Reading and literacy practices as a political act

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/gz.v12n1.p35

Keywords:

Literary reading, Reading Practices, Classroom

Abstract

This article presents an epistemological study on four types of literacy. It discusses three authors who discuss the possibility of methodological innovation in reading practices in the classroom, aiming for a generation with greater political and reading emancipation; and it presents a proposal for teaching literary reading in the final years of elementary school. In view of this, your goal is to evaluate methodological strategies that help and cooperate with the teaching and learning of reading and the development of literary literacy, based on the works: Social literacies: critical approaches to literacy in development, ethnography and education, (Street, 2014); The meanings of literacy: a perspective on the social practice of writing, (Kleiman, 2012); Literary literacy: theory and practice, (Cosson, 2006); Literary literature at school: challenges and a reader’s perspective, (Cruz, 2012); Reading strategies, (Solé, 1998) and, Reading and writing at school: the real, the possible and the necessary, (Lerner, 2002).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jailson Alcântara Xavier, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Graduado em Letras, Língua Portuguesa e Literaturas pela Universidade do Estado da Bahia, Departamento de Linguística, Literatura e Artes. Professor do ECERE (Centro de reforço preparatório para Enem) e professor do ALFA (Centro de reforço preparatório par Enem e cursos).

Maria de Fátima Berenice da Cruz, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Graduada em Letras Vernáculas pela (UNEB); Mestrado em Diversidade Cultural (UEFS); Doutorado em Educação (UFBA); Pós-doutorado em Letras pela (UFS); Profa. da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural, Líder do Grupo de pesquisa GEREL.

References

CRUZ, Maria de Fátima Berenice da. Leitura literária na escola: desafios e perspectivas de um leitor. Salvador: EDUNEB, 2012.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.

KLEIMAN, Ângela B. Os significados do letramento: uma perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, São Paulo: Mercado de Letras, 2012.

LERNER, Delia. Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Porto Alegre: Artmed, 2002.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. Porto Alegre: Artmed, 1998.

STREET, Brian V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola, 2014.

Published

2024-06-21

How to Cite

XAVIER, J. A.; CRUZ, M. de F. B. da. Reading and literacy practices as a political act. Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Fábrica de Letras - UNEB, v. 12, n. 1, p. 35–58, 2024. DOI: 10.30620/gz.v12n1.p35. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/grauzero/article/view/v12n1p35. Acesso em: 21 dec. 2024.