(Re)Thinking film directing

a look at black brazilian women directors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/gz.v11n2.p179

Keywords:

Film directing, Black women directors, Brazilian cinema, Epistemic racism

Abstract

This article brings together some reflections from a doctoral thesis in progress in the field of sociology, in which I investigate the practice of film directing by contemporary black Brazilian women who, in defiance of gender, race and class oppressions, are occupying this position of power. Through its ways of thinking, doing and feeling, cinema provokes us to rethink directing, opposing a notion of Western authorship, more precisely the French politics of authors. In the light of the thinking of Leda Maria Martins (2021), understanding this function as a place of possibility for circularity, I discuss a perspective of “responsorial” directing. Following Edileuza Penha de Souza’s concept of Black Cinema in the Feminine (2013), I consider that ancestry, spirituality, family relationships and territoriality are determining categories for understanding the leadership of black female directors on their film sets and their relationships with their work peers. In this regard, I initiated a dialogue between Beatriz Nascimento and Sueli Carneiro, two prominent black intellectuals in Brazil, to deliberate on the impact and presence of the African form in Brazilian society, as well as the manner in which racism operates and its manifestations in the lives of these individuals. Based on this bibliography, I analyze the speeches of some female directors, observing how the categories mentioned are present in their cinemas.

[Received on: Oct 30, 2023 – Accepted on: Nov 25, 2023]

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Oliveira Vieira, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Sociologia da Universidade Federal de Sergipe. É cineasta, Mestra em Cinema e Narrativas Sociais, co-idealizadora da EGBE – Mostra de Cinema Negro de Sergipe, e integra a Associação dos Profissionais do Audiovisual Negro (APAN).

References

AUMONT, Jacques. As teorias dos cineastas. Campinas, SP: Papirus, 2004.

BENTO, Cida. O pacto da branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

BERNARDET, Jean-Claude. O autor no cinema: a política dos autores. França, Brasil anos 50 e 60. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1994.

CARNEIRO, Aparecida Sueli. A construção do outro como Não-Ser como fundamento do Ser. 2005. Tese (Doutorado em Educação) Universidade de São Paulo-FEUSP, 2005.

DOMINGUES, Petrônio; GOMES, Flávio. Histórias dos quilombos e memórias dos quilombolas no Brasil: revisitando um diálogo ausente na lei 10.639/03. Revista da ABPN. Goiânia, v.5, n. 11, p. 5-28, jul./out. 2013.

FABRO, Nathalia. Só duas diretoras negras tiveram filmes exibidos em cinemas comerciais. Revista Galileu, 2018. Disponível em: https://revistagalileu.globo.com/Cultura/noticia/2018/09/so-duas-diretoras-negras-tiveram-filmes-exibidos-em-cinemas-comerciais.html. Acesso em: 6 jan. 2024.

FANON, Frantz. Os condenados da terra. Tradução: Ligia Fonseca Ferreira, Regina Salgado Campos. 1ª ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2022.

FERREIRA, Viviane [Instagram: @aquatuny]. É preciso compartilharmos os processos saudáveis. É preciso falarmos sobre como as políticas da confiança e do afeto juntas qualificam os processos audiovisuais e suas relações... Publicação. 08/12/2023. Disponível em: Instagram. https://www.instagram.com/p/C0nEdYfPTcu/?img_index=1. Acesso em: 6 jan. 2024.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Editora Cobogó, 2019.

MARTINS, Leda Maria. Performance do Tempo Espiralar: poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.

MINHA ciranda. [Compositor e intérprete]: Lia de Itamaracá. In: Eu sou Lia. Rio de Janeiro: Gravadora Rob Digital, 2002. 1 CD.

NASCIMENTO, Abdias. O Quilombismo: documentos de uma militância Pan-Africanista. São Paulo: Perspectiva, 2019.

NASCIMENTO, Beatriz. Uma história feita por mãos negras: relações raciais, quilombos e movimentos. Rio de Janeiro: Zahar, 2021.

NASCIMENTO, Beatriz. Beatriz Nascimento quilombola e intelectual: possibilidades nos dias da destruição. Diáspora Africana: Editora Filhos da África, 2018.

NICÁCIO, Glenda. Vem antes, de antes... In: MARTINS, Renata (ed.). Empoderadas: narrativas incontidas de mulheres negras. São Paulo: Oralituras, Spcine, Mahin Produções, 2021.

OLIVEIRA, Clarissa Cé de. As trajetórias de Adélia Sampaio na história do cinema brasileiro. Monografia (Comunicação Social) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.

OLIVEIRA, Eduardo David de. Filosofia da ancestralidade como filosofia africana: educação e cultura afro-brasileira. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação, [S. l.], n. 18, p. 28-47, 2012.

PERDIGÃO, Letícia. Ó Pai Ó 2 arrecada quase R$ 1 milhão nos cinemas em meio a boicote. Metrópoles, 27 nov. 2023b. Disponível em: https://www.metropoles.com/entretenimento/o-pai-o-2-arrecada-quase-r-1-milhao-nos-cinemas-em-meio-a-boicote. Acesso em: 6 jan. 2024.

SANTANA, Tiganá. Abrir-se à hora: reflexões sobre as poéticas de um tempo-sol (Ntangu). Revista Espaço Acadêmico, v. 225, p. 1-13, 2020.

SILVA, Tatiana Dias. Ação afirmativa e população negra na educação superior: acesso e perfil discente. Texto para Discussão, n. 2569. Brasília, DF/Rio de Janeiro: IPEA, 2020. 47 p.

SOUZA, Edileuza Penha de. Diretoras negras: construindo um cinema de identidades e afeto. In: ALMEIDA, Paulo Ricardo Gonçalves de; FREITAS, Kênia. (Orgs.). Diretoras Negras do Cinema Brasileiro. 1 ed. Rio de Janeiro, RJ: Caixa Econômica Federal, 2017. p. 11-17.

VIEIRA, Luciana Oliveira. Autorrepresentação de cineastas negras no curta-metragem nacional contemporâneo. Dissertação (Mestrado em Cinema e Narrativas Sociais), Universidade Federal de Sergipe (UFS). São Cristóvão, 2018.

Published

2024-05-04

How to Cite

VIEIRA, L. O. (Re)Thinking film directing: a look at black brazilian women directors. Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Fábrica de Letras - UNEB, v. 11, n. 2, p. 179–202, 2024. DOI: 10.30620/gz.v11n2.p179. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/grauzero/article/view/v11n2p179. Acesso em: 21 dec. 2024.