Textual minimalism

a proposal for literary literacy in times of remote classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/gz.v12n1.p179

Keywords:

Literary literacy, Textual minimalism, Literary workshops

Abstract

Our work is based on workshops with sequenced activities and the didactic transposition of minimalist textual genres: mini-story and poetrix, to virtual games during remote classes, with the theme: literary literacy for developing reading and writing texts minimalist. The object of study is the mini-story and the poetrix, which sought to answer the question: how can literary literacy be applied to the acquisition of reading and writing skills for students in the sixth year of elementary school? The general objective of this work is to collaborate to improve the teaching of reading and writing in remote classes, in addition to improving instruments that promote learning and improving the Basic Education Development Index (IDEB) in public schools. This research has a theoretical basis in discussions carried out by Ferraz (2007), Spalding (2018), Mello (2014), Cosson (2006), Dolz and Schneuwly (2004), Freire (2002), among others. The methodology used is the didactic sequence to create the workshops; brings as partial results that the practice of teaching reading and writing with minimalist textual genres through virtual games is beneficial to the development of students’ reading and writing skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giuliana Conceição Almeida e Silva, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Possui graduação em Letras Português, Inglês e respectivas literaturas pela Universidade do Estado da Bahia - Campus V (2003), especialização em Educação Profissional pela Universidade do estado da Bahia, especialista em Metodologia da Língua Portuguesa e Estrangeira pela Uninter, mestrado em Letras pela Universidade do Estado da Bahia - Campus V (2019), doutoranda em Critica Cultural pela Universidade do Estado da Bahia - Campus II. Atualmente é conselheira editorial da bagageiro editorial - OXE PRODUÇÃO CULTURAL LTDA, professora da Secretaria Municipal de Educação em Santo Antônio de Jesus Bahia e professora - Secretaria de Educação do Estado da Bahia.

Elaína Cristina Araújo de Maria, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Licenciada em Letras - Língua Portuguesa e Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB) - Departamento de Ciências Humanas ( DCH), Campus V, em 2011. Mestranda do mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS) - UNEB - DCH- V, pesquisadora do Grupo de Estudos, Linguagens e Mídias em Ambientes Digitais (GEELMAD). Minicontista e professora da Educação Básica na Escola Municipal Dr. Djalma Rocha Galvão, no município de Conceição do Almeida, Bahia, Brasil. Área de concentração e interesse: Linguagens e letramentos.

References

ANTUNES, Irandé. A aula de Português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 8ª ed., 2003.

ANTUNES, Irandé. Língua, texto e ensino: outra escola possível. 2ª ed. São Paulo: Parábola, 2009.

ANTUNES, Irandé. Textualidade: noções básicas e implicações pedagógicas. São Paulo: Parábola, 2017.

BARBOSA, Begma Tavares. Letramento literário: sobre a formação escolar do leitor jovem. Educ. foco, Juiz de Fora, v. 16, n.1, p. 145-167. março/ago. 2011. Disponível em: http://www.ufjf.br/revistaedufoco/files/2012/08/Texto‐06.pdf. Acesso em: 15 jun. de 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília/ DF: MEC, 2018.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: Vários escritos. 4 ed. São Paulo/Rio de Janeiro: Duas Cidades/Ouro Sobre Azul, 2004.

COSSON, Rildo. Letramento literário: educação para vida. Vida e Educação, Fortaleza, v. 10, 2006.

COSSON, Rildo. Letramento Literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2009.

COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2019.

DIONÍSIO, A. P. Gêneros multimodais e multiletramentos. In: Karwoski, A. M.

DOLZ, J. e SCHNEUWLY, B. Seqüência didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

FERRAZ, Geraldo G. As histórias de um parágrafo. Língua Portuguesa, São Paulo. Ano 2, n. 21, 2007.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Paz e terra, 2002.

GAYDECZKA, B; BRITO, K. S. (orgs.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4 ed. São Paulo: Parábola, 2011.

MELLO, Anna. Minicontando. Porto Alegre: Casa Verde, 2009.

MELLO, Anna. Verbetrix. Porto Alegre: wwwlivros, 2014.

PAULINO, M. G. R. Letramento literário: por vielas e alamedas. Revista da Faced/UFBA, Salvador, n.5, 2001.

PINHEIRO, M. P. Letramento literário na escola: um estudo de práticas de leitura literária na formação da comunidade de leitores. Tese de doutorado apresentada ao Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. 2006, p. 306.

SOUZA, Renata Junqueira; COSSON, Rildo. Letramento literário: uma proposta para a sala de aula. Caderno de Formação: formação de professores, didática de conteúdo. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.

SPALDING, Marcelo. Os Cem Menores Contos Brasileiros do Século e a Reinvenção do Miniconto na Literatura Brasileira Contemporânea. Porto Alegre, 2008. Dissertação (Mestrado em Letras), Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

SPALDING, Marcelo; CHAFFE, Laís. Minicontos e muito menos. Porto Alegre: Casa Verde, 2009.

SPALDING, Marcelo. Presença do miniconto na literatura brasileira. Conexão Letras, Porto Alegre. 7, n. 8, 2012. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/conexaoletras/article/view/55443/33705 Acesso em: 10 mar de 2019.

SPALDING, Marcelo. Minicontos. Porto Alegre: Metamorfose, 2018.

ZILBERMAN, Regina. Estética da recepção e história da literatura. São Paulo: Ática, 1989.

ZILBERMAN, Regina. Leitura em crise na escola. Porto Alegre: Mercado Aberto, 2003.

Published

2024-06-21

How to Cite

SILVA, G. C. A. e; MARIA, E. C. A. de. Textual minimalism: a proposal for literary literacy in times of remote classes. Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Fábrica de Letras - UNEB, v. 12, n. 1, p. 179–192, 2024. DOI: 10.30620/gz.v12n1.p179. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/grauzero/article/view/v12n1p179. Acesso em: 21 nov. 2024.