SCHOOLING OF TRANS AND TRANSVESTITE WOMEN:

violence and the effects of friendship bonds

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p50-69

Keywords:

Transvestites and trans women, School trajectory, Friendship bonds

Abstract

The disputes over who can establish a truth about gender are present in various social spaces, and school is one of them. For transvestites and transgender women, school is an environment of difficult permanence, with many and varied episodes of violence by classmates and by the condescension of teachers and administrators. However, it is at school that many of them meet peers and begin to understand about themselves, especially from the bonds of friendship they have built. In this article, based on the experiences of six transvestites and transgender women, we discuss the violence faced, the influence of support from school professionals and, especially, the effects of the bonds developed at school on the schooling of this group. These bonds provide recognition and protection, with effects on the present and future schooling. They do not guarantee linear trajectories and eliminate violence, but they soften it, reduce loneliness and broaden coping strategies, making school less hostile.

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Author Biography

Helena Altmann, Universidade Estadual de Campinas

É professora associada (livre docente) da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1995), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (1998) e doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2005). Na Unicamp, é professora na Faculdade de Educação Física e no Programa de Pós-graduação em Educação. Foi coordenadora do Serviço de Apoio ao Estudante (SAE) (2017-2021) e coordenadora do GTT Gênero do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (2015-2017). Tutora do Programa de Educação Tutorial (PET) - Educação Física. Tem experiência na área de educação, educação física e esporte, com ênfase em gênero e sexualidade. Integra o Grupo de Pesquisa Corpo e Educação, vinculado à Faculdade de Educação Física, e o Grupo de Pesquisa Focus, da Faculdade de Educação

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Published

2023-11-17

How to Cite

AZEVEDO CARVALHO, M.; ALTMANN, H. SCHOOLING OF TRANS AND TRANSVESTITE WOMEN:: violence and the effects of friendship bonds. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 32, n. 72, p. 50–69, 2023. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p50-69. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17601. Acesso em: 21 dec. 2024.