What can minor HIV/AIDS educations?

Possible paths to science and biology education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p391-410

Keywords:

Science and Biology Education, Health Education, Literary Writings, Cinema and Education, Body and Sexuality

Abstract

This text is woven in the form of a manifesto and, through cartography, aims to imbricate minor educations on HIV/AIDS, in resonance with education in science and biology. Three films that have the HIV/AIDS pandemic as their central theme are touched on and, from them, three fictional literary writings are unfolded, crossed by major and minor educations in HIV/AIDS. From the films and literary writings, thoughts and problematizations around  the paths and contemporary challenges regarding the HIV/AIDS pandemic are mobilized, as well as the transdisciplinary resonances that behove health education, and education in body and sexuality. It is emphasized that both filmic and written narratives can compose potent toolboxes for HIV/AIDS, health, science and biology educators who are interested in walking down smaller paths, committed to the production of other relationships with the body, health and life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tiago Amaral Sales, Universidade Federal de Uberlândia

Graduated in Biological Sciences from the Federal University of Uberlândia. Master and Doctor in Education by the PostGraduate Program of the Federal University of Uberlândia (PPGED/UFU).

References

120 BATIMENTOS por minuto. Direção: Robin Campillo. Produção: Robin Campillo. França: Sesc TV, 2017. 1 vídeo (143 min).
BASTOS, Sandra Nazaré Dias. Por um Ensino de Biologia que se permita escutar a voz dos passarinhos e desenhar o cheiro das árvores. In: FERREIRA, Márcia Serra et al. (Orgs.). Vidas que ensinam o ensino da vida. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2020b. p. 149-162.
BASTOS, Vinícius Colussi. EDUCAÇÃO EM SAÚDE MENOR: análise de uma proposta de experimentação diante a epidemia de hiv e aids. In: FALEIRO, Wender; SANTOS, Sandro Prado; SANGALLI, Andreia. Ciências da Natureza para a diversidade. Goiânia: Kelps, 2020a. cap. 9. p. 212-240.
BOCCHETTI, André. Corpos, silêncios e disciplinas: sobre modos de confinamento e suas educações possíveis. Pro-Posições, Campinas, v. 33, p. 1-24, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0114. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/tJkX5TtwfHPFkYgxLnbGBTs/?lang=pt. Acesso em: 29 ago. 2022.
BRASIL. Ministério da Saúde. Boletim Epidemiológico: HIV/Aids 2022. Brasília: Ministério da Saúde, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/centrais-deconteudo/publicacoes/boletins/boletins-epidemiologicos/especiais/2021/boletimepidemiologico-especial-hiv-aids-2021.pdf/view. Acesso em: 03 jul. 2022.
BUENOZ, Paulo Lima. CorpoCobaia e o Caderno das Contaminações. Bagoas: Revista de Estudos Gays: Gênero e Sexualidades, Natal, v. 3, n. 4, p. 233-270, 2009. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/bagoas/article/view/2305. Acesso em: 29 ago. 2022.
CARTA para além dos muros – HIV e Aids no Brasil #PrecisamosFalarSobreIsso. Direção: André Canto. Produção: Larissa Barbosa. São Paulo, 2019. 1 vídeo (84 min).
COMO sobreviver a uma praga (How to survive a plague). Direção: David France. Produção: Howard Gertler e David France. Estados Unidos: Public Square Films, 2012. 1 vídeo (110 min).
CORAZZA, Sandra Mara. Os sentidos do currículo. Teias, Rio de Janeiro, v. 11, n. 22, p. 149-164, 2010. Disponível em: https://www.epublicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24120. Acesso em: 29 ago. 2022.
CORRÊA, Guilherme; PREVE, Ana Maria. A educação e a maquinaria escolar: produção de subjetividades, biopolítica e fugas. Revista de Estudos Universitários, Sorocaba, v. 37, n. 2, p. 181-202, 2011. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/reu/article/view/652. Acesso em: 29 ago. 2022.
DANIEL, Herbert; PARKER, Richard. AIDS: a terceira epidemia: ensaios e tentativas. 2. ed. Rio de Janeiro: Associação Brasileira Interdisciplinar de AIDS, 2018.
DELEUZE, Gilles. Conversações. Tradução de Peter Pál Pelbart. 3. ed. São Paulo: Ed. 34, 2013.
DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. Tradução de Peter Pál Pelbart. São Paulo: Ed. 34, 1997.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. 2. ed. São Paulo: Ed. 34, 2019. (v. 1).
DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998. DELIGNY, Fernand. Os vagabundos eficazes: operários, artistas, revolucionários – educadores. São Paulo: n-1 edições, 2018.
ELLSWORTH, Elizabeth. Modos de endereçamento: uma coisa de cinema; uma coisa de educação também. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Nunca fomos humanos: nos rastros do sujeito. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 07-76.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Tradução de Roberto Machado. 10. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2019.
FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade I: a vontade de saber. 23. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2013.
