THE FEMINIZATION OF EDUCATION IN CEARÁ, BRAZIL

THE CASE OF THE TEACHER TRAINING COURSE AT THE DOM AURELIANO MATOS PHILOSOPHY FACULTY (FAFIDAM)

Authors

  • Lia Pinheiro Barbosa Universidade Estadual do Ceará (UECE) http://orcid.org/0000-0003-0727-9027
  • Mayara Gabrielli Pereira Marinho Rocha Universidade Estadual do Ceará (UECE) - Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino (MAIE)

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n63.p110-130

Keywords:

Pedagogy, Feminization, Teacher Training, Women, Education, FAFIDAM

Abstract

The present article examines the the feminization of the teaching profession based on an analysis of the teacher training course at the Dom Aureliano Matos Faculty of Philosophy (FAFIDAM) in Limoeiro do Norte, Ceará, Brazil.  The methodological route of this research analized the elements of the training of women as teachers during the first years of the FAFIDAM, through data collected in official documents, as well as those obtained through interviews with women who attended the teacher training course at the FAFIDAM during the decades of the 70s, 80s and 90s of the 20th century. We aimed at understanding the social-historical context in which these women were inserted in the course, and how the Institution was responsible for the consolidation of the feminization of the teaching profession. The analysis of the data indicates that the consolidation of the feminization of teaching can be attributed to two antagonistic factors: for some, the lack of opportunities for other academic careers and for others, a "vocation" linked to personal desire, the result of family afctors and/or a social construction in favor of teaching as a profession.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lia Pinheiro Barbosa, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutora em Estudos Latino-Americanos pela Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), Mestre em Sociologia e Bacharel em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora da Universidade Estadual do Ceará (UECE), no Programa de Pós-Graduação em Sociologia (PPGS), no Mestrado Acadêmico em Educação e Ensino (UECE) e na Faculdade de Educação de Crateús (FAEC). Pesquisadora CNPq-PQ2 e Pesquisadora do Conselho Latino-Americano de Ciências Sociais (CLACSO).

Mayara Gabrielli Pereira Marinho Rocha, Universidade Estadual do Ceará (UECE) - Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino (MAIE)

Historiadora pela Faculdade de Educação Dom Aureliano Matos (FAFIDAM) campus da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Mestranda do Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino (MAIE), da Universidade Estadual do Ceará (UECE).

References

ALMEIDA, Jane Soares. Mulher e Educação, a paixão pelo possível. São Paulo: Unesp, 1998.
ARANHA, Maria Lúcia Arruda. História da Educação e da Pedagogia. São Paulo: Moderna, 2013.
LEITÃO, Fátima Maria Araújo. Mulheres letradas e missionárias da luz: Formação da Professora nas Escolas Normais Rurais do Ceará- 1930 a 1960. Fortaleza - Tese (Doutorado Educação Brasileira) – Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2006.
CHAMON, Magda. Trajetória de Feminização do Magistério: ambiguidades e conflitos. Belo Horizonte: Autêntica/FCH-FUMEC, 2005.
FIALHO, Lia Machado Fiúza; SOUSA, Francisca Genifer Andrade de. Irmã Elisabeth Silveira e a educação feminina no colégio Imaculada Conceição, Fortaleza-CE. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 21, n. 68, p. 291-316, jan./mar. 2021
LOURO, Guacira Lopes. Mulheres na sala de aula. In: DEL PRIORE, Mary (Org.). História das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2017.
MACHADO, Wellington. Limoeiro do Norte: arquiteturas de uma “Cidade Princesa” In: CHAVES, José Olivenor Souza(Org.). Vale do Jaguaribe, histórias e culturas. Fortaleza: LUX PRINT OFF SET, 2008.
PEDRO, Joana Maria. Traduzindo o gênero na pesquisa histórica. História, São Paulo, v.24, n°1, p. 77-98, 2005.
PERROT, Michelle. Minha história das mulheres. São Paulo: Contexto, 2017.
PORTELLI, Alessandro. História oral como arte da escuta. São Paulo: Letra e Voz, 2016.
SAFFIOTI, Heleieth. Gênero patriarcado violência. São Paulo: Expressão Popular: Fundação Perseu Abramo, 2015.
SOIHET, Rachel; PEDRO, Joana Maria. A emergência da pesquisa da História das Mulheres e das Relações de Gênero. Revista Brasileira de História, São Paulo, v.27, n° 54, p. 281-300, 2007.
SOUZA, Simone de; GONÇALVES, Adelaide. (Org). Uma nova história do Ceará. Fortaleza: Edições Demócrito Rocha, 2004.
VIANNA, Cláudia. Contribuições do Conceito de Gênero para a análise da Feminização do Magistério no Brasil. In: CAMPOS, Maria Christina Souza; SILVA, Vera Lúcia Gaspar da. (Org.). Feminização do Magistério: vestígios do passado que marcam o presente. Bragança Paulista: EDUSF, 2002.

Published

2021-09-29

How to Cite

PINHEIRO BARBOSA, L.; PEREIRA MARINHO ROCHA, M. G. THE FEMINIZATION OF EDUCATION IN CEARÁ, BRAZIL: THE CASE OF THE TEACHER TRAINING COURSE AT THE DOM AURELIANO MATOS PHILOSOPHY FACULTY (FAFIDAM). Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 30, n. 63, p. 110–130, 2021. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n63.p110-130. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11035. Acesso em: 17 jul. 2024.