Digital literacy in Basic Education
paths and detours
DOI:
https://doi.org/10.30620/gz.v12n1.p271Keywords:
Digital Literacy, Education, Art/EducationAbstract
This article reflects on digital literacy and its importance in contemporary schools for public school students to act in an increasingly digitally connected society. In the context of Visual Art teaching, it presents the use of digital technology that enables students to broaden their world-reading connections. For the theoretical basis, the authors Barbosa (1998, 2005), Duarte Jr. (2010), Freire (1989, 1992), Kleiman (1995, 2005), Soares (2009) and Xavier (2007) were used, as well as official documents referring to Education and Information and Communication Technology. The aim is to reflect on the importance of Digital Literacy and as a result it is considered that post-pandemic social inequality reveals the need to provide public schools with infrastructure with digital equipment in the face of challenges in a connected world.
Downloads
References
BARBOSA, Ana Mae. Tópicos Utópicos. C/Arte, 1998.
BARBOSA, Ana Mae. Dilemas da Arte/Educação como mediação cultural em namoro com as tecnologias contemporâneas. In: Arte/Educação Contemporânea: Consonâncias internacionais. (Org.) São Paulo: Cortez, 2005.
BRASIL. Presidência da República. Secretaria Geral. Lei nº 14.533, de 11 de janeiro de 2023. Institui a Política nacional de Educação Digital. Brasília. 2023. Disponível em: planalto.gov/civil_03/_ato2023-2026/lei/11533.htm. Acesso em 02/02/2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wpcontent/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf. Acesso em: 05/03/2024.
DUARTE JÚNIOR, João Francisco. A montanha e o videogame: Escritos sobre educação. Campinas; SP: Papirus, 2010.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: Um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
KLEIMAN, Ângela B. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: (Org.). Os significados do letramento. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1995.
KLEIMAN, Ângela B. Preciso “ensinar” o letramento? Não basta ensinar a ler e escrever? Campinas: Unicamp: MEC, 2005.
UNESCO. Políticas digitais em educação na América Latina no contexto da pandemia de Covid-19. Buenos Aires. UNESCO, 2021.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 3. Ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
XAVIER, Antonio Carlos dos S. Letramento Digital e Ensino. In: SANTOS, Carmi Ferraz; MENDONÇA, Márcia (Org.) Alfabetização e Letramento: conceitos e relações. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Grau Zero – Revista de Crítica Cultural
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com o seguinte termo de compromisso:
Assumindo a criação original do texto proposto, declaro conceder à Grau Zero o direito de primeira publicação, licenciando-o sob a Creative Commons Attribution License, e permitindo sua reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares. Em contrapartida, disponho de autorização da revista para assumir contratos adicionais para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada, bem como permissão para publicar e distribuí-lo em repositórios ou páginas pessoais após o processo editorial, aumentando, com isso, seu impacto e citação.