade do Estado da Bahia (Pós-Crítica/UNEB), linha de pesquisa Letramento, Identidade e Formação de Professores. Graduado no curso de Letras, Língua Portuguesa e Literaturas da Universidade do Estado da Bahia, Campus II, Departamento de Linguística, Literatura e Artes. Membro do Grupo de Pesquisa GEREL/CNPq/UNEB.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Diário Oficial da União, Brasília, 10 jan. 2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br. Acesso em: 29 jan. 2024.

BRASIL. Lei nº 11.645/08, de 10 de março de 2008. Diário Oficial da União, Brasília, 10 mar. 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br. Acesso em: 29 jan. 2024.

CARNEIRO, Elaine de Araújo; PEREIRA, Aurea da Silva. D. Sônia, presidente da Associação de Mulheres de Saquinho, município de Inhambupe - BA. Pontos de Interrogação, v. 6, n. 2, jul-dez, 2016, p. 205-216.

CULLER, Jonathan. Literatura e Estudos Culturais. Teoria Literária: uma introdução. São Paulo: Beca Produções Culturais Ltda, 1999, p. 48-58.

CRUZ, Maria de Fátima Berenice da. Leitura literária na escola: desafios e perspectivas em um leitor. Salvador: EDUNEB, 2012. p. 228.

FREIRE, Paulo Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987, p. 107.

RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? O que é: lugar de fala? Belo Horizonte (MG): Letramento: Justificando, 2017, p. 68.

SILVA, Ueliton André dos Santos; CRUZ, Maria de Fatima Berenice da. Caminhos para uma educação crítica: a percepção de estudantes do Curso de Letras Vernáculas sobre o Letramento. Porto das Letras. Acesso em: 27 abril. 2024.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

SOARES, Magda. Letramento e Alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, São Paulo: Autores Associados, v.25, 2004. p. 5-17.

STREET, Brian. Perspectivas interculturais sobre o letramento. (2006). Filologia E Linguística Portuguesa, 8, 2006, p. 465-488.

Published

2024-06-21

How to Cite

SOUZA, J. S. de. Literature: reflections on teaching literature in Basic Education. Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Fábrica de Letras - UNEB, v. 12, n. 1, p. 77–91, 2024. DOI: 10.30620/gz.v12n1.p77. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/grauzero/article/view/v12n1p77. Acesso em: 21 dec. 2024.