Exploring ways of teaching mathematics: a report from a workshop
Keywords:
Crossword, Workshop, Game, Basic operationsAbstract
This article aims to analyze the use of Mathematical Crosswords containing operations with integers and decimals numbers. We bring to discussion the pedagogical proposal experienced by first grade students at a public high school with a mathematical game based on crosswords, where students solve the questions and complete the scheme by crossing the numbers. By taking the game to the classroom, our objective was to arouse students' interest, develop logical reasoning, review elementary school content and identify the level of learning in operations with integers and decimals numbers. It was possible to notice a greater engagement of students in the class dynamics, a strong interaction of students with a different teaching method and the learning that was made possible through this dynamic, with a noticeable development in mathematical knowledge. However, other observations emerged from practice: the heterogeneity of classes and the difference between classes, combined with the large number of students in the classroom, difficult the teaching work. Furthermore, the high workload in the classroom is harmful to the innovative ideas of Mathematics teachers.
Downloads
References
BORIN, J. Jogos e Resoluções de Problemas: uma estratégia para a aula de matemática. São Paulo: USP, 1996.
GRANDO, R. C. Recursos didáticos na educação matemática: jogos e Materiais manipulativos. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica, v. 5, N. 02, p. 393-416, Out. 2015.
KISHIMOTO, T. M. (Org.). Jogo, Brinquedo, Brincadeira e a Educação. 13 ed. São Paulo: Cortez, 2010.
PETRY, D. O Jogo no Processo de Alfabetização. 2013. Disponível em: http://revistanativa.com/index.php/revistanativa/article/viewFile/109/pdf. Acesso em: 13 de fevereiro de 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 José Carlos Pereira Macedo, João Victor Dos Santos Neves, Julia Schaetzle Wrobel, Nathalia da Costa Dias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Uma nova publicação de artigo anteriormente publicado nos Anais do Encontro de Ludicidade e Educação Matemática, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, seguindo as normas de referência. Autores que publicam nos Anais do ELEM concordam com os seguintes termos:
-
O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, sintática, ortográfica e bibliográfica com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As provas finais poderão ou não ser enviadas aos autores.
-
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY-NC-SA).
-
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nos Anais do ELEM; exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nos Anais do ELEM.
-
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online — em repositórios institucionais, página pessoal, rede social ou demais sites de divulgação científica.