Textual minimalism

a proposal for literary literacy in times of remote classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/gz.v12n1.p179

Keywords:

Literary literacy, Textual minimalism, Literary workshops

Abstract

Our work is based on workshops with sequenced activities and the didactic transposition of minimalist textual genres: mini-story and poetrix, to virtual games during remote classes, with the theme: literary literacy for developing reading and writing texts minimalist. The object of study is the mini-story and the poetrix, which sought to answer the question: how can literary literacy be applied to the acquisition of reading and writing skills for students in the sixth year of elementary school? The general objective of this work is to collaborate to improve the teaching of reading and writing in remote classes, in addition to improving instruments that promote learning and improving the Basic Education Development Index (IDEB) in public schools. This research has a theoretical basis in discussions carried out by Ferraz (2007), Spalding (2018), Mello (2014), Cosson (2006), Dolz and Schneuwly (2004), Freire (2002), among others. The methodology used is the didactic sequence to create the workshops; brings as partial results that the practice of teaching reading and writing with minimalist textual genres through virtual games is beneficial to the development of students’ reading and writing skills.

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Author Biographies

Giuliana Conceição Almeida e Silva, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Possui graduação em Letras Português, Inglês e respectivas literaturas pela Universidade do Estado da Bahia - Campus V (2003), especialização em Educação Profissional pela Universidade do estado da Bahia, especialista em Metodologia da Língua Portuguesa e Estrangeira pela Uninter, mestrado em Letras pela Universidade do Estado da Bahia - Campus V (2019), doutoranda em Critica Cultural pela Universidade do Estado da Bahia - Campus II. Atualmente é conselheira editorial da bagageiro editorial - OXE PRODUÇÃO CULTURAL LTDA, professora da Secretaria Municipal de Educação em Santo Antônio de Jesus Bahia e professora - Secretaria de Educação do Estado da Bahia.

Elaína Cristina Araújo de Maria, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Licenciada em Letras - Língua Portuguesa e Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB) - Departamento de Ciências Humanas ( DCH), Campus V, em 2011. Mestranda do mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS) - UNEB - DCH- V, pesquisadora do Grupo de Estudos, Linguagens e Mídias em Ambientes Digitais (GEELMAD). Minicontista e professora da Educação Básica na Escola Municipal Dr. Djalma Rocha Galvão, no município de Conceição do Almeida, Bahia, Brasil. Área de concentração e interesse: Linguagens e letramentos.

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Published

2024-06-21

How to Cite

SILVA, G. C. A. e; MARIA, E. C. A. de. Textual minimalism: a proposal for literary literacy in times of remote classes. Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Fábrica de Letras - UNEB, v. 12, n. 1, p. 179–192, 2024. DOI: 10.30620/gz.v12n1.p179. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/grauzero/article/view/v12n1p179. Acesso em: 17 jul. 2024.