Shot the family and stepped into the cinema

legitimizing the identity of actors in “Nossa mãe era atriz”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/gz.v11n02.p69

Keywords:

Cinema of Intimacy, Brazilian cinema, Filmes de Plástico production company, Acting practices

Abstract

The film “Nossa Mãe Era Atriz” (2023), directed by the brothers André Novais Oliveira and Renato Novaes, highlights the figure of Maria José Novais Oliveira, known as Dona Zezé. The actress played a crucial role in the cinematic company production called Filmes de Plástico and significantly contributed to redefining the aesthetics of black identity in the cinema of Minas Gerais and Brazil. This article aims to reflect on the complexities of André Novais Oliveira cinematic mise-en-scène, exploring the concept of “cinema of intimacies” through the legacy left by the films in which she starred. Throughout this text, we examine the issues surrounding the legitimization of Dona Zezé’s acting identity and how she challenges conventional representations of black and elderly women in cinema.

[Received on: Oct 12, 2023 – Accepted on: Nov 18, 2023]

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Author Biography

Régis Orlando Rasia, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Doutor em Multimeios pela UNICAMP e Mestre pela mesma instituição. Pós-graduado em Artes Visuais: Cultura e Criação SENAC-RS. Formado em Comunicação Social: Publicidade e propaganda pela UNIJUÍ. Dedica-se ao ensino de graduação no bacharelado em Audiovisual da UFMS, ministrando as disciplinas de animação, edição, montagem e pós-produção audiovisual. Concentra projetos de pesquisas sobre o cinema brasileiro, cinema experimental e filme-ensaio. http://www.regisrasia.com.br.

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Published

2024-05-04

How to Cite

RASIA, R. O. Shot the family and stepped into the cinema: legitimizing the identity of actors in “Nossa mãe era atriz”. Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Fábrica de Letras - UNEB, v. 11, n. 2, p. 69–89, 2024. DOI: 10.30620/gz.v11n02.p69. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/grauzero/article/view/v11n2p69. Acesso em: 30 dec. 2024.