Cajá dos Negros

a film on the demand

Authors

  • Fernando Santos Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB
  • Israel Oliveira Universidade Federal de Alagoas - UFAL

DOI:

https://doi.org/10.30620/gz.v11n2.p245

Keywords:

Quilombola cinema, Memory, Territory, Oral reading, Mindscapes

Abstract

This article is a revisit to the exercise and production of the short film Cajá dos Negros, a film that condenses narratives about the material and immaterial territory of the quilombola community of Cajá dos Negros. It is a film that touches on sensitive issues that emerge from the memories of the narrators present in the production, involving time and feelings, through threads that connect people, which are territory, memory and family. The aim of this article is to raise questions about the production of films about quilombolas, and through the empirical example of our experience, we return to the making of the short film Cajá dos Negros in its context and production. Seeking to align theoretical reflections from the fields of anthropology and cinema, we revisited some current and past works to think about editing and the concept of griotagem. To this end, we cite the following productions: Touki Bouki: The Voyage of the Hyena, God and the Devil in the Land of the Sun, Acossado and MWANY. Thinking about the idea of griot evoked by Mambety in his film Touki Bouki and placing it in the present day, we mean that black filmmakers are the new griots, and using concepts such as mindscapes and oralituras, the new griots create images and sounds to narrate their stories and pass on ancestral teachings.

[Received on: Aug 27, 2023 – Accepted on: Nov 12, 2023]

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Author Biographies

Fernando Santos, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Nascido em Maceió e radicado em União dos Palmares, atua com cultura desde 2003 em União dos Palmares, é um artista negro (MC, VJ, beatmaker, etc.). Suas produções são focadas na memória do povo negro e suas manifestações culturais. Ele já participou de vários trabalhos no audiovisual brasileiro, destacando o Festival Aqualtune de Cinema e Afrofuturismo realizado em Maceió e União dos Palmares, o qual foi contratado para fazer a cobertura de vídeo. Também participou da organização da mostra Ecofalante na Universidade Federal do Recôncavo Baiano (UFRB), ficando responsável pelas sessões que aconteceram no auditório do Centro de Artes Humanidades e Letras (CAHL). Foi premiado com o prêmio Elinaldo Barros no edital da Aldir Blanc (2021) com um curta-metragem autobiográfico chamado Habito, do qual é diretor, roteirista e diretor-executivo. O filme está em fase de finalização para ser distribuído com parceria do SEBRAE Alagoas, Selva Independente (produtora do filme Trincheira), La Ursa cinematográfica (produtora do filme Cavalo) e Eu Mesmo Filmes (realizadora). Também faz parte do grupo de pesquisa SONatório Laboratório de Pesquisa, Prática e Experimentação Sonora, orientado pela Drª Marina Mapurunga de Miranda Ferreira, sendo a técnica de som e diretora de som do filme Café com Canela.

Israel Oliveira, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Israel Oliveira is an undergraduate student in Social Sciences at the Federal University of Alagoas (UFAL), a member of the Visual Anthropology Research Group in Alagoas (AVAL) and took the workshop O Som na Etnografia (Sound in Ethnography) - SIMPÓSIO DE ANTROPOLOGIA VISUAL (VISUAL ANTHROPOLOGY SYMPOSIUM) - UFAL. He has written an article for UFAL called Etnicidade, família e política: Uma auto etnografia quilombola em Cajá dos Negros (Ethnicity, family and politics: A quilombola auto ethnography in Cajá dos Negros).

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Filmografia

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DEUS e o Diabo na Terra do Sol. Direção: Glauber Rocha. Produção de Jarbas Barbosa, Luiz Augusto Mendes e Glauber Rocha. França: Entertainment One Films, 1964. 1 DVD.

MWANY. Direção: Nivaldo Vasconcelos. Produção de Nivaldo Vasconcelos e Sónia André. Brasil: FILMES ATROÁ e TELA TUDO CLUBE DE CINEMA, 1960. Digital.

TOUKI Bouki. Direção: Djibril Diop Mambéty. Produção de Cinegrit Studio e Kankourama. Senegal: World Cinema Foundation, 1973. 1 DVD.

Published

2024-05-04

How to Cite

SANTOS, F.; OLIVEIRA, I. Cajá dos Negros: a film on the demand. Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Fábrica de Letras - UNEB, v. 11, n. 2, p. 245–260, 2024. DOI: 10.30620/gz.v11n2.p245. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/grauzero/article/view/v11n2p245. Acesso em: 21 dec. 2024.