Reclaiming the image

using the photographic flam to emancipate the identity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/gz.v11n02.p113

Keywords:

Photographic Dispositif, Memory, Image, Identity

Abstract

The article aims to propose a dialogue between the photographic image as flam under the identity perspective (HALL, 2013) found in three audiovisual productions: A Vida Na Terra (1998), by the Mauritanian director Abderrahmane Sissako, the short movie Travessia (2017), by Safira Moreira; and the film/music video Bluesman (2018), by Baco Exu do Blues. The image claims (NASCIMENTO, 1989) present in these artworks, starting from the photographic flam (VALE, 2016) as an instrument of the narrative, plays a role of prominence and visibility. Moreover, I intend to gather some other relevant aspects of the previously mentioned works, relating them to texts and writings which have a profound importance on the content reflection and artistic narrative.

[Received on: Sep 25, 2023 – Accepted on: Dec 10, 2023]

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Author Biography

Irislane Mendes Pereira, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Multimeios pela Unicamp, mestre em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo é graduanda em Desenho Industrial – Programação Visual pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Pesquisadora de temas ligados à Produção Audiovisual – documentário, história oral, memória, cinema independente – e às questões decolonias do cinema produzido por coletivos. Ministrou aulas na Universidade Presbiteriana Mackenzie e por 11 anos atuou como professora no curso técnico de Produção em Áudio e Vídeo na Etec Jornalista Roberto Marinho.

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Published

2024-05-04

How to Cite

PEREIRA, I. M. Reclaiming the image: using the photographic flam to emancipate the identity. Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Fábrica de Letras - UNEB, v. 11, n. 2, p. 113–129, 2024. DOI: 10.30620/gz.v11n02.p113. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/grauzero/article/view/v11n2p113. Acesso em: 16 jul. 2024.