THE DOMINO OF FRACTIONS IN MATHEMATICS TEACHING

REPORTS OF THE USE IN 6TH GRADE ELEMENTARY SCHOOL CLASSES

Authors

  • Rodrigo Ramos de Souza UFRJ

Keywords:

Game, Ludic, Fractions

Abstract

This paper presents reports of the use of the Dominó de Frações game in Mathematics classes for teaching the content of fractions. Under a qualitative approach and through participant observation in two classes of the 6th grade of Elementary School, I investigate the potential of using the game to teach fractions in terms of the interpretation of a whole that is divided into parts. It was possible to note that Dominó de Frações provided engagement and cooperation on the part of the students, in addition to awakening in them an approximation and affection for the content itself. This experience made it possible to envision playful work as a way to help students learn mathematical content, making learning more casual and enjoyable.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAUMGARTEL, P. O uso de jogos como metodologia de ensino da Matemática. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA (EBRAPEM), 20., 2016, Curitiba. Anais Eletrônicos... Curitiba: UFPR, 2016. Disponível em: http://www.ebrapem2016.ufpr.br/wp-content/uploads/2016/04/gd2_priscila_baumgartel.pdf. Acesso em: 17 ago. 2023.

BELO, P. A. de P.; OLIVEIRA, R. M. de; SILVA, R. C. da. Reflexos da relação professor-aluno para a aprendizagem no contexto formal de ensino. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 3, n. 2, p. e323880, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i2.3880. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3880. Acesso em: 4 set. 2023.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GRANDO, R. C. O jogo suas Possibilidades Metodológicas no Processo Ensino-Aprendizagem na Matemática. 1995. 194 f. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1995. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/Busca/Download?codigoArquivo=458421. Acesso em: 29 set. 2023.

GRANDO, R. C. O Conhecimento Matemático e o Uso de Jogos na Sala de Aula. 2000. 239 f. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/Busca/Download?codigoArquivo=457042. Acesso em: 29 set. 2023.

GRANDO, R. C. O jogo e a matemática no contexto da sala de aula. São Paulo: Paulus, 2004. (Coleção pedagogia e educação).

LIMA, M. F. R. A.; SILVA, A. F. G. Currículo Prescrito para o Ensino de Frações no Ensino Fundamental. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, v. 14, n. 3, p. 365–374, 2021. DOI: 10.17921/2176-5634.2021v14n3p365-374. Disponível em: https://jieem.pgsscogna.com.br/jieem/article/view/8457. Acesso em: 17 ago. 2023.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: E. P. U., 2020.

OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. 7ª ed. Petrópolis: Vozes, 2016.

OLIVEIRA, V. S. D.; BASNIAK, M. I. Frações e suas múltiplas interpretações: reflexões sobre o ensino e a aprendizagem. Revista de História da Educação Matemática - HISTEMAT, v. 7, p. 1–20, 2021. Disponível em: https://www.histemat.com.br/index.php/HISTEMAT/article/view/388. Acesso em: 17 ago. 2023.

POWELL, A. B. Melhorando a epistemologia de números fracionários: Uma ontologia baseada na história e neurociência. Revista de Matemática, Ensino e Cultura - REMATEC, v. 13, n. 29, p. 78–93, 2018. DOI: 10.37084/REMATEC.1980-3141.2018.n29. Disponível em: https://www.rematec.net.br/index.php/rematec/article/download/200/199. Acesso em: 18 ago. 2023.

SMOLE, K. S.; DINIZ, M. I.; MILANI, E. Jogos de Matemática: 6° a 9° ano. Porto Alegre: Artmed, 2007. (Série Cadernos do Mathema – Ensino Fundamental).

Published

2023-10-05

How to Cite

Ramos de Souza, R. (2023). THE DOMINO OF FRACTIONS IN MATHEMATICS TEACHING: REPORTS OF THE USE IN 6TH GRADE ELEMENTARY SCHOOL CLASSES. Encontro De Ludicidade E Educação Matemática, 4(01). Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/elem/article/view/18526