Reading and literacy practices as a political act
DOI:
https://doi.org/10.30620/gz.v12n1.p35Keywords:
Literary reading, Reading Practices, ClassroomAbstract
This article presents an epistemological study on four types of literacy. It discusses three authors who discuss the possibility of methodological innovation in reading practices in the classroom, aiming for a generation with greater political and reading emancipation; and it presents a proposal for teaching literary reading in the final years of elementary school. In view of this, your goal is to evaluate methodological strategies that help and cooperate with the teaching and learning of reading and the development of literary literacy, based on the works: Social literacies: critical approaches to literacy in development, ethnography and education, (Street, 2014); The meanings of literacy: a perspective on the social practice of writing, (Kleiman, 2012); Literary literacy: theory and practice, (Cosson, 2006); Literary literature at school: challenges and a reader’s perspective, (Cruz, 2012); Reading strategies, (Solé, 1998) and, Reading and writing at school: the real, the possible and the necessary, (Lerner, 2002).
Downloads
References
CRUZ, Maria de Fátima Berenice da. Leitura literária na escola: desafios e perspectivas de um leitor. Salvador: EDUNEB, 2012.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.
KLEIMAN, Ângela B. Os significados do letramento: uma perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, São Paulo: Mercado de Letras, 2012.
LERNER, Delia. Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Porto Alegre: Artmed, 2002.
SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. Porto Alegre: Artmed, 1998.
STREET, Brian V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola, 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Grau Zero – Revista de Crítica Cultural
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com o seguinte termo de compromisso:
Assumindo a criação original do texto proposto, declaro conceder à Grau Zero o direito de primeira publicação, licenciando-o sob a Creative Commons Attribution License, e permitindo sua reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares. Em contrapartida, disponho de autorização da revista para assumir contratos adicionais para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada, bem como permissão para publicar e distribuí-lo em repositórios ou páginas pessoais após o processo editorial, aumentando, com isso, seu impacto e citação.