Quilombo Black and Indigenous Cinema Exhibition
reflections on territory, memory and space
DOI:
https://doi.org/10.30620/gz.v11n02.p25Keywords:
Quilombo Black and Indigenous Cinema Exhibition, Film club, Memory, Territory, Pajuçara Art Cultural CenterAbstract
Starting from the experience of organizing the Quilombo of Black and Indigenous Cinema Exhibition, held since 2019, in Alagoas, this essay aims to share some concerns about territory, memory and space based on the relations between the practice of film club and the emergence of other ways of being in the city. In our reflection, we understand that over this time the Festival began to be configured as an important space for cultural decolonization, by bringing together other cinematographic visualities, and that, in addition, it also began to put into practice a political occupation of a cultural facility, located in a gentrified neighborhood in Maceió-AL, Pajuçara, thus configuring a true act of black cultural resistance, which has led us to understand it as an important urban quilombo.
[Received on: Oct 17, 2023 – Accepted on: Nov 18, 2023]
Downloads
References
ALAGOAS. Secretaria de Planejamento de Alagoas. Coordenação de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Projeto de levantamento ecológico cultural da Região das Lagoas Mundaú e Manguaba. 2ed. Ampl. V. I e II. Maceió: Secretaria do Estado do Governo de Alagoas; SUDENE; CNRC, 1980.
ALCÂNTARA, Maurício Fernandes de. “Gentrificação”. In: Enciclopédia de Antropologia. São Paulo: Universidade de São Paulo, Departamento de Antropologia. 2018. Disponível em: http://ea.fflch.usp.br/conceito/gentrificacao. ISSN: 2676-038X.
CESAR, Amaranta. Que lugar para a militância no cinema brasileiro contemporâneo? Interpelação, visibilidade e reconhecimento. Revista Eco Pós. Imagens do Presente. V 20. N.2. 2017. ISNN 2175-8889.
DUARTE, Rubens de Oliveira. Laguna de encanto e desencanto. Maceió: Edufal, 2023.
FERNANDES, Adriana Hoffmann. “A professora disse que hoje não vai ter aula e que é filme” – A obrigatoriedade de ver filmes e o cineclube como acesso formativo aos filmes: um desafio a partir da legislação. In: FRESQUET, Adriana (Org.). Cinema e Educação: a lei 13.006. Reflexões, perspectivas e propostas. Belo Horizonte: Universo Produção, 2015.
FIGUEIREDO, Hermano; BARBOSA, Regina; SEABRA, Carlos. Cineclubismo: organização e funcionamento. São Paulo: Oficina Digital; Recife: Vento Nordeste, 2023.
GONZALEZ, Lélia. Por um Feminismo Afro-Latino-Americano: ensaios, intervenções e diálogos. Rio Janeiro: Zahar, 2020.
HOOKS, bell. Olhares negros: raça e representação. Tradução Stephanie Borges. São Paulo: Elefante, 2019.
JAPIASSÚ, Luana Andressa Teixeira. Expansão Urbana de Maceió, Alagoas: caracterização do processo de crescimento territorial urbano em face do Plano de Desenvolvimento de 1980 – 2000. Maceió, AL, 2015. 160 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo: Dinâmicas do Espaço Habitado) – Universidade Federal de Alagoas, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Maceió, AL, 2015.
LEÓN, Christian. Imagen, medios y telecolonialidad: hacia una crítica decolonial de los estudios visuales. Aisthesis, n. 51, 2012, p. 109-123, Pontificia Universidad Católica de Chile.
MASSEY, Doreen. Pelo espaço: uma nova política da espacialidade.5 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2015.
PINTO, Georges J. Planejamento estratégico e city marketing: a nova face das cidades no final do século XX. Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 2, n. 3, p. 18-22, 2001. DOI: 10.14393/RCG2315256. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/15256. Acesso em: 6 out. 2023.
RATTS, Alex. A Terra é o meu quilombo: terra, território, territorialidade. In: RATTS, Alex (org.) Eu sou Atlântica: sobre a trajetória de vida de Beatriz Nascimento. São Paulo: Imprensa Oficial, 2007.
RATTS, Alex (Org.). Beatriz Nascimento: Uma história feita por mãos negras. Rio de Janeiro: Zahar, 2021.
TUAN, Yi-Fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. (Tradução de Lívia de Oliveira). Londrina: Eduel, 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Grau Zero – Revista de Crítica Cultural
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com o seguinte termo de compromisso:
Assumindo a criação original do texto proposto, declaro conceder à Grau Zero o direito de primeira publicação, licenciando-o sob a Creative Commons Attribution License, e permitindo sua reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares. Em contrapartida, disponho de autorização da revista para assumir contratos adicionais para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada, bem como permissão para publicar e distribuí-lo em repositórios ou páginas pessoais após o processo editorial, aumentando, com isso, seu impacto e citação.