FOUCAULT, Michel; DELEUZE, Gilles. Os Intelectuais e o Poder. In: FOUCAULT, Michel (Org.). Microfísicas do Poder. 10. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019. p. 129-142.
FOUCAULT, Michel. Repensar a Política. Rio de Janeiro: Forense, 2010. (Coleção Ditos & Escritos VI).
GALLO, Sílvio. “Tempos difíceis, mas não impossíveis”. Pro-Posições, Campinas, v. 30, p. 1-5, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2019-ed01. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/HLyNgV5FyThNw3GtZ3YjFvH/?lang=pt. Acesso em: 29 ago. 2022.
GALLO, Sílvio. Em torno da educação menor. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 2, n. 27, p. 169-178, 2002. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/25926/15194. Acesso em: 04 fev. 2021.
INÁCIO, Emerson da Cruz. Carga zerada: HIV/AIDS, discurso, desgaste, cultura. Via Atlântica, São Paulo, v. 1, n. 29, p. 479-505, 2016. DOI: https://doi.org/10.11606/va.v0i29.118885. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/118885. Acesso em: 22 set. 2022.
LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, G. L (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. p. 7-42.
LOURO, Guacira Lopes. O cinema como pedagogia. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes de; VEIGA, Cynthia Greive (Orgs.). 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 423-446.
MEYER, Dagmar E. Estermann; SOARES, Rosângela de Fátima. Modos de ver e de se movimentar pelos “caminhos” da pesquisa pós-estruturalista em Educação: o que podemos aprender com – e a partir de – um filme. In: COSTA, Marisa Vorraber; BUJES, Maria Isabel Edelweiss (Orgs.). Caminhos investigativos III: riscos e possibilidades de pesquisar nas fronteiras. Rio de Janeiro: DP&A, 2005, p. 23-44.
MIGLIORIN, Cezar; BARROSO, Elianne Ivo. Pedagogias do cinema: montagem. Significação: Revista de Cultura Audiovisual, v. 44, n. 46, p. 15-28, 2016. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.115323. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/115323. Acesso em: 29 ago. 2022.
PELÚCIO, Larissa; MISKOLCI, Richard. A prevenção do desvio: o dispositivo da aids e a repatologização das sexualidades dissidentes. Sexualidad, Salud y Sociedad: Revista Latinoamericana, n. 1, p. 125-157, 2009. Disponível em: https://www.epublicacoes.uerj.br/index.php/SexualidadSaludySociedad/article/view/29/. Acesso em: 29 ago. 2022.
PERLONGHER, Néstor. O que é AIDS. 2. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987.
ROLNIK, Suely. Cartografia Sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina, Editora da UFRGS, 2016.
SALES, Tiago Amaral. A Aids como Dispositivo: linhas, te(n)sões e educações entre vida, morte, saúde e doença. Pro-Posições, Campinas, v. 33, n. 1, p. 1-28, 2022a. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/4Z9RTFM6sdgQ8KtHFrJ7Btp/. Acesso em: 6 dez. 2022.
SANTOS, Sandro Prado; SILVA, Elenita Pinheiro de Queiroz; MARTINS, Matheus Moura. Educação em biologia menor. Instrumento: Revista de Estudo e Pesquisa em Educação, Juiz de Fora, v. 23, n. 2, p. 382-398, 30 jun. 2021. Universidade Federal de Juiz de Fora. http://dx.doi.org/10.34019/1984-5499.2021.v23.33778.
SANTOS, Sandro Prado; SILVA, Elenita Pinheiro de Queiroz. Ensino de Biologia e transsexualidade. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, v. 26, n. 1, p. 147–172, 2019. DOI: 10.14393/ER-v26n1a2019-7. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/48831. Acesso em: 24 fev. 2023.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
RIBEIRO, Paula Regina Costa; MAGALHÃES, Joanalira Corpes; SILVA, Elenita Pinheiro de Queiroz; VILAÇA, Teresa. O ensino de biologia e suas articulações com as questões de corpos, gêneros e sexualidades. Bio-grafía, Bogotá, v. 9, n. 16, p. 77.86, 2016. DOI: 10.17227/20271034.vol.9num.16bio-grafia77.86. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/4500. Acesso em: 23 feb. 2023.
RIGUE, Fernanda Monteiro; DALMASO, Alice Copetti. Estar vivo: aprender. Revista Criar Educação, Criciúma, v. 9, n. 3, p. 130, 2020. DOI: https://doi.org/10.18616/ce.v9i3.6354. Disponível em: https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/6354. Acesso em: 29 ago. 2022.
PRECIADO, Paul B. Um apartamento em Urano: crônicas da travessia. Rio de Janeiro: Zahar, 2020
TSING, Anna. Viver nas ruínas: paisagens multiespécies no Antropoceno. Brasília: IEB Mil Folhas, 2019.
VILELA, Mariana; SELLES, Sandra. Corpo humano e saúde nos currículos escolares: quando as abordagens socioculturais interpelam a hegemonia biomédica e higienista. Bio-grafía, Bogotá, v. 8, n. 15, p. 112.121, 2015. DOI: 10.17227/20271034.vol.8num.15bio-grafia112.121. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/4247. Acesso em: 17 feb. 2023.

Published

2023-11-17

How to Cite

AMARAL SALES, T. What can minor HIV/AIDS educations? Possible paths to science and biology education. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 32, n. 72, p. 391–410, 2023. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p391-410. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16564. Acesso em: 7 jul. 2024.