Textual minimalism
a proposal for literary literacy in times of remote classes
DOI:
https://doi.org/10.30620/gz.v12n1.p179Keywords:
Literary literacy, Textual minimalism, Literary workshopsAbstract
Our work is based on workshops with sequenced activities and the didactic transposition of minimalist textual genres: mini-story and poetrix, to virtual games during remote classes, with the theme: literary literacy for developing reading and writing texts minimalist. The object of study is the mini-story and the poetrix, which sought to answer the question: how can literary literacy be applied to the acquisition of reading and writing skills for students in the sixth year of elementary school? The general objective of this work is to collaborate to improve the teaching of reading and writing in remote classes, in addition to improving instruments that promote learning and improving the Basic Education Development Index (IDEB) in public schools. This research has a theoretical basis in discussions carried out by Ferraz (2007), Spalding (2018), Mello (2014), Cosson (2006), Dolz and Schneuwly (2004), Freire (2002), among others. The methodology used is the didactic sequence to create the workshops; brings as partial results that the practice of teaching reading and writing with minimalist textual genres through virtual games is beneficial to the development of students’ reading and writing skills.
Downloads
References
ANTUNES, Irandé. A aula de Português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 8ª ed., 2003.
ANTUNES, Irandé. Língua, texto e ensino: outra escola possível. 2ª ed. São Paulo: Parábola, 2009.
ANTUNES, Irandé. Textualidade: noções básicas e implicações pedagógicas. São Paulo: Parábola, 2017.
BARBOSA, Begma Tavares. Letramento literário: sobre a formação escolar do leitor jovem. Educ. foco, Juiz de Fora, v. 16, n.1, p. 145-167. março/ago. 2011. Disponível em: http://www.ufjf.br/revistaedufoco/files/2012/08/Texto‐06.pdf. Acesso em: 15 jun. de 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília/ DF: MEC, 2018.
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: Vários escritos. 4 ed. São Paulo/Rio de Janeiro: Duas Cidades/Ouro Sobre Azul, 2004.
COSSON, Rildo. Letramento literário: educação para vida. Vida e Educação, Fortaleza, v. 10, 2006.
COSSON, Rildo. Letramento Literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2009.
COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2019.
DIONÍSIO, A. P. Gêneros multimodais e multiletramentos. In: Karwoski, A. M.
DOLZ, J. e SCHNEUWLY, B. Seqüência didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004.
FERRAZ, Geraldo G. As histórias de um parágrafo. Língua Portuguesa, São Paulo. Ano 2, n. 21, 2007.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Paz e terra, 2002.
GAYDECZKA, B; BRITO, K. S. (orgs.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4 ed. São Paulo: Parábola, 2011.
MELLO, Anna. Minicontando. Porto Alegre: Casa Verde, 2009.
MELLO, Anna. Verbetrix. Porto Alegre: wwwlivros, 2014.
PAULINO, M. G. R. Letramento literário: por vielas e alamedas. Revista da Faced/UFBA, Salvador, n.5, 2001.
PINHEIRO, M. P. Letramento literário na escola: um estudo de práticas de leitura literária na formação da comunidade de leitores. Tese de doutorado apresentada ao Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. 2006, p. 306.
SOUZA, Renata Junqueira; COSSON, Rildo. Letramento literário: uma proposta para a sala de aula. Caderno de Formação: formação de professores, didática de conteúdo. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.
SPALDING, Marcelo. Os Cem Menores Contos Brasileiros do Século e a Reinvenção do Miniconto na Literatura Brasileira Contemporânea. Porto Alegre, 2008. Dissertação (Mestrado em Letras), Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.
SPALDING, Marcelo; CHAFFE, Laís. Minicontos e muito menos. Porto Alegre: Casa Verde, 2009.
SPALDING, Marcelo. Presença do miniconto na literatura brasileira. Conexão Letras, Porto Alegre. 7, n. 8, 2012. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/conexaoletras/article/view/55443/33705 Acesso em: 10 mar de 2019.
SPALDING, Marcelo. Minicontos. Porto Alegre: Metamorfose, 2018.
ZILBERMAN, Regina. Estética da recepção e história da literatura. São Paulo: Ática, 1989.
ZILBERMAN, Regina. Leitura em crise na escola. Porto Alegre: Mercado Aberto, 2003.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Grau Zero – Revista de Crítica Cultural
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com o seguinte termo de compromisso:
Assumindo a criação original do texto proposto, declaro conceder à Grau Zero o direito de primeira publicação, licenciando-o sob a Creative Commons Attribution License, e permitindo sua reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares. Em contrapartida, disponho de autorização da revista para assumir contratos adicionais para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada, bem como permissão para publicar e distribuí-lo em repositórios ou páginas pessoais após o processo editorial, aumentando, com isso, seu impacto e citação.