Time, discipline and power in Machado de Assis

school in 19th century Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/gz.v12n1.p123

Keywords:

History, Literature, Machado de Assis, Education, Cultural Studies

Abstract

The article we present proposes an investigation, in the light of Social History, Literary Theory and Cultural Studies, on an issue little analyzed in machadiana literature: discipline and surveillance in the nineteenth century school environment. It is about promoting an interesting dialogue between Social History, Literary Theory and Cultural Studies, in order to reflect on the social relations in the field of education present in the work of Machado de Assis, based on a centralized analysis assumption in History and Cultural Studies. The proposal consists of analyzing the specificities and relationships between history, education and literature in the writings of Machado de Assis, focusing on the way in which themes related to educational issues emerged in machadianos writings, as well as subjecting this literature to the systematic interrogation that is usually applies to any historical testimony.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cleyton Rodrigues dos Santos, Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO

Doutor em História Econômica pela USP. Docente do Departamento de História da UNICENTRO.

Janete Rosa da Fonseca, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Estudos Culturais da UFMS/CPAQ. Doutora em Educação com Pós-doutorado em Educação e Diversidade Cultural.

References

ALMEIDA, Maria Zeneide Carneiro. Educação e memória: velhos mestres de Minas Gerais (1924-1944). Tese [Doutorado em História], Brasília: UnB, 2009.

ARRUDA, José Jobson de Andrade. Historiografia: teoria e prática. São Paulo: Alameda, 2014.

ASSIS, Machado. Obra Completa – 3 Volumes. Rio de Janeiro: José Aguilar, 1962.

ASSIS, Machado. Conto de escola. In. ASSIS, Machado. Obra Completa. Rio de Janeiro: José Aguilar, 1962.

ASSIS, Machado. Memórias póstumas de Brás Cubas. In. ASSIS, Machado. Obra Completa. Rio de Janeiro: José Aguilar, 1962.

ASSIS, Machado. 28 - 34: Instinto de nacionalidade. (1ª ed. 1873).

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BAKHTIN, Mikhail. O discurso de outrem. In. BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2006.

BERNARDO, Gustavo; MICHAEL, Joachim; SCHÄFFAUER (org.). Machado de Assis e a escravidão. São Paulo: Annablume, 2010.

BOSI, Alfredo. História concisa da literatura brasileira. São Paulo: Editora Cultrix, 1975.

BOSI, Alfredo. Entre a Literatura e a História. São Paulo: Editora 34, 2013.

BOTELHO, Denilson. Letras militantes: história, política e literatura em Lima Barreto. Tese [Doutorado em História Social], Campinas: UNICAMP, 2001.

CANDIDO, Antonio. Literatura e Sociedade. 9 edições, revista pelo autor. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2006.

CANO, Jefferson. Machado de Assis, historiador. In. PEREIRA, Leonardo Affonso; CHALHOUB, Sidney. A história contada: capítulos de História Social da Literatura no Brasil. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1998.

CASTRO, Ivo. O retorno à Filologia. In. Miscelânea de Estudos Linguísticos, Filológicos e Literários in Memoriam Celso Cunha. Rio de Janeiro, Nova Fronteira, 1995.

CHALHOUB, Sidney. A força da escravidão: ilegalidade e costume no Brasil oitocentista. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

CHALHOUB, Sidney. Machado de Assis, historiador. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

CHALHOUB, Sidney. Visões da liberdade. Uma história das últimas décadas da escravidão na Corte. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

CRESTANI, Jaison Luís. Machado de Assis no Jornal das Famílias. São Paulo: EDUSP/Nankin Editorial, 2009.

DIAS, Maria Odila Leite da Silva. Quotidiano e poder em São Paulo no século XIX. São Paulo: Brasiliense, 1984.

DIAS, Maria Odila Leite da Silva. Sociabilidades sem história: votantes pobres no império, 1824-1881. In. Historiografia brasileira em perspectiva. São Paulo: Contexto, 2001.

DIAS, Maria Odila Leite da Silva. Hermenêutica do quotidiano na historiografia contemporânea. In. Projeto História. São Paulo: nº17, nov. 1998.

GIMENES, Alessandra Maria Moreira. Machado de Assis e a crítica à escola de seu tempo: uma ideia de formação nos contos “Um cão de lata ao rabo”, “O Programa” e “Conto de escola”. Tese [Doutorado em Educação], São Paulo: Faculdade de Educação, USP, 2014.

