INCLUSÃO DE ALUNOS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA NO ENSINO DE MATEMÁTICA
INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN MATHEMATICS TEACHING
Keywords:
Inclusão., Ensino de Matemática., Transtorno do Espectro Autista.Abstract
The objective defined in this research was to identify the educational strategies used for the inclusion of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the teaching of Mathematics at the Municipal School Professora Maria Ivete, in the city of Jaguarari-Ba. In this sense, questionnaire with open and multiple choices questions were used for teachers, treated through content analysis and qualitatively approached. The results from this immersion revealed challenges, needs to face singularities, teaching strategies and gaps to be filled in order to achieve an effective inclusion of these children and young people in Mathematics teaching. Screaming, crying, anxiety, stress, irritation, nervousness and disobedience were some of the behaviors associated with autistic children in the classroom. It was unanimous on the part of the respondents to use concrete materials for teaching Mathematics, without the use of abstractions. Commitment to public policies, mutual collaboration between teachers, caregivers, family, psychologists, speech therapists, occupational therapists, specialists in general, adapted environments, with sensory rooms and manipulative materials, certainly contribute to the strategies and, consequently, to the results relevant to the school inclusion. This study converges with research in the educational field, mainly in Mathematics and Inclusive Education, bringing contributions from the teaching praxis and others involved in this care.
Downloads
References
American Psychiatric Association - APA. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.
BRASIL. Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm. Acesso em: 12 mar. 2021.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa, Edições 70, 1977.
BATTISTI, Aline Vasconcelos; HECK, Giomar Maria Poletto. A inclusão escolar de crianças com autismo na educação básica: teoria e prática. 2015. Acesso em: 18 de abr. 2023.
CABRAL, Cristiane Soares; MARIN, Angela Helena. Inclusão escolar de crianças com transtorno do espectro autista: uma revisão sistemática da literatura. Educação em revista, Belo Horizonte, v. 33, e142079, p. 1-30, 2017. Disponível em: https:// www.scielo.br/scielo.php?pid=S010246982017 000100113&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 11 mar. 2023.
CHEQUETTO, Jonas José; GONÇALVES, Agda Felipe Silva. Possibilidades no Ensino de Matemática para um aluno com autismo. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica, v. 5, n. 02, p. 206-222, 2015. Acesso em: 18 de fev. 2023.
COURY, Layla Mariana Sucini. Autismo e estratégias para o ensino da matemática: um estudo de caso nos anos iniciais do ensino fundamental. 2022. 92f. Dissertação. (Mestrado Profissional em Ensino em Educação Básica) – Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2022. Acesso em: 12 de jun. 2023.
GOMES, Camila Graciella Santos. Desempenhos emergentes na aquisição de leitura funcional de crianças com transtorno do espectro autístico. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos. São Carlos, SP, 2007. Acesso em: 09 jan. 2023.
GOMIDE, Andrea Barbosa. A promoção do desenvolvimento do aluno autista nos processos educacionais. Dissertação de mestrado – Programa de Pós-graduação em Psicologia.
Uberlândia, 2009, 186p. Acesso em: 13 de ago. 2023.
GUPTA, Abha R., STATE, Matthew W. Autismo: genética. Revista Brasileira de Psiquiatria, 28, 29-38. Acesso em: 19 de abr. 2023.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Brasileiro de 2022. Bahia: IBGE, 2023. Acesso em: 15 de jun. 2023.
KANNER, Leo. (1943). Autistic Disturbances of Affective Contact. Nervous Child, n. 2, p. 217-250. Acesso em: 11 de jun. 2023.
LIRA, Solange Maria de. Escolarização de alunos autistas: histórias de sala de aula. 2004. 151f. Dissertação (Mestrado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2004. Acesso em: 19 de marc. 2023.
NASCIMENTO, Ana Gabriela Cardoso et al. Educação Matemática para estudantes autistas: conteúdos e recursos mais explorados na literatura de pesquisa. Boletim Gepem, n. 76, p. 63-78, 2020. Acesso em: 02 de ago. 2023.
NUNES, Debora Regina de Paula.; AZEVEDO, Mariana Queiroz Orrico de.; SCHMIDT, Carlo. Inclusão educacional de pessoas com Autismo no Brasil: uma revisão de literatura. Revista Educação Especial, v. 26, n. 47, p. 557- 572, set/dez. 2013. Acesso em: 08 de fev. 2023.
OOI, Khim Lynn; ONG,Yin Sin; JACOB, Sabrina Anne; KHAN, Tahir Mehmood. A meta- synthesis on parenting a child with autism. Neuropsychiatric disease and treatment, v. 12, p. 745, 2016. Acesso em: 09 de jun. 2023.
PLETSCH, Márcia Denise; OLIVEIRA, Anna Augusta Sampaio de. O atendimento educacional especializado (AEE): análise da sua relação com o processo de inclusão escolar na área da deficiência intelectual. São Paulo: Cultura Acadêmica, p. 61-82, 2013. Acesso em: 05 de jul. 2023.
RAUPP, Fabiano Maury.; BEUREN, Iise Maria. Metodologia da Pesquisa Aplicável às Ciências Sociais. In: Como elaborar trabalhos monográficos. BEUREN, I. M. (Org.). 2. ed. São Paulo: Atlas, 2013. Acesso em: 04 de jun. 2023.
RODRIGUES, Thiago Donda. Educação matemática inclusiva. Interfaces da Educação. Paranaíba, v.1, n.3, p.84-92, 2010.
SHAW, Gisele Soares Lemos. Relação entre família, escola, especialistas e o desenvolvimento de pessoas autistas. Perspectivas em Diálogo, Naviraí, v. 8, n. 16, p. 183- 201, jan./abr. 2021. Acesso em: 04 de jun. 2023.
SHAW, Gisele Soares Lemos; DE SOUZA, Josenilson Calazans; ROCHA, Kaline Jurema Jambeiro. EDUCAÇÃO DE AUTISTAS E PANDEMIA: ESTRATÉGIAS DE
ENFRENTAMENTO. Humanidades & Inovação, v. 9, n. 24, p. 327-339, 2022. Acesso em:
de mar. 2023.
SOUZA, Andiara Cristina de; SILVA, Guilherme Henrique Gomes da. Incluir não é apenas socializar: As contribuições das tecnologias digitais educacionais para a aprendizagem matemática de estudantes com transtorno do espectro autista. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 33, p. 1305-1330, 2019. Acesso em: 01 de jul. 2023.
SILVA, Ana Beatriz Barbosa; GAIATO, Mayra Bonifácio; REVELES, Leandro Tadeu.
Mundo singular: Entenda o Autismo. Fontanar, 2012. Acesso em: 08 de abr. 2023.
WILLIANS, Chris; WRIGHT, Barry. Convivendo com autismo e síndrome de asperger: estratégias e práticas para pais profissionais. São Paulo: M. Books Editora Ltda., 2008. Acesso em: 02 de abr. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Vanessa Caribé Duarte, Gilberto Lima dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Uma nova publicação de artigo anteriormente publicado nos Anais do Encontro de Ludicidade e Educação Matemática, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, seguindo as normas de referência. Autores que publicam nos Anais do ELEM concordam com os seguintes termos:
-
O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, sintática, ortográfica e bibliográfica com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As provas finais poderão ou não ser enviadas aos autores.
-
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY-NC-SA).
-
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nos Anais do ELEM; exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nos Anais do ELEM.
-
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online — em repositórios institucionais, página pessoal, rede social ou demais sites de divulgação científica.