Photofilm and black representation in “Travessia” (2017), by Safira Moreira

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/gz.v11n2.p131

Keywords:

Contemporary photography, Brazilian photofilms, Black representation

Abstract

This article investigates photofilms, hybrid productions that move between photography and cinema. In these films, we analyze the movements between images, understanding historical and language aspects as well as the transformations in the photographic and cinematographic processes that gave new meaning to audiovisual practices. We observed contemporary Brazilian experiences and, particularly, the film “Travessia” (2017), a short film by Safira Moreira that motivated countless reflections and deals with the absence of images in contexts of exclusion experienced by black families. The presence of photography in the cinematographic framework reframes this absence and affirms a self-investigative production by black Brazilian filmmakers that confronts the fragmentation and gaps related to the visibility of ethnic-racial themes in cinema.

[Received on: Sep 20, 2023 – Accepted on: Nov 10, 2023]

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Author Biographies

Mateus Silva de Souza, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Graduando pela Universidade Federal de Sergipe, foi bolsista PIBIC/CNPq (2020-2023), relacionando processos entre a fotografia, cinema e o campo da educação. Como pesquisador, desenvolveu projetos que ampliaram os diálogos entre o fazer cinema, suas características e as inúmeras maneiras de distribuição, além de desenvolver projetos que abordam a pluralidade da fotografia e suas narrativas sociais para além da semiologia que a arte aplica. É um dos coordenadores auxiliares do NICE/UFS – Programa Interdisciplinar de Cinema e Educação e faz parte do grupo de pesquisa LAPPA – Laboratório de Pesquisa e Produção Audiovisual/CNPq.

Maria Beatriz Colucci, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Professora Associada da Universidade Federal de Sergipe, mestre e doutora em Multimeios pela Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP, com pesquisa de pós-doutoramento (2018) junto ao PPGCom da UFJF, sobre o ensaio no documentário contemporâneo. Na UFS, atua na Graduação em Cinema e Audiovisual e no Mestrado Interdisciplinar em Cinema e Narrativas Sociais, vinculado ao Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Cinema (PPGCINE). Como docente ministra disciplinas relacionadas à fotografia, documentário e o campo cinema-educação. Como pesquisadora, desenvolve projetos relacionados aos processos criativos em fotografia e cinema, educação e direitos humanos. É uma das coordenadoras do NICE/UFS – Programa Interdisciplinar de Cinema e Educação – e do grupo de pesquisa LAPPA – Laboratório de Pesquisa e Produção Audiovisual/CNPq.

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Published

2024-05-04

How to Cite

SOUZA, M. S. de; COLUCCI, M. B. Photofilm and black representation in “Travessia” (2017), by Safira Moreira. Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Fábrica de Letras - UNEB, v. 11, n. 2, p. 131–146, 2024. DOI: 10.30620/gz.v11n2.p131. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/grauzero/article/view/v11n2p131. Acesso em: 21 dec. 2024.