Internationalization of curricula in Basic Education

repercussions on the ongoing reforms in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n73.p187-203

Keywords:

Internationalization, Curriculum, High education, Reform

Abstract

The main objective of this article is to discuss the repercussions of the discourses formulated by organizations, networks and international agencies that stand in defense of the internationalization of education and curricula, in the production of curricular policies in Brazil in general, and particularly in the curricular reforms that involve the High school. For this purpose, conceptual elements and ideals of internationalization are highlighted, generally placed as a motivation for reforms. Next, it is shown how, in the global-local transit, the systems of diffusion of discourses/texts in defense of internationalization operate. Finally, as a demonstration of this alignment, the markings contained in the texts of reforms involving Secondary Education in Brazil are highlighted. Conclusively, it is stated that internationalization as a concept/fetish continues to seduce policy makers and that, having already conquered territories of Higher Education, it launches itself to occupy those of Basic Education as well.

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Author Biography

Juares Thiesen, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduado em Estudos Sociais e em Geografia pela Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC. Mestre em Educação - Ensino Superior pela Fundação Universidade Regional de Blumenau - FURB. Doutor em Ciências Pedagógicas pelo Instituto Central de Ciências Pedagógicas -ICCP - Havana - Cuba/2002 e em Gestão do Conhecimento pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC (2009). Pós-Doutor na Universidade do Minho, Braga/Portugal (2018). Professor aposentado do Centro de Ciências da Educação da Universidade Federal de Santa Catarina- UFSC. Professor do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE da UFSC. Líder do grupo de pesquisa ITINERA e do Grupo de Estudos em Educação Integral de SC. (GEEI.SC). Participa das seguintes redes de pesquisa: a) da REDHUMANI - Rede Brasileira por instituições educativas socialmente justas, cidades, campos e aldeias que educam. b) do OEMESC - Observatório do Ensino Médio de Santa Catarina; c) Do Observatório Nacional de Educação Integral; d) da REDEPEL - Red de estudiantes y egresados de Postgrado en educación en Latinoamérica. Pesquisa e discute temas do campo do currículo. (ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9299-4441)

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Published

2024-03-26

How to Cite

THIESEN, J. Internationalization of curricula in Basic Education: repercussions on the ongoing reforms in Brazil. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 33, n. 73, p. 187–203, 2024. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n73.p187-203. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/18491. Acesso em: 13 may. 2024.