THE FEMINIZATION OF EDUCATION IN CEARÁ, BRAZIL

THE CASE OF THE TEACHER TRAINING COURSE AT THE DOM AURELIANO MATOS PHILOSOPHY FACULTY (FAFIDAM)

Authors

  • Lia Pinheiro Barbosa Universidade Estadual do Ceará (UECE) http://orcid.org/0000-0003-0727-9027
  • Mayara Gabrielli Pereira Marinho Rocha Universidade Estadual do Ceará (UECE) - Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino (MAIE)

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n63.p110-130

Keywords:

Pedagogy, Feminization, Teacher Training, Women, Education, FAFIDAM

Abstract

The present article examines the the feminization of the teaching profession based on an analysis of the teacher training course at the Dom Aureliano Matos Faculty of Philosophy (FAFIDAM) in Limoeiro do Norte, Ceará, Brazil.  The methodological route of this research analized the elements of the training of women as teachers during the first years of the FAFIDAM, through data collected in official documents, as well as those obtained through interviews with women who attended the teacher training course at the FAFIDAM during the decades of the 70s, 80s and 90s of the 20th century. We aimed at understanding the social-historical context in which these women were inserted in the course, and how the Institution was responsible for the consolidation of the feminization of the teaching profession. The analysis of the data indicates that the consolidation of the feminization of teaching can be attributed to two antagonistic factors: for some, the lack of opportunities for other academic careers and for others, a "vocation" linked to personal desire, the result of family afctors and/or a social construction in favor of teaching as a profession.

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Author Biographies

Lia Pinheiro Barbosa, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutora em Estudos Latino-Americanos pela Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), Mestre em Sociologia e Bacharel em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora da Universidade Estadual do Ceará (UECE), no Programa de Pós-Graduação em Sociologia (PPGS), no Mestrado Acadêmico em Educação e Ensino (UECE) e na Faculdade de Educação de Crateús (FAEC). Pesquisadora CNPq-PQ2 e Pesquisadora do Conselho Latino-Americano de Ciências Sociais (CLACSO).

Mayara Gabrielli Pereira Marinho Rocha, Universidade Estadual do Ceará (UECE) - Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino (MAIE)

Historiadora pela Faculdade de Educação Dom Aureliano Matos (FAFIDAM) campus da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Mestranda do Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino (MAIE), da Universidade Estadual do Ceará (UECE).

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Published

2021-09-29

How to Cite

PINHEIRO BARBOSA, L.; PEREIRA MARINHO ROCHA, M. G. THE FEMINIZATION OF EDUCATION IN CEARÁ, BRAZIL: THE CASE OF THE TEACHER TRAINING COURSE AT THE DOM AURELIANO MATOS PHILOSOPHY FACULTY (FAFIDAM). Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 30, n. 63, p. 110–130, 2021. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n63.p110-130. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11035. Acesso em: 22 dec. 2024.