From YouTube to book

from composition to the transposition of semiotic modes in Cruel Doubt – Videos (2015), Book (2018)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/gz.v12n1.p19

Keywords:

Multimodality, Dúvida Cruel, Social Semiotics, Digital Technologies

Abstract

This study analyzes the composition and transposition of semiotic modes between the visual content of Youtube and the printed work Dúvida Cruel, from 2018, by Iberê Thenório and Mariana Fulfaro, through Social Semiotics and Multimodality, since it involves multiple semiotic modes to convey messages. Günther Kress (2006), Gualberto (2019), Paveau (2021) state that modes originate from motivated signs. In Dúvida Cruel and related videos, verbal and visual connect in a way that reading in book and screen excites neurons through sociosemiosis. The reader’s neural plasticity adapts to inputs, connections, and rearranges circuits. Verbal-visual communication is essential in contemporary society, images stimulate neurons and influence viewers’ perceptions. Online content creators can influence user experiences through the production of communicative images.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Robério Pereira Barreto, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Doutor pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professor Titular da Universidade do Estado da Bahia – UNEB – Campus V – Colegiado de Letras, Língua e literatura de língua espanhola.

References

BUCCI, Eugênio. A superindustria do imaginário: como o capital transformou o olhar em trabalho e se apropriou de tudo que é visivel. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

DIAS, R., OLIVEIRA, e T. L. M. de. Multimodalidade ontem e hoje nas homepages do Yahoo: trilhando uma análise diacrônica de textos multimodais. Em Multiletramentos e multimodalidade: ações pedagógicas aplicadas à linguagem, por J. B. et al. (Orgs.) CANI, 79-108. Campinas: Pontes Editores, 2016.

GALVÃO, Sheila Vieira dos Santos, e Robson Santos de OLIVEIRA. Aspectos multimodais na escrita dos Youtubers: das telas dos smartphones ao suporte impresso. Em Multimodalidade e tecnologias no ensino : abordagem práticas nas aulas de língua portuguesa, por Robson Santos de (org.) OLIVEIRA, 137-151. São Paulo: Pá de Palavra, 2019.

GUALBERTO, Clarice., e Sônia PIMENTA. Representações do feminino em protagonistas da Disney sob uma ótica multimodal a partir da Semiótica Social. Em Semiótica social, Multimodalidade, análise, discurso, por Clarice. GUALBERTO e Sônia (org.) PIMENTA, 15-68. São Paulo: Pimenta Cultural, 2019.

PAVEAU, Marrie-Anne. Análise do discurso digital: dicionário das formas e das práticas. Capinas: Pontes, 2021.

PIMENTA, S.M.O. A Semiótica Social e a Semiótica do Discurso de Kress. Em Reflexões sobre a Análise Crítica do Discurso, por C. MAGALHÃES, 185-206. Belo Horizonte: Faculdade de Letras - UFMG, 2001.

Multimodalidade e semiótica social: a construção de sentidos em práticas discursivas. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502017000200267&lng=en&nrm=iso&tlng=pt.

Multimodalidade e semiótica social: um olhar sobre a comunicação visual. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/CS/article/view/7803/6997.

Semiótica Social: Uma abordagem multimodal. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-69092014000300004.

Published

2024-06-21

How to Cite

BARRETO, R. P. From YouTube to book: from composition to the transposition of semiotic modes in Cruel Doubt – Videos (2015), Book (2018). Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Fábrica de Letras - UNEB, v. 12, n. 1, p. 19–33, 2024. DOI: 10.30620/gz.v12n1.p19. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/grauzero/article/view/v12n1p19. Acesso em: 30 jun. 2024.