GIMENES, Alessandra M. Moreira; REZENDE, Neide Luzia. A educação e a escola: princípios de formação em três contos de Machado de Assis. In. Machado de Assis em linha, São Paulo, v. 9, n. 18, pp. 101-115, agosto 2016.

GLEDSON, John. Machado de Assis: ficção e história. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

GLEDSON, John. Por um novo Machado de Assis: ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

GOMES, Flávio dos Santos; CUNHA, Olívia Maria Gomes da. Que cidadão? Retóricas da igualdade, cotidiano da diferença. In: Quase-cidadão: histórias e antropologias da pós-emancipação no Brasil. Org. Flavio dos Santos Gomes e Olívia Maria Gomes da Cunha. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2007.

FACIOLI, Valentim. Um defunto estrambótico: análise e interpretação das Memórias Póstumas de Brás Cubas. São Paulo: Nankin Editorial, 2002.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 2004.

FREITAS, Marcos Cezar. História Social da Educação no Brasil. São Paulo: Cortez, 2009.

LOPES, Elisângela Aparecida. “Homem do seu tempo e do seu país”: senhores, escravos e libertos nos escritos de Machado de Assis. Dissertação [Mestrado em Teoria da Literatura]. Belo Horizonte: UFMG, 2007.

MERQUIOR, José Guilherme. Gênero e estilo nas Memórias Póstumas de Brás Cubas. In: ASSIS, Machado. Obra Completa – 4 Volumes. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1994.

NEVES, Margarida de Souza. Uma escrita no tempo: memória, ordem e progresso nas crônicas cariocas. In: CANDIDO, Antonio. et alii. A crônica: o gênero, sua fixação e suas transformações no Brasil. Campinas: Ed. da UNICAMP, 1992.

NEVES, Margarida de Souza. O bordado de um tempo (a história na estória de Esaú e Jacó). Revista Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, abril/junho de 1985. pp. 32-42.

PEREIRA, Leonardo Affonso; CHALHOUB, Sidney. A história contada: capítulos de História Social da Literatura no Brasil. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1998.

PINHEIRO, Marta Passos. Machado de Assis cronista: “Bons Dias!” no avesso da República. In. Rev. Let., São Paulo, v.52, n.2, pp. 133-145, jul./dez. 2012, p. 139.

PINTO, Ana Flávia Magalhães. Fortes laços em linhas rotas: literatos negros, racismo e cidadania na segunda metade do século XIX. Tese [Doutorado em História Social]. Campinas: UNICAMP, 2014.

RAMOS, Ana Flávia Cernic. História e Crônica: a Lei dos Sexagenários e as Balas de Estalo de Machado de Assis (1884-1885). In. Revista História Social, v. 1, pp. 61-82, 2012.

RAMOS, Ana Flávia Cernic. As máscaras de Lélio: Ficção e realidade nas “Balas de Estado” de Machado de Assis. Tese [Doutorado em História Social]. Campinas: UNICAMP, 2010.

SCHWARZ, Roberto. Um mestre na periferia do capitalismo: Machado de Assis. 4 ed. São Paulo: Editora 34, 2000.

THOMPSON, E. P. Tempo, disciplina de trabalho e o capitalismo industrial. In. THOMPSON, E. P. Costumes em comum: estudos sobre a cultura popular tradicional. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

TRIPOLI, Mailde J. Imagens, mascaras e mitos: o negro na literatura brasileira no tempo de Machado de Assis. Dissertação [Mestrado em Teoria Literária]. Campinas: UNICAMP – Instituto de Estudos da Linguagem, 1997.

TRIPOLI, Mailde J. Machado de Assis e a escravidão. In. Jornal da UNICAMP. Campinas: 8 a 14 de setembro de 2008.

VASCONCELOS, Maria Luiza. Machado de Assis e a Educação. Tese [Doutorado em Educação], Goiânia: Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica de Goiás, 2015.

WILLIANS, Raymond. Marxismo e Literatura. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.

Published

2024-06-21

How to Cite

SANTOS, C. R. dos; FONSECA, J. R. da. Time, discipline and power in Machado de Assis: school in 19th century Brazil. Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Fábrica de Letras - UNEB, v. 12, n. 1, p. 123–142, 2024. DOI: 10.30620/gz.v12n1.p123. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/grauzero/article/view/v12n1p123. Acesso em: 17 jul. 2024.