Cajá dos Negros
a film on the demand
DOI:
https://doi.org/10.30620/gz.v11n2.p245Keywords:
Quilombola cinema, Memory, Territory, Oral reading, MindscapesAbstract
This article is a revisit to the exercise and production of the short film Cajá dos Negros, a film that condenses narratives about the material and immaterial territory of the quilombola community of Cajá dos Negros. It is a film that touches on sensitive issues that emerge from the memories of the narrators present in the production, involving time and feelings, through threads that connect people, which are territory, memory and family. The aim of this article is to raise questions about the production of films about quilombolas, and through the empirical example of our experience, we return to the making of the short film Cajá dos Negros in its context and production. Seeking to align theoretical reflections from the fields of anthropology and cinema, we revisited some current and past works to think about editing and the concept of griotagem. To this end, we cite the following productions: Touki Bouki: The Voyage of the Hyena, God and the Devil in the Land of the Sun, Acossado and MWANY. Thinking about the idea of griot evoked by Mambety in his film Touki Bouki and placing it in the present day, we mean that black filmmakers are the new griots, and using concepts such as mindscapes and oralituras, the new griots create images and sounds to narrate their stories and pass on ancestral teachings.
[Received on: Aug 27, 2023 – Accepted on: Nov 12, 2023]
Downloads
References
AMÂNCIO, C. M. (2022). POR UM CINEMA NEGRO: Quilombo dos Marques contra construtora Queiroz Galvão. São Luís/MA. Cambiassu: Estudos Em Comunicação, 153.
ANJOS, José Carlos dos; SILVA, Paulo Sérgio da. A rede quilombola como espaço de ação política. In: NEVES, D. P. (org.). Desenvolvimento social e mediadores políticos. Porto Alegre: UFRGS, p. 155-172, 2008.
BÂ, Amadou Hampâté. Amkoullel, o menino fula. São Paulo: Casa das Áfricas/Palas Athena, 2003.
D’ARROCHELLA, M. L. G.; DA CONCEIÇÃO CORRÊA, M. A. .; SOTERO, E. .; SANTOS DOS REIS, T. Quilombismo, amefricanidade e educação: comunidades quilombolas no cinema negro brasileiro em paralelos com o caso da América Latina. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 35, 2022. DOI: 10.22456/2595-4377.123616. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/CadernosdoAplicacao/article/view/123616. Acesso em: 3 fev. 2024.
LEAL, Samuel. Buscando Aröbönhipopá: comunidade, cinema e território entre os Xavante. Cinema & Território: Revista Internacional de Arte e Antropologia das Imagens, p. 26-38, 2018.
LOPES, Jahan Natanael Domingos. Estudo sobre os griots e griotes africanos: a ressalva da tradição na modernidade. In: XII Semana de Geografia da Unicamp: Por uma geografia afrocentrada / Espaços de Diálogo Geográfico, 2019, Campinas. Anais [...]. Campinas: [S. n.] 2019. p. 2-3.
LYRA, Carla. Criação musical e rituais: imagens de um Quilombo Urbano em Olinda, Pernambuco, Brasil. Cinema & Território: Revista Internacional de Arte e Antropologia das Imagens, p. 39-45, 2018.
MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar: Poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Editora Cobogó, 2021.
OLIVEIRA, Laila Thaise Batista; VIEIRA, Luciana Oliveira; SOARES, Naira Évine Pereira. Espaço-Quilombo: Notas sobre mostras e festivais de Cinema Negro no Nordeste Brasileiro. Rebeca-Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual, v. 11, n. 1, p. 17-42, 2022.
PINHEIRO, Giovanna Soalheiro. COMPOSIÇÕES E RITORNELOS: Performances do corpo no tempo espiralar. [S. l.]: Literafro, 2023.
PESSOA, Mônica do Nascimento. PERCEPÇÕES CULTURAIS SOBRE OS “GRIOTS” NA CONTEMPORANEIDADE. In: VIII ENCONTRO ESTADUAL DE HISTÓRIA ANPUH BA, 2016, Feira de Santana. Anais [...] . Feira de Santana: [S. N.], 2016. Disponível em: http://www.encontro2016.bahia.anpuh.org/resources/anais/49/1477692221_ARQUIVO_artigoanpuhbahiaok.pdf. Acesso em: 1 fev. 2024.
RIBEIRO, José da Silva; MARTINS, Alice Fátima. Prefácio-Cinema e identidade. Cinema & Território: Revista Internacional de Arte e Antropologia das Imagens, p. 39-45, 2018.
RODRIGUES, Isadora Meneses. A paisagem mental da memória no cinema de Alain Resnais. [S. l.]: Significação. 2020.
Filmografia
ACOSSADO. Direção: Jean-Luc Godard. Produção de Les Films Georges de Beauregard. França: SNC (Société Nouvelle de Cinématographie), Impéria Zeta Filmes (Brasil), 1960. 1 DVD.
DEUS e o Diabo na Terra do Sol. Direção: Glauber Rocha. Produção de Jarbas Barbosa, Luiz Augusto Mendes e Glauber Rocha. França: Entertainment One Films, 1964. 1 DVD.
MWANY. Direção: Nivaldo Vasconcelos. Produção de Nivaldo Vasconcelos e Sónia André. Brasil: FILMES ATROÁ e TELA TUDO CLUBE DE CINEMA, 1960. Digital.
TOUKI Bouki. Direção: Djibril Diop Mambéty. Produção de Cinegrit Studio e Kankourama. Senegal: World Cinema Foundation, 1973. 1 DVD.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Grau Zero – Revista de Crítica Cultural
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com o seguinte termo de compromisso:
Assumindo a criação original do texto proposto, declaro conceder à Grau Zero o direito de primeira publicação, licenciando-o sob a Creative Commons Attribution License, e permitindo sua reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares. Em contrapartida, disponho de autorização da revista para assumir contratos adicionais para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada, bem como permissão para publicar e distribuí-lo em repositórios ou páginas pessoais após o processo editorial, aumentando, com isso, seu impacto e citação.