NEGRUM3

an aesthetic manifesto of activist cinemas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/gz.v11n2.p203

Keywords:

Activist Cinemas, Black Cinemas, Queer Cinemas, Militant Aesthetics

Abstract

This article aims to analyze how aesthetics is related to and constructed from the political discourses in the militant documentary NEGRUM3 (2018), directed by Diego Paulino. The film analysis is based on selected moments from the movie, where political discourses, specifically those related to race, gender, and sexuality, are presented in the narrative. It is observed that Afro-diasporic, Afro-futuristic, and potential concepts of Afro-fabulations permeate the discussions brought by the cinematographic production, which is also situated within the Brazilian context of black cinemas and queer cinemas. The article contributes new perspectives to the consideration of militant cinemas and how these mentioned identities are represented, discussed, and formulated.

[Received on: Oct 16, 2023 – Accepted on: Nov 18, 2023]

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thaís Vieira Costa, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Mestranda em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia e graduada em Comunicação com habilitação em Produção Cultural pela mesma universidade. Técnica em Produção de Áudio e Vídeo pela Etec Jornalista Roberto Marinho. Estuda cinemas negros, africanos, com foco em gênero e sexualidade.

References

ACONTECE ARTE E POLÍTICA LGBTI+ (Santa Catarina) (org.). Mortes e violências contra LGBTI+ no Brasil: Dossiê 2021. Florianópolis: Acontece, Antra, Abglt, 2022. Disponível em: https://observatoriomorteseviolenciaslgbtibrasil.org/todos-dossies/mortes-lgbt-brasil. Acesso em: 19 jul. 2023.

BARROS, Laan Mendes De; FREITAS, Kênia. Experiência estética, alteridade e fabulação no cinema negro. Revista ECO-Pós, v. 21, n. 3, p. 97-121, 2018. Disponível em: https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/20262. Acesso em: 15 jul. 2023.

BRUZZI, Stella. New documentary. 2 ed. Nova York: Routledge, 2006.

CESAR, Amaranta. Que lugar para a militância no cinema brasileiro contemporâneo? Interpelação, visibilidade e reconhecimento. Revista Eco-Pós, v. 20, n. 2, p. 101-121, 2017. Disponível em: https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/12493. Acesso em: 15 jul. 2023.

CESAR, Amaranta. Cinema como ato de engajamento: documentário, militância e contextos de urgência. C-Legenda – Revista do Programa de Pós-graduação em Cinema e Audiovisual, n. 35, 2018. Disponível em: http://periodicos.uff.br/ciberlegenda_teste/article/view/26349. Acesso em: 16 jul. 2023.

MESQUITA, Marcus Vinicius Azevedo De; SOUZA, Edileuza Penha De. Ancestralidade e identidade em Negrum3 – Uma pedagogia negra acerca de gênero e de sexualidade. AVANCA | CINEMA, p. 299-306, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.37390/avancacinema.2022.a397. Acesso em: 28 jun. 2023.

NICHOLS, Bill. Que tipos de documentário existem? In. Introdução ao documentário. Campinas: Papirus, 2005. p. 135-177.

NYONG’O, Tavia. Unburdening Representation. The Black Scholar, v. 44, n. 2, p. 70-80, 2014.

OISHI, Eve. Reading Realness: Paris Is Burning, Wildness, and Queer and Transgender Documentary Practice. In. JUHASZ, Alexandra; LEBOW, Alisa. A companion to contemporary documentary film. Nova Jersey: John Wiley & Sons, 2015. p. 252-270.

Obras Audiovisuais

NEGRUM3. Direção: Diego Paulino. Brasil: Reptilia Produções Transmídia, 2018. 22 min.

Published

2024-05-04

How to Cite

COSTA, T. V. NEGRUM3: an aesthetic manifesto of activist cinemas. Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Fábrica de Letras - UNEB, v. 11, n. 2, p. 203–218, 2024. DOI: 10.30620/gz.v11n2.p203. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/grauzero/article/view/v11n2p203. Acesso em: 16 jul. 2024.